chilin Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Hei. Hvilken videregående/høyskole utdanning er best for å komme seg bedre forberedt og på veien videre for å drive egen bedrift med import og videresalg innen fysisk butikk og helst trykk på internettsalg. Vet ikke helt hva mer jeg skal forklare for å gi mer informasjon om mitt spørsmål. Men tror (kanskje) informasjonen jeg gir er bra nok for et svar. Mvh: Erik Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Sjefen min gjorde dette. Han startet enkelt med en nettbutikk innen salg av rekvisita i det som må kalles en nisjebransje. Dette var småplukk og deler han tok inn fra f.eks. Kina og solgte videre. Dette har vokst seg til å bli blant landets største innen denne nisjen/bransjen. Han begynte på bar bakke (utdanningsmessig) med bare vanlig videregående skole. Han hadde riktignok en stor interesse for bransjen han startet i. Han har underveis, etter han startet bedriften, tatt økonomi-utdanning. Dette har hjulpet godt, selv om han har en far som er revisor og sånn sett har kunnet bistått mye opp gjennom. Han har også på eget initiativ lært seg noe koding, for å for eksempel kunne lage scrapes (kort fortalt kode som laster ned, behandler og eksporterer f.eks prislister til et format som våre datasystemer kan håndtere). Det er ikke noe hokus pokus å starte en nettbutikk. Det som er vanskelig er å få den til å gå rundt. Viktigere enn utdanning er antagelig egenkapitalen. Du bør bygge deg opp en stor bunke penger før du starter noe "seriøst". Det tar lang tid før du tjener noe, og det er masse ting du aldri har tenkt på som koster penger. Husk også at 6 av 10 nyoppstartede bedrifter går konkurs i løpet av de første tre årene. Det er ikke meninga å snakke deg ut av ideen din, men dette er ting du bør ha i tankene. Du må også finne en bransje der det er plass til en til. Om markedet allerede er mettet og det er få og store aktører, er det tilnærmet umulig å etablere seg. Det ville for eksempel vært umulig å starte i bransjen jeg snakker om over her. I alle fall på den måten min sjef gjorde. I prioritert rekkefølge ville jeg tenkt på: 1) Finne et område du interesserer deg for, du skal bruke MYE tid på dette, så interessen er viktig. 2) Bygge opp et startkapital som er stor nok til å gå lenge (ett år eller to) uten å ta ut lønn. 3) Kanskje ta en økonomisk utdanning for å bedre forstå og drive etter regler. Det er mange regler, både på regnskap, import, videresalg, lønn osv. du er nødt til å følge. 4) Lære seg noe enkel programmering. Dette kan automatisere prosessene i bedriften på mange måter. Det er ting du ikke tenker på nå, før du har startet, som tar LANG tid. For eksempel det å opprette produkter i nettbutikken, finne en passende tekst og legge et bilde på produktet. Dette kan automatiseres om du lærer deg noe programmering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå