Miamaria Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Endelig tok TG-2 kveld, så jeg kunne kjøpe meg et fancy Olympus though TG-4. Det har også mulighet for RAW-filer nemlig, noe jeg har savnet veldig på TG-2. (Som er brutal i autoen sin, særlig med skyggene på sommerdager med sol.) Det var stor stas da jeg ble vekket om morran med sms om at det var kommet. Jeg sågar padlet over en halv mil, for å kjøre tre kvarter til posthuset for å hente det, for å kjøre de samme tre kvarter tilbake for så å padle den samme halve milen tilbake til der de andre fortsatt var og koste seg på tur... Tok en del bilder med det, og har nå kommet hjem etter turen. Filene ble pælma rett inn i maskinen for å få sjekket disse RAW-filene. Men så kommer selvfølgelig nedturen jeg i min iver ikke har tenkt på – maskinen skjønner ikke bæret av disse filene. Og enda verre, jeg husker ikke bæret av hvordan jeg har fikset slike ting før... (For det skjer jo hver gang man kjøper noe som er nettopp kommet.) Photoshopen min ser ut til å være CS6 på en Mac. Hva gjør jeg nå? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=olympus%20raw%20files%20photoshop Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 26. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2015 This plugin requires 64 bit os and will not work in a 32 bit os... Er det da bare å glemme? Lenke til kommentar
johome Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Evt kan du prøve gratisprogrammer som f.eks RawTherapee eller Lighzone Tror at f.eks Lightroom støtter RAW filene til kameraet , men det programmet er ikke gratis Lenke til kommentar
Sweet Tooth Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Har du kjørt alle updates på Adobepakken din? Adobe slipper nye pakker med Camera RAW profiler ganske ofte. Sjekk dette. Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 26. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2015 Nei det er sikkert dårlig med updates. Jeg kjøpte maskinen brukt og tør derfor ikke oppdatere så mye i tilfelle det spørres etter noe numre og koder jeg ikke har. Alt var ferdig installert her, og funker ellers bra. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Last ned denne gratis fra Adobe den konverterer råfilene til DNG som er adobes format. http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5914 Lenke til kommentar
Sweet Tooth Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 (endret) Nei det er sikkert dårlig med updates. Jeg kjøpte maskinen brukt og tør derfor ikke oppdatere så mye i tilfelle det spørres etter noe numre og koder jeg ikke har. Alt var ferdig installert her, og funker ellers bra. OK da er det der problemet ligger. CS6 har ikke RAW-støtte rett ut av boksen da det opprinnelig kom. Om du ikke oppdaterer RAW-profilen så vil du ikke kunne åpne RAW native i Photoshop. Da må du bruke tilleggsprogrammer. Jeg ville sett på muligheter for å få tak i en oppdatert versjon av CS6 som iallefall kan lese siste RAW-profiler. Å bruke programmer utenom blir litt tungvindt synes jeg. Du må jo kunne behandle RAW filer. Det er jo en latterlig viktig funksjon. Jeg ville bare forsøkt å oppdatere. Vet du om det er en ekte vare fra forrige eier? Uansett så MÅ du ha RAW-støtte. Det er egentlig ikke noe å diskutere Jeg ville oppdatert! Endret 26. juli 2015 av Sweet Tooth Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Du kan jo alltids prøve Lightroom gratis i 30 dager. https://creative.adobe.com/nb/products/download/lightroom?promoid=KSPGB Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 (endret) Generelt kan du si at er programvaren eldre en kameraet klarer ikke programvaren og lese filene fra kameraet. Ta og let etter et tillegsprogram som konverteres raw-filene til Adobe-dng filer, da skal det ikke være noen problemer med og bruke eldre versjoner av cs. Problemet blir nok og finne en 32bit versjon. Endret 26. juli 2015 av Nautica Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 26. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2015 Men det er vel ikke bare å oppdatere? Må jeg ikke ha diverse koder og greier? Det kan jeg kanskje finne ett eller annet sted på maskinen først, og skrive ned, eller? Det som lå på maskinen da jeg kjøpte den var nok ekte vare i hvert fall, for den ble kjøpt brukt fra et firma som leverer sånne ting. Men jeg fikk ikke med noe, utover det som faktisk lå på maskinen. Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 (endret) Som andre er inne på må du ha siste versjon av Adobes RAW-definisjoner for å behandle filer fra TG-4. Det får du ved å laste ned oppdateringer fra Adobe. PS CS6 koster rundt 7-8000 eller mer (avhengig av versjon) og har du ikke betalt selger mer enn for selve Mac'en, eller gjort en avtale rundt dette har du i prinsippet ikke gyldig lisens for PS. PS kan imidlertid installeres lovlig på to maskiner og har selger av din maskin det kun på en maskin selv vil du kunne oppdatere uten problemer. Hva Adobes regler sier om det er jeg ikke sikker på, blir muligens et grensetilfelle. Alternativet er å gå om Adobes DNG-konverter som er en gratis nedlasting fra Adobe. CS6 håndterer DNG-filer, men det blir et ekstra steg i prosessen. Å sitte med programvare som ikke kan oppdateres (hvis det er tilfelle) er imidlertid slitsomt i lengden. I dag er det mye rimeligere å få Photoshop - som abonnement. Det