rejchu Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Hei. Jeg prøver og finne hvordan det er med egenkapital ved kjøpe en andelsleilighet. Er det minst 15% av hele boligpris (mener fellesgjeld plus kjøppris) eller bare 15% av kjøpepris. DE fleste skriver at det må betales egenkapital av hele bolig verdien. Er det sant ? Så hvorfor er det sagt, at borettslagsmodellen gjorde det mulig for personer ute mye kapital å skaffe seg bolig. ? Vi sparer bare på dokumetsavgift da. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Hei. Jeg prøver og finne hvordan det er med egenkapital ved kjøpe en andelsleilighet. Er det minst 15% av hele boligpris (mener fellesgjeld plus kjøppris) eller bare 15% av kjøpepris. DE fleste skriver at det må betales egenkapital av hele bolig verdien. Er det sant ? Så hvorfor er det sagt, at borettslagsmodellen gjorde det mulig for personer ute mye kapital å skaffe seg bolig. ? Vi sparer bare på dokumetsavgift da. Ja det er totalpris, altså inkludert fellesgjeld. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Så hvorfor er det sagt, at borettslagsmodellen gjorde det mulig for personer ute mye kapital å skaffe seg bolig. ? Det gjelder ikke nå lenger desverre. Lenke til kommentar
rejchu Skrevet 25. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2015 aha. ok, takk for svare Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Gjelder jo fremdeles, men det gjelder å ha et godt forhold til banken din. Jeg greide faktisk våren 2013 å få kjøpt meg en leilighet ved hjelp av kausonist i et borettslag mens jeg gikk på dagpenger med 0 i egenkapital. Men det krever et godt forhold til banken. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 (endret) Fellesgjelden er førsteprioritet, og lån på innskudd kommer som andreprioritetslån. Så det er nok 15% av innskudd + fellesgjeld som teller. Den største fordelen med å kjøpe leilighet i borettslag er at man slipper å betale 2% av kjøpesummen til staten. Dessuten kan man benytte seg av forkjøpsrett om man har nok ansiennitet, noe vi har benyttet en gang. Endret 25. juli 2015 av Mythos Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Gjelder jo fremdeles, men det gjelder å ha et godt forhold til banken din. Jeg greide faktisk våren 2013 å få kjøpt meg en leilighet ved hjelp av kausonist i et borettslag mens jeg gikk på dagpenger med 0 i egenkapital. Men det krever et godt forhold til banken. Alt er mulig, men det hører til skjeldenheten. Nå er det vell også satt av en viss prosent som får unvike 15% kravet slik at ikke "alle" får muligheten. Men i de aller fleste tilfeller må en ut med 15% av hele summen. Personlig gikk jeg til anskaffelse av startlån og brukte dette som egenkapital når jeg kom inn på boligmarkedet. Så sånn sett hadde jeg ikke EK jeg heller. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Gjelder jo fremdeles, men det gjelder å ha et godt forhold til banken din. Jeg greide faktisk våren 2013 å få kjøpt meg en leilighet ved hjelp av kausonist i et borettslag mens jeg gikk på dagpenger med 0 i egenkapital. Men det krever et godt forhold til banken. Det gjorde brodern også. Så brente han ned hele driten med vilje et halvt år etter, jævla idioten Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Har man veldig solid borettslag/boligbyggelag så tar bankene hensyn til det i sine vurderinger. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Gjelder jo fremdeles, men det gjelder å ha et godt forhold til banken din. Jeg greide faktisk våren 2013 å få kjøpt meg en leilighet ved hjelp av kausonist i et borettslag mens jeg gikk på dagpenger med 0 i egenkapital. Men det krever et godt forhold til banken. Det gjorde brodern også. Så brente han ned hele driten med vilje et halvt år etter, jævla idioten Den der må du nesten utdype litt mer. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Det kan bli vanskelegare i tida framover: http://www.nettavisen.no/na24/norges-bank-det-blir-vanskeligere-a-fa-lan/3422809895.html Kjenner ein som fekk lån med 5% eigenkapital, men då må ein ha ein god dialog med banken og gje inntrykk av at ein har kontroll på økonomien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå