Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjemmelaget port for garasje

Anbefalte innlegg

Jeg vil lage en port, dobbel med sidehengsler, noen som har formening om hvordan jeg lager den uten at den slår seg og blir skjev?

Type hengsle og andre tips ønskes 

høyden er kun 180 cm og total bredde er 220 cm, takhøyden er kun 2 meter så det må bli en utadslående port(er)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ellers så kan du bruke låvepanel,not og fjør som på dobbeltfals,men låvepanel har ingen fals,så den blir helt tett,og litt lettere og få malingen til og sitte,i forhold til rupanel som er høvlet glatt

Ser bare på byggvaren her https://www.byggmax.no/treverk/rupanel-och-trekantspanel/18x120-rupanel-p08218120

Er jo ikke beregnet på å males, materialene må uansett være rette,

Er også skeptisk til å ha avstiverne på utsiden da vann og snø kan bli liggende der og maling kan flasse av, trekke inn vann

Mulig det er unødvendig bekymring :)

Lenke til kommentar

ellers så kan du bruke låvepanel,not og fjør som på dobbeltfals,men låvepanel har ingen fals,så den blir helt tett,og litt lettere og få malingen til og sitte,i forhold til rupanel som er høvlet glatt

Er også skeptisk til å ha avstiverne på utsiden da vann og snø kan bli liggende der og maling kan flasse av, trekke inn vann

Mulig det er unødvendig bekymring :)

det går nok bra,er jo sånn de har bygget disse dørene sikkert i flere hundre år,så lenge de blir malt,så går det bra

Lenke til kommentar

Bruk stål om du har mulighet.. Jeg bygde med 40x40mm firkantrør. En firkant og en skråavstiver på hver dør, kledd med brunrød blikk utvendig, og isoleres etter behov innvendig. Solide hengsler som sveises i døren.

Den var ikke dum, da sveiset du rammen sammen?

Lenke til kommentar

Bruk stål om du har mulighet.. Jeg bygde med 40x40mm firkantrør. En firkant og en skråavstiver på hver dør, kledd med brunrød blikk utvendig, og isoleres etter behov innvendig. Solide hengsler som sveises i døren.

Den var ikke dum, da sveiset du rammen sammen?

Sveiset samme alt ja. Kan enten skråkutte alle, eller kjøre dem mot hverandre. Har holdt greit i ca 12 år nå. Isolerte nettopp i fjor med 2x20mm fiaflex, som er selvklebende. Det blir like tykt som rammeverket. Platene festet jeg med popnagler.

Og hvis du skal ha den litt eksklusiv, så ville jeg stylet den slik...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...