Gå til innhold

Linux på Norsk


Anbefalte innlegg

Har brukt linux i ca. 1mnd nå. Prøvde Red Hat, mandrake og noen andre for ca. 13-15 år siden. Fant fort ut at det ikke var noe for meg, angrer på at jeg ikke prøvde litt mer... Jeg liker Linux mye mer enn Windows og Mac OS, har hatt Mac i 4 år og Windows i 13 år sånn cirka.

 

Har 3 laptop'er, 1 Raspberry Pi model B+, 3 Raspberry Pi 2 og en Banana Pro, alle med Linux. Jeg fjernet Windows fra siste laptop i forrige uke.

 

-Multicom 17" gamer laptop med Linux Mint. Har ennå tilgode å få GTX860M GPUen til å fungere, har ikke prøvd å gjøre det via SSH ennå. Har en 120GB SSD til rot og swap, en 240SSD til home.

 

-HP Pavilion G7 17", fjernet HDD'en og satt inn en 120GB SSD. Kjører Peppermint 6.

 

-Samsung 15,6" billig laptop. Byttet 750GB HDD med 120 GB SSD. Kjører diverse distroer. Jeg holder meg til Debian/Ubuntu baserte distroer.

 

Raspberry Pi model B+, RetroPie. Kjører Emulationstation--> SNES

Raspberry Pi2, OpenElec/Kodi i stua, i kjelleren(dual boot med Raspbian(debian wheezy) og en jeg tester med, Banana Pro skal bli printer server.

 

 

Det som er moro er å finne en eldre PC som er vanvittig treg med Windows og "fornye" den med Linux. Samsung PC'en min var treg med Win8.1 etter en uke etter en Recovery. Det samme med HP'en til dama, nå kjører den smooth med Peppermint 6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt er, som du allerede har oppdaget, flashplayer. Adobe utvikler ikke lengre Flash til Linux, så den versjonen som brukes på Linux-maskiner er noe gammelt og tregt ræl. Så websider og videoavspillere som bruker Flash vil aldri fungere fint på en single-core Atom uansett hvilken Linux-distro du legger inn. Det du også har oppdaget, er at Youtube veldig ofte ikke bruker Flash til avspilling. Youtube bruker heller en nativ HTML5-spiller som fungerer langt bedre, og som stadig blir optimalisert etter hvert som det lanseres nye browser-versjoner.

Så hvis du er avhengig av god Flash-ytelse på den svake maskinvaren du har, er det ikke stort andre valg enn å gå for Windows. Linux-implementasjonen av Flash er rett og slett for dårlig. Og dette er helt uavhengig om du bruker Lubuntu, Kodi, Gentoo, eller noe annet sært som noen påstår er lite ressurskrevende.

 

Et alternativ kan være å bruke Chrome som browser i stedet for Firefox. Såvidt jeg vet bruker Chrome en egen Flash-implementasjon, og ikke den ræva globale versjonen fra Adobe. Denne kan du med fordel bruke i en lite ressurskrevende distro som Lubuntu/Xubuntu osv.

Lenke til kommentar

Problemet ditt er, som du allerede har oppdaget, flashplayer. Adobe utvikler ikke lengre Flash til Linux, så den versjonen som brukes på Linux-maskiner er noe gammelt og tregt ræl. Så websider og videoavspillere som bruker Flash vil aldri fungere fint på en single-core Atom uansett hvilken Linux-distro du legger inn. Det du også har oppdaget, er at Youtube veldig ofte ikke bruker Flash til avspilling. Youtube bruker heller en nativ HTML5-spiller som fungerer langt bedre, og som stadig blir optimalisert etter hvert som det lanseres nye browser-versjoner.

Så hvis du er avhengig av god Flash-ytelse på den svake maskinvaren du har, er det ikke stort andre valg enn å gå for Windows. Linux-implementasjonen av Flash er rett og slett for dårlig. Og dette er helt uavhengig om du bruker Lubuntu, Kodi, Gentoo, eller noe annet sært som noen påstår er lite ressurskrevende.

 

Et alternativ kan være å bruke Chrome som browser i stedet for Firefox. Såvidt jeg vet bruker Chrome en egen Flash-implementasjon, og ikke den ræva globale versjonen fra Adobe. Denne kan du med fordel bruke i en lite ressurskrevende distro som Lubuntu/Xubuntu osv.

min erfaring tilsier at single core maskiner ikke fungerer med flashplayer uansett os eller nettleser.

flashplayer burde være fjernet fra nettet, mange pcer i dag må skrotes pga dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...