koster rundt 90 kr per måned for både Photoshop og Lightroom og da har du alt du trenger (og mer til) som fotoentusiast. Du kan også kjøpe en lisens for Lightroom som dekker veldig mye av det du trenger, RAW-konvertering og en god del editering for vel 1000 hvis jeg husker riktig (LR6). Adobe har også Photoshop Elements som et rimelig alternativ. Det finnes også en god del gratisprogram som er alternativ til Photoshop/LR. Jeg har ikke funnet noe som er i nærheten, men til enkle ting kan det fungere greit. Det finnes også et program som heter Affinity Photo som ble lansert tidligere i år som (veldig rimelig) Photoshop-konkurrent. Ser det har fått en del positive omtaler, men har ikke Mac selv så jeg har aldri sett det i praksis. Vet heller ikke om TG-4-support er på plass der. Endret 26. juli 2015 av se# Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 26. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2015 Adobes DNG-converter er ikke et alternativ, den krever akkurat et hakk nyere OS enn jeg har. Affinity så jeg på i går, det så forsåvidt greit nok ut. Men det er noe møl å måtte ha filer opp i flere programmer ja. Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Adobes DNG-converter er ikke et alternativ, den krever akkurat et hakk nyere OS enn jeg har. Affinity så jeg på i går, det så forsåvidt greit nok ut. Men det er noe møl å måtte ha filer opp i flere programmer ja. Kan du ikke oppgradere OS? Mac har vel gratis oppgradering? Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Olympus sitt RAW-konvertingsprogram følger vel med TG-4? For meg er det verdt en del å slippe å bruke det, men for å teste litt kan du vel konvertere noen bilder til 16 bit TIF som lar seg åpne i CS6. Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 26. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2015 Det vil overraske meg stort om det er et brukendes program som følger med, det vil vel være første gang ever. Har aldri skjønt hvorfor de i det hele tatt lager de der møkkprogrammene som de legger ved alle dingsene. Men om det er eneste alternativ til å sende kameraet i retur, så er det vel verdt et forsøk ja. Dersom det ligger ved. Jeg så på CDen i går og der så det bare ut som det lå noe digert program som skulle sortere bilder og alt mulig, noe jeg ikke er spesielt gira på å installere. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 (endret) Som andre er inne på må du ha siste versjon av Adobes RAW-definisjoner for å behandle filer fra TG-4. Det får du ved å laste ned oppdateringer fra Adobe. PS CS6 koster rundt 7-8000 eller mer (avhengig av versjon) og har du ikke betalt selger mer enn for selve Mac'en, eller gjort en avtale rundt dette har du i prinsippet ikke gyldig lisens for PS. PS kan imidlertid installeres lovlig på to maskiner og har selger av din maskin det kun på en maskin selv vil du kunne oppdatere uten problemer. Hva Adobes regler sier om det er jeg ikke sikker på, blir muligens et grensetilfelle. Kan jo hende at maskinen er kjøpt/betalt med en ferdig installert selvstendig CS6, så man slipper og laste den inn selv. Har aldri skjønt hvorfor de i det hele tatt lager de der møkkprogrammene som de legger ved alle dingsene. Canon DPP "digital professional photograph" er et meget bra redigerings-program men beklageligvis hjelper det ikke deg Sålenge du har en legal utgave av CS6 skal det ikke by på noen problemer, når du oppdaterer leser oppdateringen av din eldre versjon og finne koden/nøkkelen og verifiserer den så du ikke behøver og legge inn nøkkelen på nytt og hvis du får problemer så er det bare og klage til butikken/selgeren der du har kjøpt maskinen siden de ikke har nevnt at du eventuell har en ulovlig versjon. Endret 26. juli 2015 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Det vil overraske meg stort om det er et brukendes program som følger med, det vil vel være første gang ever. Tror ikke du vil bli overrasket. Canons programvare er enste jeg har sett som er tilnærmet brukbar av det som følger med kameraer (bortsett fra de som sender med Lightroom eller Cature One). Men jeg forstår hvorfor, de vil ha komplette pakker for å unngå klager fra folk som ikke har annen programvare og som vil bruke RAW. Skulle du gå for Affinity må det bli i stedet for Photoshop, ikke i tillegg. Om Affinity er så bra at det er et alternativ vet jeg ikke, men de har vel en trial-versjon. Ellers har Adobe 30-dagers prøveversjoner av alle sine programmer. Det holder for å få testet litt. For øvrig ville jeg ikke ventet underverker mht dynamikk for TG-4 ved å bruke RAW. Tross alt liten sensor inni der, men kontroll over konverteringen vil selvsagt kunne hjelpe litt. Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 26. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2015 Det er utelukket å bytte ut Photoshop med Affinity. Photoshop funker helt fint for å fikse alle bildene fra Canon-kameraene mine, så om det ikke går å ha i tillegg så sender jeg heller tilbake TG-4 enn å slite med alle Canon-bildene mine i Affinity. Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 26. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2015 Har installert dette Olympus-programmet, foreløpig er det noe gjennomført møl. Fullstendig ubrukelig når det kommer til justering av RAW. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå