steffzor Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Heisann Vg og dagbladet legger ut utallige youtube klipp på vg-tv og dbtv. De tar klippet fra youtube, setter på et vg eller db stempel på det, og laster opp klippet på sine egne servere. (Med reportasje stemme over, som er litt komisk når det handler om hva en søt katt har gjort.) Jeg ble litt nyskjerrig, siden youtuberne som laster opp sine egne videoer på youtube, tjener mer penger jo mer views de får på klippene sine p.g.a. reklame. Så når vg og db laster opp disse klippene, uten at det går via youtube, vil teknisk sett youtuberne tape penger på dette. Så det jeg lurer på er hvordan er det lov for vg og db å gjøre dette? Betaler de eierne av klippet? Eller har alle lov å bare "stjele" klippene og tjene penger på det selv? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Jeg TROR de tar kontakt med vedkommende som har lastet opp klippet og spør om å få bruke det. Jeg er uansett veldig imot å se klippet hos VG eller Dagbladet, da de ofte legger på flere reklameklipp og opp til ett minutt med reklame før klippet. Da prøver jeg heller å finne orginalklippet på YouTube og gi opplasteren en "view" der. 2 Lenke til kommentar
steffzor Skrevet 25. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2015 Jeg TROR de tar kontakt med vedkommende som har lastet opp klippet og spør om å få bruke det. Jeg er uansett veldig imot å se klippet hos VG eller Dagbladet, da de ofte legger på flere reklameklipp og opp til ett minutt med reklame før klippet. Da prøver jeg heller å finne orginalklippet på YouTube og gi opplasteren en "view" der. Jeg er enig. Pluss at jeg trenger ikke en vg-reporter til å forklare meg hva som skjer i klippet. Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 De har nok kontakt med en 3. part ala https://www.jukinmedia.com/ 1. VG/DB har en grei inntjening per view pga. mye reklame 2. Tredjepart tar en god del av kaka for papirarbeid og mange mediehus som "kunder" 3. Originale opplasteren får litte grann, men dette er bonus-views som videoen aldri ville ha fått om den kun var tilgjengelig på youtube Det er mye lureri på nettet, feks https://youtu.be/L6A1Lt0kvMA der Facebook betaler ut 0,- for reklame de har tjent på andre sitt materiale, mens DB og VG betaler værtfall noe til den med original opphavsrett. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Det er ikke sikkert at VG må betale for alle videoklipp de bruker. Det har noe å si hvilke rettigheter man setter på sine egne videoer også. Er usikker på om man må "registrere" at man har copyrights på hver eneste video også slik store selskaper gjør med alt de lager. I noen tilfeller gjelder ikke vanlige copyrights heller pga innholdet. Det holder kanskje med en tekstsnutt på videoen der man skriver copyrights og navn (på youtubekanalen). Lenke til kommentar
steffzor Skrevet 25. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2015 De har nok kontakt med en 3. part ala https://www.jukinmedia.com/ 1. VG/DB har en grei inntjening per view pga. mye reklame 2. Tredjepart tar en god del av kaka for papirarbeid og mange mediehus som "kunder" 3. Originale opplasteren får litte grann, men dette er bonus-views som videoen aldri ville ha fått om den kun var tilgjengelig på youtube Det er mye lureri på nettet, feks https://youtu.be/L6A1Lt0kvMA der Facebook betaler ut 0,- for reklame de har tjent på andre sitt materiale, mens DB og VG betaler værtfall noe til den med original opphavsrett. Okei. Du minte meg på noe der faktisk. Jeg hørte om en animatør på youtube som hadde laget en tegneserie og postet på sin egen kanal. Noen på facebook hadde lastet denne videon opp på sin facebook side, uten å gi cred til eieren, og videoen hadde millioner av views. Og animatøren kunne tydeligvis ikke gjøre noe med saken. Lenke til kommentar
steffzor Skrevet 25. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2015 Det er ikke sikkert at VG må betale for alle videoklipp de bruker. Det har noe å si hvilke rettigheter man setter på sine egne videoer også. Er usikker på om man må "registrere" at man har copyrights på hver eneste video også slik store selskaper gjør med alt de lager. I noen tilfeller gjelder ikke vanlige copyrights heller pga innholdet. Det holder kanskje med en tekstsnutt på videoen der man skriver copyrights og navn (på youtubekanalen). Vell jeg tenker hovedsaklig på youtube-partnere. Altså, folk på youtube som lager sine egne videoer og tjener penger på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå