Gå til innhold

Høyt cpu forbruk på mine s-ata harddisker

Mr_Byte

Anbefalte innlegg

Hei

I forbindelse med at jeg kjøpte meg en WD raptor, ville jeg teste ytelsen på harddisken i benchmark programet HD-Tach. Min andre harddisk er en WD 80gb 5200rpm. HD-Tach viser at begge mine harddisker har et cpu forbruk på rundt 23-25% på begge harddiskene. Dette er jo alt for høyt.

Harddiskene er koblet til SiL 3112 s-ATA kontrolleren på mitt nf7-s v1.2 hovedkort. Har de nyeste driverene til s-ATA kontrolleren. Har også oppdatert brikkesett driverene til hovedkortet. Har dere noen forslag om hvordan jeg kan få ned cpu forbruket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testet HD-Tach på min maskin her også (kun shareware versjon, så da ble det bare read-only test). Resultatet ble som følger:

2 x WD Raptor S-ATA (RAID-0): 15% CPU forbruk

1 x WD Caviar 120 GB IDE: 46% CPU forbruk

Vet ikke om mitt eller ditt resultat er verst?

Lenke til kommentar

Det skal aldeles ikke være slik. Har brukt HD-Tach i flere år nå, og de tallene dere viser til er jo helt borti natta.

Prøv å kjøre testen på ett nystartet system, og sjekk i oppgavebehandlingen at du ikke har andre ting som kjører og bruker CPU før du starter. Oppdater evt. drivere og BIOS til nyeste versjoner også.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Her er en kjapp kjøring av HD-Tach på laptopen jeg sitter med nå:

aaa.jpg

Ligger rundt 4 til 7% på CPU når jeg kjører den. Husk som sagt at det er viktig å ikke gjøre noe som helst på maskina samtidig som testen kjører. Ikke rør på musa en gang...

-KJ

Lenke til kommentar

Har prøvd mange ganger. Har innstallert nyeste driver til s-ata kontrolleren, brikkesett osv. Har også ny bios på hovedkortet. Windows innstallasjonen er også helt ny siden jeg la inn windows på raptor disken. Jeg har også prøvd å forandret på innstillinger i biosen, men ingenting hjelper. Det er ingenting i bakrunden som bruker systemressurser mens jeg tar testen...

Lenke til kommentar
hmm kanskje det skal være slik. Men når jeg ser på tester på hardware.no så ser jeg at cpu forbruket ligger på rundt 5% når de tester harddisker.

For og si det slik: AMD XP serien er helt grusom på HDytelse.. Skulle jeg ha hatt en maskin som skulle ha hatt mange hardisker og jeg ville ha hatt penger til det ville det uten tvil blitt en P4 maskin.. Opplever selv 15% +- i CPUbruk når jeg kjører HDtach.. Hjelper med IDE driverne som ligger i VIA sin service pack da..

Har bare testet det med Pata ,men inbiller meg at det er det sammen med Sata

Lenke til kommentar
Har prøvd mange ganger. Har innstallert nyeste driver til s-ata kontrolleren, brikkesett osv. Har også ny bios på hovedkortet. Windows innstallasjonen er også helt ny siden jeg la inn windows på raptor disken.

Etter en bios oppdatering er det en fordel å clear cmos, så sier du at du har en nye install av windows, har du og husket å hente ned sp1?

Lenke til kommentar
For og si det slik: AMD XP serien er helt grusom på HDytelse.. Skulle jeg ha hatt en maskin som skulle ha hatt mange hardisker og jeg ville ha hatt penger til det ville det uten tvil blitt en P4 maskin.. Opplever selv 15% +- i CPUbruk når jeg kjører HDtach.. Hjelper med IDE driverne som ligger i VIA sin service pack da..

Har bare testet det med Pata ,men inbiller meg at det er det sammen med Sata

Diskytelse har fint lite med CPU å gjøre. Her er det i såfall chipsettene som er dårlige. Har ikke sett dette nevnt i noen av de testene av "moderne" AMD chipsettene jeg har sett. Tror nok det ligger noe mer bak dette.

-KJ

Lenke til kommentar
Diskytelse har fint lite med CPU å gjøre. Her er det i såfall chipsettene som er dårlige. Har ikke sett dette nevnt i noen av de testene av "moderne" AMD chipsettene jeg har sett. Tror nok det ligger noe mer bak dette.

-KJ

Mye mulig det. Jeg tester somregel med et Nforce2 Chipsett men jeg får fortsatt alt for høy CPUbruk iforhold til hva jeg burda ha hatt. De fleste testene jeg tar i HDtach blir kjørt på en XP2400@2365,512,KT333 så selvfølgelig så stopper nok Chipsettet der litt ,men bruker jo tross alt eksterne kontrollere ,men alt må jo igjennom chipsettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...