shadowano Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Hei Jeg har en trådløs ruter fra GET (Cisco) som bare støtter 2,5 GHz båndet. Det er alt for mye støy i området jeg bo, så jeg oppnår maks 20 mbps når jeg har 100mbps via kabel. Jeg har prøvd kanalene 1, 6 og 11 (disse overlapper ikke hverandre) men det varierer hvilken hastighet jeg får, aldri over 25 mpbs som jeg har testet. Så, løsningen som jeg forstår er å gå for en ruter som støtter 5 Ghz båndet. Men så hørte jeg snakk om at ruteren også bør støtte 802.11ac. Er det virkelig nødvendig? Jeg har en laptop, og mobil som jeg i hovedsak bruker trådløst. Mobilen støtter ac, usikker på laptopen (må sjekke når jeg kommer hjem). Hva vil ac utgjøre i forskjell ang støyen rundt? Handler ikke støy i området (fra andre wifi osv) i hovedsak om å finne et frekvensområde som færrest mulig benytter seg av? Lenke til kommentar
capitane Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 5GHz båndet er 802.11ac. Alternativet til å kjøpe ny ruter kan være et aksesspunkt for 11AC. Min erfaring så langt tilsier at 11AC er følsom for forstyrrelser, men hastigheter på 7-800Mbps er oppnåelig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 (endret) 5GHz er ikke nødvendigvis AC, det finnes eldre dual-band N-routere, som Asus RT-N56U. Ville gått for en AC-router uansett, dersom jeg skulle kjøpe ny i dag. Her finner du litt mer info: http://www.smallnetbuilder.com/tools/rankers/router/view . Her vil du også se at selv de beste ligger på max throghput på 300-400 Mbps. Endret 24. juli 2015 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Husk å sjekke om ruteren eller de trådløse nettverkskortene dine ikke er satt til G hastighet. Da får du samme hastighet som du har målt, ca 20 Mbps. Noen rutere setter hele nettet til G hastighet hvis en G enhet er tilkoblet. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Trenger du mere enn 20 Mbit/s på laptopen da? Tror ikke du vil merke noen forskjell ved vanlig nettsurfing, men ved store filoverføringer og bruk av torrent så vil det nok være forskjell ja. 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Trenger du mere enn 20 Mbit/s på laptopen da? Tror ikke du vil merke noen forskjell ved vanlig nettsurfing, men ved store filoverføringer og bruk av torrent så vil det nok være forskjell ja. Enig. 20 Mbit/s holder lenge til vanlig sofasurfing, nettbrett, WiiU og chromecast. Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Åssen er routeren din plassert ? Dårlig plassering kan også være en årsak til at du ikke får mer enn 20 mbit på 2.4. Anbefaler å plassere den så midt i hus/leilighet som mulig og et godt stykke opp på veggen. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Da jeg selv gikk fra G til AC så var det noe som var voldsomt merkbart, nemlig latency. Sinnsykt mye raskere responstid på AC så vel verdt investeringen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå