Gå til innhold

"dyr" PC for programmering

Anbefalte innlegg

På jobben har jeg som sagt en Dell Latitude E7250. Den veier 1.3 kg men er kraftigere enn mye annet. Den står i docking med 2 stk. 1920x1200 skjermer. Hvem trenger et tungt monster av en bærbar når man kan få en sånn kraft i en så liten forpakning? Og selve PCen har en skjerm med 1920x1080 oppløsning.

Det ser også ut til at Dell Latitude E7xxx fungerer bra på Linux. Nå kjører jeg CentOS 7 på E7250 på jobben, og det ser bra ut. Flerskjermstøtte gjennom docking-stasjon fungerer godt. Fungerer CentOS 7 på E7250 vil Ubuntu og andre mer oppdaterte distroer garantert også gjøre det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem trenger et tungt monster av en bærbar når man kan få en sånn kraft i en så liten forpakning?

Helt enig, så lenge man kan bruke eksterne skjermer (eventuelt via en form for docking) kan selv en ganske liten PC fungere bra for programutvikling. Ikke noe problem å finne en liten modell som er kraftig nok for programutvikling så lenge man ikke trenger veldig mye diskplass.

Hvis man må jobbe mye/alltid på den interne skjermen ville jeg imidlertid anbefalt noe med så stor skjerm som mulig. Høy opløsning på liten skjerm er bra, men høy oppløsning på større skjerm er mye bedre IMO.

Lenke til kommentar

Helt enig, så lenge man kan bruke eksterne skjermer (eventuelt via en form for docking) kan selv en ganske liten PC fungere bra for programutvikling. Ikke noe problem å finne en liten modell som er kraftig nok for programutvikling så lenge man ikke trenger veldig mye diskplass.

Hvis man må jobbe mye/alltid på den interne skjermen ville jeg imidlertid anbefalt noe med så stor skjerm som mulig. Høy opløsning på liten skjerm er bra, men høy oppløsning på større skjerm er mye bedre IMO.

Jeg vil hardnakket påstå at en ultrabook med Intel Core i7, 8-16 GB RAM, 1080p skjerm og 256 GB SSD egner seg meget godt til programutvikling a'la det man kommer borti på Datateknikk. Jeg har selv gått der, så jeg vet nøyaktig hva det dreier seg om, så da blir det mer enn bare en påstand. Og jeg gikk den mest teknisk rettede varianten, datamaskinkonstruksjon hvor vi i tillegg kom borti C og VHDL. For TS sitt tilfelle ville jeg nok gått for 14" varianten, da det gjerne kan bli en del arbeid på universitetet. 12" kan bli litt vel lite da. Men man har fremdeles 1920x1080 oppløsning, og selv en E7450 veier bare snaue 1.6 kg.

Edit: skrev feil modellnr i siste setning.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...