Gå til innhold

Lærerutdanning

oglabar

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er over 30 og har slitt med å finne jobb med kunstutdanningen min (kanskje ikke noe enormt sjokk). Så jeg vurderer motvillig å studere videre i høst. Sikter meg mot lærer, siden det er ganske trygt og rimelig interessant. Jge synes 4 års studier er for lenge, så planlegger årsenhet(er) og PPU.

Kan noen si hvor stor sjansen er for å komme inn på PPU med ett fag bare? (engelsk i mitt tilfelle. Jeg har selvsagt spurt studierådgiver, men de kunne ikke si noe sikkert, kanskje for å ikke gi falske forhåpninger.)

Hvordan er jobbmarkedet for lærer? Lite fristende å flytte til Karmøy eller Moelv for meg, jeg er temmelig urban, har bodd mye i store byer utenlands og trives best med det. Norge kan bli veldig stille unntatt i de største byene.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå nevner du at du ønsker å holde deg til urbane strøk, da kan jeg ikke si med sikkerhet at du får noen gode jobbmuligheter med det samme.. Men en god lærerutdanning vil som regel sikre deg en jobb i all framtid, da det er mangel på faglærte med pedagogisk utdanning.. Ellers spørs det også litt i hvilken kommune du ønsker å jobbe i, mange kommuner ansetter de assistenter fremfor faglærte og bruker de som vikarer og annet fjas etter behov..

I utgangspunktet har man ett god mulighet for jobb i fremtiden med en lærerutdanning, da det rent statistisk vil være mangel av lærere.. :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Lærere jobber i snitt 43,25 timer hver uke, i 39 uker. Enkelte uker mer, enkelte uker mindre. Som du ser, så er dette mer enn en vanlig jobb (37,5 timer i uken - 43 uker). Når elevene har sommerferie, så har du tvungen avspasering på grunn av disse ekstra timene. En lærer har ikke mer ferie enn andre.

Læreryrket kan være hardt. Det avhenger selvsagt litt om du er kontaktlærer, hvilke fag du har, hvilket klassetrinn du har osv. Enkelte perioder er mer travle enn andre, ved f. eks. foreldresamtaler, tentamen/eksamensperioder, kartlegginger og prøver, planlegging osv. 

Lenke til kommentar

Læreryrket er svært enkelt (om du ha det slik). Du kan for eksempel ta min naturfag lærer:

- Han leste fra powerpoint som lærebøka vi brukte hadde laget hver time.

- Læreboka har også laget prøver som kun lærerne har tilgang til. Disse prøvene måtte vi ha.

Med andre ord var kun retting av prøvene han måtte gjøre. Det er jævlig deilig å være lærer sett dette perspektivet. 

NB! Læreryrket er et lavstatus yrke, bare hakket bedre enn kassa på rimi!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Læreryrket er svært enkelt (om du ha det slik). Du kan for eksempel ta min naturfag lærer:

- Læreboka har også laget prøver som kun lærerne har tilgang til. Disse prøvene måtte vi ha.

Med andre ord var kun retting av prøvene han måtte gjøre. Det er jævlig deilig å være lærer sett dette perspektivet.

Tull.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kan du ikke ta PPU med kunstutdanninga? Kan jo få jobb på videregående med kunstfag eller formgivningsfag. Eventuelt kan du ta enten PPU eller noe annen pedagogikk og prøve deg på en jobb i folkehøgskole. Antagelig noe mer avslappet enn vanlige skoler. :)

Lenke til kommentar

Tull.

Det er ikke tull. Det var slik på skolen jeg gikk på, men nå vet ikke jeg hva som skjer bak kulissene. Dessuten er læreryrket Norges farligste yrke.  Nå kan jeg ha gått på en skole, som har ett dårlig rykte dermed dårlig lærere.

Læreryrket er et lavstatus yrke. Lærerstudentene er gjerne de som har dårligere karakter i faget, de skal undervise i - dette gjelder fram til høst 2016

Endret av Sunglass
Lenke til kommentar

Du har en skummelt vanlig logikk. "Det var slik på min skole da jeg gikk der for x antall år siden. Da må det være slik over resten av landet fremdeles."

At læreryrket har relativt lav status er jeg enig i. At det er det farligste yrket tviler jeg på. Fikk ikke åpnet artikkelen du viste til, men så den var fra 2002. Det farligste yrket i Norge i dag er innenfor jordbruk, skogbruk og fiske. http://www.nrk.no/trondelag/nesten-bare-menn-dor-i-arbeidsulykker-1.12413611

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har en skummelt vanlig logikk. "Det var slik på min skole da jeg gikk der for x antall år siden. Da må det være slik over resten av landet fremdeles."

At læreryrket har relativt lav status er jeg enig i. At det er det farligste yrket tviler jeg på. Fikk ikke åpnet artikkelen du viste til, men så den var fra 2002. Det farligste yrket i Norge i dag er innenfor jordbruk, skogbruk og fiske. http://www.nrk.no/trondelag/nesten-bare-menn-dor-i-arbeidsulykker-1.12413611

Jeg vil bare påpeke at læreryrket kan være svært enkelt (dersom du ønsker å ha det slikt) - ikke at nødvendigvis er slik i resten av landet. Det finnes utrolig gode lærer i resten av landet. Det skal lite til for å gjøre yrket til å være enkelt, noe jeg ikke vil anbefale.

Min erfaring er at lærerne har en tendens til å være late avhengig av faget de underviser i. Har aldri hatt en lærer i kunst og håndverk som var lat for å si det slik (der hadde man vel ikke prøver?).

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Man kan ikke komme inn på PPU kun med kunst. Men regner med studiepoengene teller, må dobbeltsjekke det. Jeg har pratet med studierådgivere, og de har sagt at det er vanskelig å komme inn på PPU med kun ett undervisningsfag. Det vil si at man gjerne må studere to år før man kommer inn. For min del føles det lenge.

Regner med at folkehøyskole er avslappet, men de jobbene er vel temmelig vanskelige å få?

Så i praksis har man mer ferie enn 5 uker?

Lenke til kommentar

Det jeg begynner å uroe meg for er at en lærers arbeidsdag er veldig lange. Hvor lenge jobber en lærer vanligvis per dag, nyutdannet lærer I fulltidsstilling? Snakker vi 10 timer per dag?

Som Quote sier jobber vanlige lærere 43,5 timer, men late lærere jobber "43,5" timer. 

Lenke til kommentar

Det er viktig å huske på at alle lærere ikke jobber like mye. Det er enorm forskjell på å undervise i matematikk og f.eks. norsk. Mattelæreren har undervisning og en prøve i ny og ne. Når mattelæreren skal rette prøven forholder hen seg til en fasit og setter riktig/galt. En norsklærer må lese gjennom 23+ stiler per klasse på 2-8 sider med delvis uleselig håndskrift og komme med en grundig tilbakemelding på alle. Det sier seg selv at det er mer tidkrevende å være norsklærer, selv om de skulle bli kompensert for det i form av mindre undervisning.

Er du usikker hadde jeg valgt noe annet. Ikke noe kritikk av deg, men jeg syns at de som skal være lærere virkelig skal ønske det, og ikke ha det som en slags "last resort" fordi en ikke greide å leve av kunsten.

Lærere har ikke lang ferie, de har tvungen avspasering når elevene er på ferie. Med mindre Høyre, FrP og KS får det som de vil, da. 

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er over 30 og har slitt med å finne jobb med kunstutdanningen min (kanskje ikke noe enormt sjokk). Så jeg vurderer motvillig å studere videre i høst.

Av pur nysgjerrighet: Trodde du det kom til å bli lett å få jobb med en kunstutdanning? Eller studerte du kunst mest av egeninteresse? Eller håpet du at akkurat du skulle få til noe spesielt blant alle de andre som går disse type utdanningene?

Jeg bare lurer på hva som er motivasjonen for å bruke flere år av livet sitt på noe såpass usikkert, det er ikke ment som kritikk av din situasjon.

Lenke til kommentar

Ignorancus: å få en jobb man kan leve av er vel et "egoistisk behov" vi alle deler?

Krystallkule: jeg var ung og tenkte ikke så mye på framtiden. Og for å være ærlig var jeg aldri så interessert i kunst. Men kom inn på en prestisjeskole overraskende og måtte prøve det.

Bibliotekar er jo en klassiker blant kunstutdannede. det har jeg faktisk litt erfaring med. Så vet det er en grei jobb.

Lenke til kommentar

KS sitt forslag, som det stormet rundt for et års tid siden, innebar at lærerne måtte jobbe i sommerferien når elevene var på ferie, i stedet for på ettermiddag/kvelder som de gjør i dag. Resultatet ville jo selvfølgelig vært at de hadde jobbet dobbelt, for lærerne sitter ikke og retter prøver til langt på kveld for gøy. Og jeg ser ikke helt hvordan det skal gjøres i sommerferien....

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skole-og-utdanning/kommunene-vil-at-laererne-jobber-i-sommerferien/a/10137254/

https://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Lonn-og-arbeidsvilkar/Tariffavtaler/KS/Arbeidstid-i-skolen/Arbeidstid-skole-Nytt-og-forverret-KS-forslag/

Hvilke fag kunne du tenke deg å ta? Det blir nok et par årsstudier når de nye masterkravene til TRI bli iverksatt på nyåret: http://www.dagsavisen.no/innenriks/kompetansekrav-til-alle-lærere-1.289202

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...