lysbringer Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Hei sann! Jeg har tenkt på medisin studiet om norn år men har et veldig viktig spørsmål til dette 1+5 studiet. Det står på bjørknes høyskoles hjemmeside at man trenger over 4 i snitt, noe jeg har. Men så står det at dette er et populær studiemåte og de har mange søkere. De har kun rundt 40 plasser. Jeg lurer derfor på om hvor høyt jeg burde satse snittet mitt til neste år, og hvor mange dere tror ca. Søker til årene fremover?! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 I FAQen for studiet skriver de følgende: Karaktersnittet for å komme inn på vårt 1+5 medisinprogram avhenger av antall søkere, noe som selvfølgelig varierer fra år til år. Vi vurderer uansett ikke søkere med karaktersnitt under 4.0. Vi regner ikke med tilleggspoeng, som realfagspoeng, vi regner kun rent karaktersnitt. Vi skiller heller ikke mellom primær- og sekundærvitnemål. Alle søker på lik linje. Det er ingen opptaksprøve for å komme inn på 1+5 medisinprogrammet. Du søker kun med grunnlag i dine karakterer fra videregående. Her er det verdt å påpeke at selv om deres nedre grense er 4,0 er ikke den øvre grensen 6,0. Har man et snitt på 5,1 - 5,2 har man et snitt som er godt nok til å komme inn på medisin i Norge (når du regner med tilleggspoeng), og da er det liten grunn til å betale skolepenger for Bjørknes og Ungarn/Slovakia på fra 50k til 100k per år. Hovedvekten vil derfor antagelig ligge rundt 4,5 - 4,7 i snitt. Det avgjørende for deg bør være om du har råd til å finansiere de 6-700k dette vil koste i skolepenger og studielån. Ja, Lånekassen vil låne deg pengene, men de skal ha igjen en betydelig andel av dem, med renter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå