Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Samme Windows 7 på to maskiner? Vil det gå?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk installert den på en ny maskin med den samme nøkkelen, men dersom det blir oppdaget så får jeg vel heller prøve å gå tilbake til den andre Windows versjonen. Den gikk ganske tregt men jeg får prøve å få til en default Factory Reset.

Hvordan får jeg slettet den nye installasjonen og bruke windows.old mappen istedet? Jeg prøvde å forandre navn på mappene, men det gikk bare på den ene av dem..

Lenke til kommentar

Bare husk at "om det blir oppdaget" så blir nøkkelen svartelistet, og ubrukelig, og du får selvsagt ikke penger igjen eller noen ny nøkkel fra Microsoft. Så ved å ta risken, må du være villig til å miste muligheten til aktivering på begge pcene, og en nøkkel mindre.

Fra de oppdager det, kan det gå så lenge som 6 måneder før nøklen er svartelistet.

Lenke til kommentar

Jeg fant en nøkkel påklistret under den siste maskinen og når jeg installerte win 7 enda en gang gikk det bra ved å taste inn den nøkkelen, så da er vel alt i orden.

Nei det er ikke "i orden". Det funker kanskje nå.

Men om seks måneder har du kanskje mistet bruksretten for denne koden og det funker ikke på noen av de to.

En lisens blir knyttet til en maskin id når du aktiverer . Bruksretten av den lisensen du har "akseptert" er at du har "en" lisens aktiv på "en" PC a gangen og at kun en retail lisens kan flyttes til en annen maskin forutsatt at den fjernes brukt på den første.

Man får en slags "grace periode" fra Microsoft om lisensen er aktivert på ulike maskin-id.

Lenke til kommentar

Om du bruker to ulike nøkler så er det jo greit. Selve platen kan du bruke på en million pcer, for der ligger ingen produktnøkkel info. Det er kun selve nøklene som har betydning.

Så bruker du den samme nøklen på to pcer...ja da er det ikke greit, og du må ikke bli overrasket om nøkkelen blir svartelistet en gang i fremtiden.

Har du to ulike nøkler på to pcer, så er det ikke noe stress.

Lenke til kommentar

Om du bruker to ulike nøkler så er det jo greit. Selve platen kan du bruke på en million pcer, for der ligger ingen produktnøkkel info. Det er kun selve nøklene som har betydning.

Så bruker du den samme nøklen på to pcer...ja da er det ikke greit, og du må ikke bli overrasket om nøkkelen blir svartelistet en gang i fremtiden.

Har du to ulike nøkler på to pcer, så er det ikke noe stress.

Jeg har to ulike nøkler. Jeg inntallerte først windows med den samme nøkkelen fra den forrige maskinen, men gjorde deretter en ny innstallasjon fra den samme dvd-en og brukte en annen nøkkel som var påklistret den nye maskinen, så jeg antar at windows nå registreres med den siste nøkkelen jeg tastet inn.

Lenke til kommentar

Det er en OEM versjon jeg har. Produkt-koden i registeret på maskinen er forskjellig fra nøkkelen på klistrelappen. Er det slik at disse OEM utgavene registreres på en annen måte slik at de får samme produkt-kode uansett? Jeg finner imidlertid ikke denne koden i registeret på den siste maskinen.

Lenke til kommentar

OEm versjonen er en kobinasjon av en fellesnøkkel for alle pcene den produsenten leverte med den Windows versjonen, og et sertifikat som ligger på OS disken. Når de to er tilstede, blir pcen aktivert.

Nøkkelen du fant under pcen, er en nødnøkkel, i tilefelle harddisken din ryker og du ikke har noe recovery plater som inneholder sertifikatet.

Før var disse nøklene bundet opp til hardware produsentens hardware, men så kom det en dom i EU, som sa at i alle fall her i EU (EØS) er det lov å selge disse kodene, og de skal da virke på hvilken som helst maskin.

Det er nok grunnen til at du fikk aktivert automatisk (før måtte du nesten alltid gjøre en telefon aktivering når du brukte nødnøkkelen).

Men ut i fra du beskriver har du ingen ting å frykte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...