Gå til innhold

Hvilken Amazon Kindle er best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, man kan lese norske bøker på denne, men den er ikke en del av "det norske systemet", Bøkhula eller hva det nå heter.

 

Jeg er kjempefornøyd med min Kindle Paperwhite, leser mest engelske bøker, men mange norske titler kan også enkelt "sendes til kindle". Du får en epostadresse ([email protected]), og om forleggeren/bokhandleren er samarbeidsvillig, funker det som bare det.

Endret av H80
Lenke til kommentar

Voyage er uten tvil den beste Kindlen og et selvfølgelig valg om man leser mye. Paperwhite er god nok, og et greit alternativ.

 

Men til norske bøker er det egentlig bare å droppe tanken om Kindle, først som sist. Gå for en ebok fra en annen produsent med støtte for nyeste adobe drm. Det fins flere som er i samme liga som paperwhite. Går du for en Kindle, så må du holde deg til drm-frie norske bøker, noe som begrenser utvalget. Det går sakte framover, men enda så er Kindle helt feil om du primært ønsker å lese på norsk.

 

To ting du bør se etter, i tilleg til adobe drm-støtte: grei oppløsning og baklys.

 

Høyere ppløsning gir skarpere tekst i seg selv, men vel så viktig - nyere utgaver av skjermteknologien e-papir er bedre på alle mulige hvis. Kjappere, hvitere, mindre persistens / at rester fra forrige side henger igjen. Se etter ca. 200dpi/ppi eller mer, oppløsning går hånd i hånd med at e-papiret er nyere. Tilsvarer Kindle paperwhite, og forskjellen er stor i forhold til eldre e-papir.

 

Baklys er kjekt å ha - av helt åpenbare grunner. Man klarer seg uten, men da er man avhengig av greit leselys. På en ebokleser med dårlig e-papir (ala Kindle før paperwhite) så kreves det mye av leselyset for at det skal bli behagelig å lese. Pearl-eink og nyere / "paperwhite" tåler dårlig leselys litt bedre - men har allikevel veldig godt av baklys.

 

Jeg har gått fra Kindle 4, til Paperwhite 2, til Voyage. Ingenting slår en billigst ebokleser med e-papir på "value for money"-faktor. Herlig måte å lese på, med rimelige bøker. Paperwhite / andre tilsvarende er fint om man leser mye, og baklys er kjekt å ha + bedre e-papir gir en litt bedre leseopplevelse. Voyage er i en liten klasse for seg selv. Ren luksus med såpass skarpt og godt e-papir, matt glasskjerm og "klem for å bla" gjør det til den antageligvis beste ebokleseren man kan få tak i nå :love: . Men er det verdt den ekstra kostnaden? Tja...

 

Edit: link om drm-problematikken: 

http://hjelp.ebok.no/hc/no/articles/201520129-Hvorfor-kan-jeg-ikke-sende-alle-b%C3%B8ker-til-Kindle-

 

Ser ut som om det holder på å bli et greit alternativ med Kindle, også om man helst leser på norsk. Fint. :)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Rent teknisk best vil jeg si Voyage, da er den å regne for toppmodellen og den mest funksjonsrike leseren. Men for å holde de tradisjonsrike handelsgrensene i hevd får du ikke den sendt til Norge uten å gå via shipping-tjenester.

Skal du kjøpe en leser direkte fra Amazon er det nok den nyeste Paperwhite som gjelder. Eventuelt vente til Amazon Overlords lar sim barmhjertighet lyse over Europa og tillate salg av Voyage.

 

Voyage har en noen nifty funksjoner som det å trykke/klemme på kanten for å bla om og litt bedre skjerm enn Paperwhite. Men den koster igjen en del mer.

Slik jeg ser det:

  • Spare litt penger.
  • Direkte fra Amazon.
  • ==> Paperwhite 3(?).

 

  • Litt dyrere.
  • Litt fler funksjoner.
  • Kjøpe fra Amazon og via shipping-firma.
  • ==> Voyage.

 

Sammenligningstest fra TrustedReviews

 

Engadgets test av den nyeste Paperwhite

Endret av Lutra
Lenke til kommentar

Voyage er uten tvil den beste Kindlen og et selvfølgelig valg om man leser mye. Paperwhite er god nok, og et greit alternativ.

 

Men til norske bøker er det egentlig bare å droppe tanken om Kindle, først som sist. Gå for en ebok fra en annen produsent med støtte for nyeste adobe drm. Det fins flere som er i samme liga som paperwhite. Går du for en Kindle, så må du holde deg til drm-frie norske bøker, noe som begrenser utvalget. Det går sakte framover, men enda så er Kindle helt feil om du primært ønsker å lese på norsk.

 

To ting du bør se etter, i tilleg til adobe drm-støtte: grei oppløsning og baklys.

 

Høyere ppløsning gir skarpere tekst i seg selv, men vel så viktig - nyere utgaver av skjermteknologien e-papir er bedre på alle mulige hvis. Kjappere, hvitere, mindre persistens / at rester fra forrige side henger igjen. Se etter ca. 200dpi/ppi eller mer, oppløsning går hånd i hånd med at e-papiret er nyere. Tilsvarer Kindle paperwhite, og forskjellen er stor i forhold til eldre e-papir.

 

Baklys er kjekt å ha - av helt åpenbare grunner. Man klarer seg uten, men da er man avhengig av greit leselys. På en ebokleser med dårlig e-papir (ala Kindle før paperwhite) så kreves det mye av leselyset for at det skal bli behagelig å lese. Pearl-eink og nyere / "paperwhite" tåler dårlig leselys litt bedre - men har allikevel veldig godt av baklys.

 

Jeg har gått fra Kindle 4, til Paperwhite 2, til Voyage. Ingenting slår en billigst ebokleser med e-papir på "value for money"-faktor. Herlig måte å lese på, med rimelige bøker. Paperwhite / andre tilsvarende er fint om man leser mye, og baklys er kjekt å ha + bedre e-papir gir en litt bedre leseopplevelse. Voyage er i en liten klasse for seg selv. Ren luksus med såpass skarpt og godt e-papir, matt glasskjerm og "klem for å bla" gjør det til den antageligvis beste ebokleseren man kan få tak i nå :love: . Men er det verdt den ekstra kostnaden? Tja...

 

Edit: link om drm-problematikken: 

http://hjelp.ebok.no/hc/no/articles/201520129-Hvorfor-kan-jeg-ikke-sende-alle-b%C3%B8ker-til-Kindle-

 

Ser ut som om det holder på å bli et greit alternativ med Kindle, også om man helst leser på norsk. Fint. :)

Hei! Vet du hvor man kan reparere en Kindle i Norge? Det må være noe med av/på knappen, fordi jeg klarer ikke lenger å få den på.  :hm:

Lenke til kommentar

Det mest merkbare er vel at man kan bla med å klemme på kanten. Det fungerer knallbra, og er kjekt å ha - fungerer bedre enn knappene på gammel Kindle med "ekte" knapper.

 

Ellers så er jo Voyage en mye mer påkostet gadget. Skikkelig glass forran skjermen, ser bedre ut og gir en helt annen kvalitetsfølelse. Er vel hakket lettere enn Paperwhite? Om ørsmå fargeforskjeller i baklyset kan plage deg, så kan Voyage bli en liten nedtur, om du er uheldig, mens paperwhite ikke har problemer med det.

 

Origami-dekslet er også ganske snedig. Spesielt i limited edition skinn-utgaven.  :love: http://www.amazon.com/Limited-Premium-Leather-Origami-Kindle/dp/B00NO84J0W/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1438268998&sr=8-1&keywords=voyage+leather

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var ikke klar over at det var kommet nye versjoner siden første paperwhite, som jeg har. Men jeg kikket på en sammenligningstabell nå. Og den sa følgende:

 

Paperwhite 2: No page buttons, no audio support, almost exactly the same as the 1st gen

Paperwhite 3: No page buttons, no audio support, almost exactly the same as the 2nd gen

 

Kanskje jeg ikke har gått glipp av så mye likevel :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...