Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ny laptop er utrolig treg


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Da min "gamle" Lenovo plutselig tok kvelden her for en drøy uke siden, bestilte jeg ny Lenovo B50-70;

 

http://www.multicom.no/lenovo-b50-70-156-hd-matt/cat-p/c/p7680690

 

La oss ikke diskutere hvor godt eller dårlig kjøp dette var. Den var på tilbud, og jeg har ikke behov for en maskin til "tyngre" arbeid.

 

Anyway. Problemet mitt er altså at denne nye maskinen er utrolig treg. Den kom med Win7 ferdig installert, og med Win 8.1 fordelt på 4 medfølgende dvd'er.

 

Først startet jeg maskinen for å sjekke hvordan den fungerte med allerede installerte Win7. Jeg vet at man må gjennom en del oppsettsklareringer første gangen, men det hele gikk så utrolig tregt. Etter det som føltes som en liten evighet, var jeg oppe og gikk, men fortsatt utrolig treg respons. Et drøyt halvminutt fra jeg trykket på internett-ikonet til jeg fikk opp laptopens forhåndsinnstilte startside. For sikkerhets skyld testet jeg også hvor lang tid maskinen brukte på å finne og installere oppdateringer for Win7. Det tok kanskje et kvarter før den fant oppdateringene, og da bare noen få av gangen. Installeringene var også trege da ingenting skjedde på flere minutter. Jeg lot derfor Lenovo sitt eget system kjøre en systemsjekk, da med tilbakemelding om at alt var ok.

 

Med dette samt at maskinen i det minste fungerte, og at noe av tregheten kunne være alle (dritt)programmene som følger med på lasset ved kjøp av ny "ferdigsydd" pc, og som gjerne er forhåndsinnstilt til å starte opp ved oppstart, satte jeg i gang med installeringen av Win 8.1. Da jeg kikket på klokken, var den 1126. Jeg skulle av sted ca kl 1430, så jeg hadde 3 timer på meg, noe jeg regnet med skulle være nok. Den gang ei. Jeg forlot derfor laptopen kl 1430 og kom hjem ca 8 timer senere. Da var den heldigvis ferdig med selve installeringen. Etterpå måtte jeg gjennom nye oppsettsklareringer, og disse gikk nesten like tregt som ved første oppstart (Win7).

 

Jeg fikk ryddet litt i både programmer og oppstartsvilkår (byttet bl.a. antivirusprogram fra McAfee til Avira). Satte den på prioritering av hastighet framfor utseende, og kjørte en clean-up bare i tilfelle. Det hjalp noe, men forsatt frustrerende treg. Har også sjekket viften. Den ser ut til å svive som den skal, og ikke noe synlig støv (maskinen er da vitterligen ny).

 

Jeg vet jeg kan henvende meg til produsenten, enten via telefon eller internett, men erfaringene mine med slikt er heller av den ymse sorten. Så vil derfor først prøve å få hjelp her før jeg eventuelt må gå den tunge og kronglete veien via selger/produsent. 

 

Så, har noen der ute tips eller forslag som kan være til hjelp for meg i denne trege stund?

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kjøpe deg en ssd vil hjelpe mye.

Edit; Sorry, skal selvfølgelig takke deg for svar :)

 

Jeg vet at en ssd er kjappere. Jeg har både vanlig stasjonær og htpc (bygget dem selv) med ssd for OS og annet det er greit å ha kjapp tilgang til. Og jeg har den gamle Lenovoen med lignende hdd som i den nye, men som ikke er i nærheten så treg. Jeg merker forskjellen på ssd og hdd, men da er det snakk om sekunder, ikke minutter og timer. Jeg har derfor prioritert lagringsplass og pris framfor hastighet. Jeg har jo de andre maskinene å ty til ved behov, mens laptopen er ment for å ha enklere og eventuelt mer mobil tilgang.

 

Selv den gamle laptopen (Fujitsu-Siemens) kjøpt i 2005, er ikke i nærheten så treg som denne nye. Så nei, det kan ikke være treg hdd ALENE som er problemet.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Tror Windows Update har litt problemer nå. Oppdaterte selv en maskin og den måtte stå hele natta.

 

Forresten er det helt normalt at den bare finner noen oppdateringer av gangen. Det som skjer er at når du har oppdatert så er det sansynligvis nye oppdateringer til oppdateringene. F.eks. hvis .NET x.x følger med på én oppdatering så vil du få med sikkerhetsoppdateringer til det neste gang du sjekker.

 

Edit: Og ikke minst: Få tak i en ren windows installasjonsplate. De som følger med billige PC-er er ofte fullstappa med fa"%¤#!skap.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har nettopp kjøpt samme maskin og har også opplevd den som svært treg. Inntil i dag. Den eneste forkjellen i dag er at det ikke har blitt kjørt noen nye oppdateringer.

 

Fra og med jeg kjøpte den har jeg fjernet mye av de forhåndsinstallerte programmene, men har beholdt Win 7 frem til Win 10 kommer i neste uke.

 

Vet ikke om det er tilfeldig at den oppleves raskere i dag, men kan være som sedsberg skriver over her at Windows Update har opplevdes tregt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror Windows Update har litt problemer nå. Oppdaterte selv en maskin og den måtte stå hele natta.

 

Forresten er det helt normalt at den bare finner noen oppdateringer av gangen. Det som skjer er at når du har oppdatert så er det sansynligvis nye oppdateringer til oppdateringene. F.eks. hvis .NET x.x følger med på én oppdatering så vil du få med sikkerhetsoppdateringer til det neste gang du sjekker.

 

Edit: Og ikke minst: Få tak i en ren windows installasjonsplate. De som følger med billige PC-er er ofte fullstappa med fa"%¤#!skap.

 

Ok, så problemene med Windows update kan være midlertidig ... det gir jo litt trøst det da. Hva gjelder få oppdateringer av gangen, så har du selvfølgelig helt rett. Derfor kjører jeg update helt til det ikke er flere oppdateringer å hente. Det er ikke alle oppdateringer jeg vil ha heller da ... Det var nok bare jeg som reagerte på dette denne gangen fordi jeg fikk kombinasjonen få oppdateringer av gangen og en veldig treg maskin.

 

Hva gjelder ren windows installasjonsplate, så regner jeg med at disse ikke er gratis, eller ...? Jeg har dessverre hatt, og har nok en del andre framtidige, "uventede" utgifter som tar kraftig for seg på kontoen min. Så må være litt forsiktig med økonomien framover :hm:

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har nettopp kjøpt samme maskin og har også opplevd den som svært treg. Inntil i dag. Den eneste forkjellen i dag er at det ikke har blitt kjørt noen nye oppdateringer.

 

Fra og med jeg kjøpte den har jeg fjernet mye av de forhåndsinstallerte programmene, men har beholdt Win 7 frem til Win 10 kommer i neste uke.

 

Vet ikke om det er tilfeldig at den oppleves raskere i dag, men kan være som sedsberg skriver over her at Windows Update har opplevdes tregt.

 

Hei, og takk for oppmuntrende svar. Krysser fingre og tær her, men nå var det altså ikke bare Windows Update som var tregt. ALT maskinen foretok seg, gikk tregt. Det var nesten så jeg ventet på at sirupen skulle renne ut gjennom laptopens porter  :hm:

 

Jeg får fortsette å "rydde" litt på maskinen, og se om det hjelper. Er litt usikker på hvordan det blir med win10 for denne laptopen. Slo jo til på tilbudet om gratis win10 på laptopen som akkurat tok kvelden. Får se hva det blir til i løpet av de neste dagene. Er på jobb nå, og har ikke tilgang til laptopen før jeg kommer hjem.

 

Edit; Forresten, har du noen forslag til programmer jeg kan fjerne? Ser meg blind på alt rusk og rask. Tar selvfølgelig forbehold om at jeg kan ha bruk for programmer du ikke har bruk for.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Det er faktisk mulig å finne ut av hva den jobber med bakgrunnen inklusive i/o og nettverks ved bruk av taskmanager og resource monitor .Process Explorer fra systeminternals er å anbefale

Ser ingen grunn til at denne skal være noe tregere enn andre laptopper med i5-4210u og HDD i generell desktop og kontor ytelse med kun 4GB ram .

Tilsvarende harddisk er ikke noe eksakt mål på ytelse og hva den har av i/o ytelse , den som er her er uten hybrid cache og kun 5200rpm.

Vanligvis de første dagene er alltid slik pga ulik housekeeping og indeksering etc som startes opp og det er nok merkbart langtekkelig med stor hdd.

Det er også sånne grønne eco power plans idag , så sjekk lenovo power scheme.

Men som sagt man finner ut av dette med resource monitor og f.eks systeminternals process explorer.

 

Sett inn en SSD og ekstra 4G ram og avinstallere mcafee og slikt som kan være bundet/sponset med oem distribusjonen.

Skal du ha liten SSD og beholde 1TB harddisken kan denne settes i en drive caddy der hvor DVD er i samme slot.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Jeg har nettopp kjøpt samme maskin og har også opplevd den som svært treg. Inntil i dag. Den eneste forkjellen i dag er at det ikke har blitt kjørt noen nye oppdateringer.

 

Fra og med jeg kjøpte den har jeg fjernet mye av de forhåndsinstallerte programmene, men har beholdt Win 7 frem til Win 10 kommer i neste uke.

 

Vet ikke om det er tilfeldig at den oppleves raskere i dag, men kan være som sedsberg skriver over her at Windows Update har opplevdes tregt.

 

Hei, og takk for oppmuntrende svar. Krysser fingre og tær her, men nå var det altså ikke bare Windows Update som var tregt. ALT maskinen foretok seg, gikk tregt. Det var nesten så jeg ventet på at sirupen skulle renne ut gjennom laptopens porter  :hm:

 

Jeg får fortsette å "rydde" litt på maskinen, og se om det hjelper. Er litt usikker på hvordan det blir med win10 for denne laptopen. Slo jo til på tilbudet om gratis win10 på laptopen som akkurat tok kvelden. Får se hva det blir til i løpet av de neste dagene. Er på jobb nå, og har ikke tilgang til laptopen før jeg kommer hjem.

 

Edit; Forresten, har du noen forslag til programmer jeg kan fjerne? Ser meg blind på alt rusk og rask. Tar selvfølgelig forbehold om at jeg kan ha bruk for programmer du ikke har bruk for.

 

Jeg har fjernet programmer som jeg føler virker overflødige til mitt bruk. Mye Lenovo-programvare forsvant og McAfee forsvant tidlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk mulig å finne ut av hva den jobber med bakgrunnen inklusive i/o og nettverks ved bruk av taskmanager og resource monitor .Process Explorer fra systeminternals er å anbefale

Ser ingen grunn til at denne skal være noe tregere enn andre laptopper med i5-4210u og HDD i generell desktop og kontor ytelse med kun 4GB ram .

Tilsvarende harddisk er ikke noe eksakt mål på ytelse og hva den har av i/o ytelse , den som er her er uten hybrid cache og kun 5200rpm.

Vanligvis de første dagene er alltid slik pga ulik housekeeping og indeksering etc som startes opp og det er nok merkbart langtekkelig med stor hdd.

Det er også sånne grønne eco power plans idag , så sjekk lenovo power scheme.

Men som sagt man finner ut av dette med resource monitor og f.eks systeminternals process explorer.

 

Sett inn en SSD og ekstra 4G ram og avinstallere mcafee og slikt som kan være bundet/sponset med oem distribusjonen.

Skal du ha liten SSD og beholde 1TB harddisken kan denne settes i en drive caddy der hvor DVD er i samme slot.

Har du/dere et forslag til minnebrikke til denne maskinen?

Lenke til kommentar

Det er faktisk mulig å finne ut av hva den jobber med bakgrunnen inklusive i/o og nettverks ved bruk av taskmanager og resource monitor .Process Explorer fra systeminternals er å anbefale

Ser ingen grunn til at denne skal være noe tregere enn andre laptopper med i5-4210u og HDD i generell desktop og kontor ytelse med kun 4GB ram .

Tilsvarende harddisk er ikke noe eksakt mål på ytelse og hva den har av i/o ytelse , den som er her er uten hybrid cache og kun 5200rpm.

Vanligvis de første dagene er alltid slik pga ulik housekeeping og indeksering etc som startes opp og det er nok merkbart langtekkelig med stor hdd.

Det er også sånne grønne eco power plans idag , så sjekk lenovo power scheme.

Men som sagt man finner ut av dette med resource monitor og f.eks systeminternals process explorer.

 

Sett inn en SSD og ekstra 4G ram og avinstallere mcafee og slikt som kan være bundet/sponset med oem distribusjonen.

Skal du ha liten SSD og beholde 1TB harddisken kan denne settes i en drive caddy der hvor DVD er i samme slot.

 

Hei og takk for informativt svar :)

 

Skal se nærmere på kommentaren din i kveld eller morgen. Jeg er helt på felgen her etter for lite søvn og 12-timers vakter.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg har fjernet programmer som jeg føler virker overflødige til mitt bruk. Mye Lenovo-programvare forsvant og McAfee forsvant tidlig.

 

 

Har ikke fjernet noen programmer med Lenovo i navnet, men skal se nærmere på det. Takk for tipset :)

 

McAfee var det første jeg fjernet på laptopen min også. Kan være at det har blitt bedre enn da jeg PRØVDE å bruke det, men jeg gidder ikke prøve igjen så lenge det finnes andre alternativer der ute med bedre rykte. Gikk for Avira og plusset på med Malwarebytes som andrehands forsvar. Iflg. ekspertene skal sistnevnte program være bra til dette, og skal heller ikke skape konflikt med andre antivirus-programmer.

Lenke til kommentar

Tja, satte inne en samsung evo 250 i mor sin fra 08, var som ett fly etter at hd gikk ut. Husk, hd er det tregeste delen du har i en data.

 

 

Som jeg nevnte for deg, så har jeg erfaring med både hdd og ssd. Jeg vet altså at det utgjør en merkbar forskjell, men ikke så mye som i dette tilfellet. Nå har jeg fått enkelte forslag her, og tar det derifra. Å skaffe ssd til laptopen blir ikke aktuelt så lenge jeg ikke har behov for de siste få sekundene eller millisekundene kjappere per operasjon. Uansett er tregheten her snakk om noe helt annet enn nevnte få sekunder eller millisekunder.

Lenke til kommentar

Det er windows-lisensen som koster. Hvor du skaffer installasjonsplata fra er ikke så viktig.

 

Snakker vi her sjørøvervare? Tro det eller ei, men jeg har ingen erfaring med den slags, og har egentlig ikke særlig lyst til å prøve det heller :innocent:

 

På den annen side. Microsoft kan takke seg selv for all sjørøvervirksomheten mot dem når de holder på som de gjør :angry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...