Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rette opp betonggulv med betong

Anbefalte innlegg

Jeg har revet noen skillevegger i ett uthus, nå ønsker jeg å rette opp gulvet til en høyde, gulvene skiller ca 4-5 cm, hvor lite betong kan jeg legge på på det høyeste gulvet, og hvordan bør jeg behandle gulvet før støping?

Vurderer betong med armering uten pukk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har litt erfaring med støyping hjemme og her hadde jeg hyret proffe. Ellers blir det knirk på parkett osv. Og ekstra retting med avrettingsmasse. Proffene får det helt strøkent på få timers arbeid. De bruker også helikopter.

Dette er 3 forskjellige høyder, og det er ett uthus, vil legge minst mulig penger, og resultatet er ikke veldig viktig, det er relativt, men helikopter er ikke aktuelt, opprettingsmasse på det høyeste gulvet kan være en bra løsning, så det ikke blir for høyt.

Mulighet for å blande dette selv, kanskje, bygget er 35 m2, og de 2 gulvene er ca 20 m2, ca 4 cm påstøp, er det mulig med selvblandet?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Trenger jeg fiberarmer, eller armering i det hele tatt , om jeg skal rette av ett eksisterende betonggulv?

det blir ingen kjøretøy på det

skal legge på fra 2 til 6-7 cm

Er ingen ekspert, på støping, eller slik påstøp. Men hvis det ikke er så nøye, så ville jeg ha støpt de 6 - 7 cm med sand/sement som du selv er inne på, på tradisjonell måte med lirer. Jeg ville vel også benyttet et nett P181, 2 -3 cm under (overdekkning) ferdig overflate, for å hindre mulig oppsprekking. Ferdig blannede sekker med C25 er greit nok. Eller du kan blande selv. Du kan også bestille ferdigbetong. 

Der du har bare 2 cm., ville jag ha brukt selvutgjenvende masse. Der trenger du ikke tenke på armering.

Hvis gulvet er fritt for olje/fett (og lignende) og det ser reint ut etter feiing/støvsuging, kan du benytte Borvibett, eller noe tilsvarende bindmiddel, før støping. (Forutsetter nå et eksisterende gulv, ikke er behandlet med noe på overflaten, eks. malig) Spessielt på området, med selvutgjevende masse. En murer eller byggevaren hjelper deg med type produkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...