NoisyPepper Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Hvor langt har e-bøker kommet i Norge og ellers i verden? Er det flere/større begrensninger for hvor og hvilke e-bøker man kan kjøpe hvis man bor i Norge? Hvor stort bibliotek har e-bøker i forhold til fysiske bøker? Koster e-bøker mindre enn fysiske bøker? Finnes det streaming-tjenester for e-bøker? Lenke til kommentar
Christopher99 Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Hei. Jeg har ikke så veldig god greie på lydbøker, men jeg vet om en side som du kan høre lydbøker på for 169 kr/måned. Første 14 dager er gratis hvis du vil prøve https://www.storytel.no/?gclid=CN7Ftv_x-cYCFYH4cgodP2YBXw Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Hei. Jeg har ikke så veldig god greie på lydbøker, men jeg vet om en side som du kan høre lydbøker på for 169 kr/måned. Første 14 dager er gratis hvis du vil prøve https://www.storytel.no/?gclid=CN7Ftv_x-cYCFYH4cgodP2YBXw Han spør om e-bøker, ikke lydbøker. Jeg har selv hatt en Kindle Paperwhite (2. utgave) i et par år, og det fungerer som en drøm. Utvalget av norske e-bøker er labert, men om du kan lese bøker på engelsk er Amazon sitt utvalg helt enormt. Hos amazon er bøkene stort sett veldig billige. Selve leseopplevelsen på Kindle vil jeg si er veldig bra, og jeg foretrekker det fremfor fysiske bøker så lenge det ikke er snakk om faglitteratur (til skolebruk) der man gjerne vil notere/markere i bøkene. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 På verdensbasis selger eBøker omtrent like mye som papir-bøker. Problemet med Norge er at det er så ufattelig få folk her i for hold til resten av verden, så det er et ganske lite utvalg av eBøker på norsk. Leser du de heller på engelsk har du et langt, langt større utvalg. Da kan du få tak i det aller meste, fra helt nye bøker til gamle klassikere uten problem. Når det gjelder å få tak i bøkene er det mange måter. Kindle er jo kjekk, men selv foretrekker jeg iPad. Da er det bare å handle bøker over alt, og du slipper å tenke på hvilket format det er. Kindle krever så vidt jeg vet et spesielt format, men det er mange andre formater som er minst like bra. Personlig kjøper jeg de fleste bøkene på Amazon.com. Siden vi snakker elektronoske bøker er det ingen toll, moms og alt det der (så vidt jeg vet), og du slipper stort sett begrensninger. Er en bok utgitt som eBok i USA, skal det ikke være noe problem å laste den ned her i Norge. Har i alle fall aldri hatt et problem med det. Det samme gjelder for øvrig papir-bøker. Jeg sjekket prisen på noen bøker på Amazon, og Kindle-utgaven var alltid en del billigere enn de fysiske utgavene. Det er ganske logisk, da det ikke koster noe å trykke bøkene og distribuere dem. Det er derfor hardcover-bøker er dyrere enn paperbacks, fordi de koster mer å lage. Er mulig noen eBøker koster det samme som papir-bøker, men tror nok de fleste er billigere. Streaming-tjenester for bøker har jeg aldri hørt noe om, men det kommer nok etterhvert. Ville ikke overrasket meg om du kan låne eBøker på biblioteker etterhvert, hvis du ikke kan det allerede. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 9. august 2015 Del Skrevet 9. august 2015 Kindle. Det er moms på ebøker, og Amazon krever inn moms på ebøker kjøp derfra, men fordi prisene i utgangspunktet er såpass hyggelige som de er, så er de konkuransedyktige selv med moms. Amazon kan det med prissetting, og etter moms kan man forvente jevnt over 120-170,- (15-20$) per bok for nye bøker fra populære forfattere. Sånn ellers, så er "idealet" rett under 9.99$ / 80,- etter moms, og bredden i amazon sitt utvalg prøver å ligge i dette området, 7-10$. Dette offisielle innlegget om prissetting gir en detaljert og fin forklaring på hva amazon mener er "rett" pris for en ebok, og hvorfor: http://www.amazon.com/forum/kindle/ref=cm_cd_tfp_ef_tft_tp?_encoding=UTF8&cdForum=Fx1D7SY3BVSESG&cdThread=Tx3J0JKSSUIRCMT For min del så har det å gå over til ebøker gitt meg mer leseglede, til en lavere pris. At det går så sabla fort å få tak i bøker er også positivt - mindre enn 30s fra jeg trykker kjøp til jeg kan begynne å lese. Daily deals, select 25, og de andre tilbudene som Amazon kjører er også fint om man er ute etter variert lesestoff og vil ha det til en lav pris. Tilbudene går så lavt som 25-50,- per bok. En ebokleser med epapir, høy oppløsning og innebygd baklys gir en meget god leseopplevelse, helt på høyde med gode fysiske bøker - og er billigere og enormt mye mer behagelig enn det vanlige billigalternativet, "mass market paperback." Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Kindle. En ebokleser med epapir, høy oppløsning og innebygd baklys gir en meget god leseopplevelse, helt på høyde med gode fysiske bøker - og er billigere og enormt mye mer behagelig enn det vanlige billigalternativet, "mass market paperback." En helt vanlig iPad gjør samme nytten. Har testet begge deler, og foretrekker iPad fordi skjermen er større og bedre, den støtter langt flere formater, behersker bilder bedre, og den kan brukes til det meste. En ebokleser kan utelukkende brukes til å lese ebøker. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Anbefaler også kindle. Jeg bruker den hovedsaklig til å lese romaner. Fordeler slik jeg ser det:Den er på størrelse med en pocketbok som gjør at den er lett å ta med seg. God batteritid (typ trenger ikke lade den på flere uker, og man leser gjerne flere bøker før den trenger lading). Behagelig skjerm. Dvs, man blir ikke sliten i øynene (kanskje spesielt viktig for de som gjerne sitter en del foran skjerm til vanlig). Den gjør bare en ting, men den gjør det i tillegg veldig godt. Trenger ikke lampe for å lese i den (paperwhite) og den kan også brukes utendørs.Kanskje viktigst; jeg får ha den for meg selv. Ingen skal spille candycrush eller sjekke facebook på den. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Har du i det hele tatt prøvd å lese bøker på et nettbrett? Den er litt større enn Kindle, men den gjør alt det du nevner minst like bra, og gjerne enda bedre. Ser bare ikke vitsen i å kjøpe en dyr Kindle som gjør én eneste ting, når et helt vanlig nettbrett koster det samme, er minst like bra (og gjerne enda bedre på mange områder) og kan brukes til mange ting. Sånn jeg ser det er ett nettbrett suverent bedre på alle områder. Du kan jo like gjerne investere i en gammel telefon når du allerede har en smart-telefon, fordi den gamle er bedre til å ringe med. Hva er vitsen? Endret 10. august 2015 av Schreiber Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Et vanlig nettbrett gjør mye bra, men kan ikke slå ebokleseren til bøker - når det gjelder lesekomfort, og de naturlige styrkene man får av epapir. Vis meg det nettbrettet som matcher Kindle til avslappet lesing utendørs, for eksempel. Eller det nettbrettet som fungerer like behagelig i et godt leselys med baklyset skrudd av. Men hvorfor velge? Ikke mye stress å ordne seg med begge deler, og en billig kindle er et greit utgangspunkt for å finne ut hvor godt man trives med epapir. Har man bruk for nettbrett så har man vel det fra før? Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Sier bare at jeg har prøvd begge, og klarer rett og slett ikke å se hva som er så bra med Kindle annet enn noe å briefe med. Et nettbrett gjør alt en Kindle gjør, og det meste mye bedre. Å lese utendørs er heller ikke noe problem med mindre du har ett nettbrett fra 1990. "Epapir" har jeg aldri hørt om engang, og kunne ikke brydd meg mindre. Blir vel mye av det samme som fom som nekter å bruke annet enn iPhone, fordi det er "in" eller noe. Andre smarttelefoner er minst like bra, men mangler det lille merkenavnet. Men for all del, velg det du liker best. Det er du som kaster bort penger unødvendig. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 (endret) Jeg har en iPad Mini og en Kindle, og selv om jeg har Kindle-appen på iPad blir den så godt som aldri brukt. På PDF med bilder er iPaden bedre, uten tvil, men til all ordentlig lesing er Kindlen helt utmerket. Å lese utendørs er nesten helt umulig med iPad. Klarer såvidt å se hva som står på skjermen med full lysstyrke, og refleksjonene er ubehagelige. Med Kindlen setter jeg meg på flyet eller terassen og leser uten å tenke på om solen kommer bak meg eller foran meg; jeg ser like godt uansett. Endret 10. august 2015 av Henrik C Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Jeg har lest pensum på ipad air, omkring 6000 sider. Så det er altså ikke noe jeg drar ut av bakenden. Nettbrett til surfing, Kindle til ebøker. Men for all del, kun min mening. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Sier bare at jeg har prøvd begge, og klarer rett og slett ikke å se hva som er så bra med Kindle annet enn noe å briefe med. Et nettbrett gjør alt en Kindle gjør, og det meste mye bedre. Å lese utendørs er heller ikke noe problem med mindre du har ett nettbrett fra 1990. "Epapir" har jeg aldri hørt om engang, og kunne ikke brydd meg mindre. Blir vel mye av det samme som fom som nekter å bruke annet enn iPhone, fordi det er "in" eller noe. Andre smarttelefoner er minst like bra, men mangler det lille merkenavnet. Men for all del, velg det du liker best. Det er du som kaster bort penger unødvendig. Snakk om å være ignorant. Om du mener at det er like behagelig å lese på et vanlig nettbrett som som på en Kindle tror jeg at du bare ha ha prøvd Kindle Fire. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 (endret) Snakk om å være ignorant. Om du mener at det er like behagelig å lese på et vanlig nettbrett som som på en Kindle tror jeg at du bare ha ha prøvd Kindle Fire. Og enkelte klarer ikke å skjønne hvorfor folk bruker noe annet en iPhone. Bare bullshit hele greia. Android og iOS er like bra. Om du absolutt "må" ha noe stort, tungt og dyrt å briefe med, så for all del skal deg Kindle. Bare husk at det ikke er lenge siden folk briefet med at de hadde mobiltelefon. Nå er det ingen som bryr seg. Tvert imot er mobiler blitt et irritasjonsmoment. Så å briefe med at du har Kindle ville jeg ikke helt ha satset på. Endret 4. september 2015 av Schreiber Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 (endret) Er det nye versjonar av Kindle på vei eller kan eg trygt kjøpe ein Kindle Paperwhite 3 i dag? Har lese nokre bøker på ein Galaxy Tab og innsett kor greit det er å lese e-bøker, men vil ikkje lese på nettbrettet i lengden. Endret 4. september 2015 av Zeph Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Paperwhite 3 er ny fra i sommer av og veldig oppdatert. Den har samme gode skjermen (300dpi) som var ny på Voyage, og "helt ny" programvare for tegnsetting og layout. Det ventes en ny Voyage, med kjappere innmat. Fremover er det lite spennende i vente. Paperwhite er mer enn god nok som den er, og hva kan man *egentlig* forbedre på en Voyage? De rimeligste modellene presses jo stadig nedover i pris, men de bør nesten være uaktuelle her. https://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Kindle#Kindle_Paperwhite_.283rd_generation.29 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Jeg har en Kindle Paperwhite og makan til ubrukelig skjerm skal du lete lenge etter. Det er ingen likhet hoverhodet mellom reklamebildet og virkeligheten. 75% grått på 50% grått. Å justere lysstyrken gjør egentlig ingen forskjell, fortsatt grått på grått. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Stor forskjell på eldre og nyere eboklesere. Har en Kindle Voyage selv, samt iPad mini 3, iPhone 6 Plus, Galaxy Tab S 8.4 for å nevne de som er mest åpenbare kandidater til lesing. Har null problem med å lese på LCD/AMOLED-skjerm, men foretrekker fortsatt Voyage til bøker. Kan ikke si det samme om ebokleseren jeg hadde for noen år siden. Epapir er en annen leseopplevelse hva skjerm angår, og alt annet til side, så bruker den tilnærmet ikke strøm ved mindre du bruker den, så jeg vet den alltid er parat. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Et annet problem som jeg plagdes med (før jeg ga opp) er at den var ganske tung, så for å holde den komfortabelt måtte jeg lene tomlene på skjermen. Det går jo ikke når det er touchskjerm. Touchskjerm er den dummeste oppfinnelsen noengang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå