Valiariaribenn Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Lurer på om jeg vil merke stor forskjell på lydkvaliteten i stereo vis jeg velger en surroundforsterker.. f.eks: http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=41&product=nadt742 .. istedet for en stereo forsterker.. f.eks Nadc352..? Noen som kan fortelle meg litt om hvor stor forskjellen blir, og hva som blir forskjellen? Lenke til kommentar
Cid Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 En god surround forsterker gir like god lyd som en god stereoforsterker i stereo, men til en noe høyere pris, hvis du vil ha muligheten for surround, er det ingen tvil... I denne prisklassen er det ikke lov å forvente audiofile opplevelser, men du kan forvente mye morro for vanlige ører, hvis du derimot er UTE etter å finne feil i lyden er ikke det for vanskelig. Men som sagt VANLIGE ører.... Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Mye spiller inn. Høytalere (tungdrevne eller lettdrevne?) Kabler (bruker du lampe-kabler er ikke forsterkeren det svakeste ledd) Forsterker, hadde sett på Cambridge Audio sin A500 før NAD sin, syns det er et bedre kjøp. Men, du burde jo helst lytte til den forsterken du vil kjøpe. Lån med deg en hjem, evt begge eller alle tre (spør hvor mye du har på konto) og test. Evt avtal om å ta med deg høytalerne dine hvis de ikke har samme modell på butikken. edit: Selvsagt er det forskjell i denne prisklassen. Meget stor en og. En ting er antall watt oppgitt, men det kommer også an på strømforsyningen. Størst er best, Harman Kardon bruker jo omtrent samma ringkjernetrafoer på 2*50watt som noen andre bruker på 2*120 watt. Cambridge Audio har no-nonsense forsterker, best lyd billigst mulig. Brukt er kanskje et ganske bra alternativ, kan få tak i en ZAPsolute MK3.1 Klasse A forsterker (2*50watt) med NAD 1155 preamp til 3000DKK brukt, som knuser det meste av vanlige forsterkere lett!. (Noen som vil kjøpe kan bare send en PM!) Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 En god surround forsterker gir like god lyd som en god stereoforsterker i stereo, men til en noe høyere pris, hvis du vil ha muligheten for surround, er det ingen tvil... I denne prisklassen er det ikke lov å forvente audiofile opplevelser, men du kan forvente mye morro for vanlige ører, hvis du derimot er UTE etter å finne feil i lyden er ikke det for vanskelig. Men som sagt VANLIGE ører.... Hva er forskjellen på "vanlige" ører og "audiofile" ører? Jeg mener da bestemt at menneskene stort sett er født med de samme ørene og hører stort sett det samme. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Man kan jo trene opp hørselen... Lenke til kommentar
Valiariaribenn Skrevet 10. november 2003 Forfatter Del Skrevet 10. november 2003 Trene opp hørselen ja.. har ikke opptrent hørsel jeg.. har levd med noen usle pc-høyttalere hele livet.. Noen her som kan anbefale meg den beste surroundforsterkeren, som gir best kvalitet til stereolytting? Pris - rundt 5000.. tar gjerne imot mange forslag, og argumenter. På forhånd, takk Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Man kan jo trene opp hørselen... Trene opp hørselen? Hørselen er en sans ikke en muskel. Slik jeg oppfatter det er den eneste grunnen til at såkalte "audiofile" hører forsjellen mellom to kabler el. kun pga deres egen motivasjon til å høre nettopp dette. Har du svidd av halve årslønna på en kabel bør det jo låte bra også. Noen kaller slikt placebo. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Noken har bedre hørsel og øyrer for detaljar enn andre.. Sånn er det berre. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Noken har bedre hørsel og øyrer for detaljar enn andre.. Sånn er det berre. Utrolig bra argumentert. Sånn er det bare. Hadde alle ingeniører og leger sagt det samme hadde vi fortsatt levd i steinalderen. Lenke til kommentar
Valiariaribenn Skrevet 10. november 2003 Forfatter Del Skrevet 10. november 2003 Trene opp hørselen ja.. har ikke opptrent hørsel jeg.. har levd med noen usle pc-høyttalere hele livet.. Noen her som kan anbefale meg den beste surroundforsterkeren, som gir best kvalitet til stereolytting? Pris - rundt 5000.. tar gjerne imot mange forslag, og argumenter. På forhånd, takk NOEN..? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Men som sagt VANLIGE ører.... Det er helt og fullt mulig for "vanlige" ører å høre forskjell på lyden fra en surround-forsterker og fra en ren stereo-forsterker. Alt i alt kommer det ann på hva du prioriterer... :wink: For 5000 kr synes ikke jeg at du får en god forsterker til både surround og stereo, så jeg skal ikke uttale meg. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Har selv en forsterker som kostet 5500kr når jeg kjøpte den for en tid tilbake... Det er en Marantz SR-5200 og jeg er veldig fornøyd med det kjøpet... Den brukes omtrent utelukkende i 6 kanals stereolyd (til musikk) og dolby 5.1 (dvd'er). Jeg synes at lyden i stereo er veldig bra... den er en del bedre i skikkelig 2 høytaler stereo, men jeg ofrer det for trøkk i 6 kanals stereo som oftest. Har lest en del veldig gode anmeldelser av denne forsterkeren, spesielt i forhold til pris. Vet ikke om den selges lengre nå som SR-5300 har tatt over, og denne er en del dyrere med omtrent samme specs. Tester: Virtual Mags review SR5200 Home Cinema Choice Total DVD Online Hi-Fi Choice Var ikke alle anmeldelsene som var like grundige, men det var de jeg fant i farten Så hvis du finner den brukt eller i butikk så kan jeg anbefale forsterkeren på det varmeste. Utrolig bra pris/lyd og den er god på musikk Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Man kan jo trene opp hørselen... Trene opp hørselen? Hørselen er en sans ikke en muskel. Slik jeg oppfatter det er den eneste grunnen til at såkalte "audiofile" hører forsjellen mellom to kabler el. kun pga deres egen motivasjon til å høre nettopp dette. Har du svidd av halve årslønna på en kabel bør det jo låte bra også. Noen kaller slikt placebo. Greit nok at det er ekstremt mye placebo ute å går i hifi-miljøene. Men du kan faktisk trene opp hørselen. Bare spør musikere og folk som stemmer instrumenter. Alle sanser kan trenes opp. Smak, lukt, hørsel. Det er mest i hjernen forandringene foregår. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå