Gå til innhold

Nytt kamera: velge GH4, eller noe annet ?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer sterkt nytt kamera,  Jeg ønsker å kjøpe ett som er god på video og ett som er god på stillbilder.  Strengt tatt er kanskje stillbilder prioritert, men god ytelse på video er også ønskelig.  Som alltid ønsker en jo det beste av alt, men det finnes jo dessverre ikke.  Derfor tenkte jeg å høre her, for jeg er nok dessverre ikke særlig oppdatert på dette for tiden.  Litt om min bakgrunn:

Kjøpte første DSLR når Canon 300D var nytt.  Det var det første DSLR som virkelig var bra nok slik jeg så det.  Var jo ingen billig affære, men syntes jo det hadde en pris vs ytelse som gjorde det til et kurant kjøp.  Brukte det en stund, og tok så steget over til Canon 30D.  Dette var et kamera som jeg var MYE mer fornøyd med, og jeg har det faktisk ennå.  Fotointeressen var laber en stund så det ble liggende på hyllen, men har da vært fremme en og annen gang for å knipse et bilde.  Har 17-85 på det (ikke fornøyd) og en 70-200 F4 L (fornøyd).  Begynte å kikke på L optikken til Canon og hadde veldig lyst å kjøpe fullformat, men det ble ikke med meg.  Jeg ville egentlig ha en fullformat 7D, men det fantes jo ikke.  Så kom en ny periode med mindre interesse.  For en tid tilbake begynte jeg å fly multikopter og fjernstyrte fly, og da kom ønsket om bra bilder fra luften.  Kjøpte med en Sony NEX-5R og ble rimelig sjokkert over hvor bra det var.  Veldig knotete å bruke, men billedkvaliteten slo jo den gamle 30D'n ned i støvlene, spesielt på innendørsbilder, der gamle 30D er praktisk talt ubrukelig uten blitz.  Nex'n har ført til at jeg har tatt mye mer bilder, og også filmet litt og nå begynner altså tanken om å få noe bedre å melde seg.  Jeg savner spesielt bedre betjening og søker.

På ren impuls kastet jeg meg på et Kickstarterprosjekt for et mini 4K kamera som bruker MFT format objektiver, så da ble det naturlig at jeg begynte å sjekke litt rundt disse.  Da kom også tanken om å gå for et Panasonic GH4.  Imidlertid er jo dette vel over 1 år gammelt, så jeg lurer jo på om det er kommet noen spennende alternativer.  Har funnet Sony A7s, men har også lest at dette har mye "jello" som vi kaller det på multikopterspråket, eller forstyrrelser forårsaket av rolling shutter når kameraet beveges som vel er en mer presis beskrivelse.

Ting jeg ser på:

Mest mulig moderne. Ønsker gps, wifi, nfc, 4k, dual slots, etc  Dette er jo ikke absolutte krav, men ønsker

God ytelse i dårlig lys, helst bedre enn Nex'n

Funksjonalitet som stillkamera

Funksjonalitet som videokamera

Mulig å bruke på multikopter

Som sagt, jeg er klar over at det blir kompromisser. Spørsmålet er da, er det andre kamera jeg burde se på?  GH4 med god optikk er jo ikke gratis akkurat.

Om noen har synspunkter eller forslag til alternativer jeg burde se på så ville jeg satt pris på det.  Om noen mener jeg heller burde vente så er jo det også noe jeg vil vurdere.  Det kommer jo hele tiden noe nytt og bedre, er det en GH5 rett rundt hjørnet f.eks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panasonic GH4 er et fantastisk kamera med høy skuddtakt på bilder, fantastisk oppløsning på video og god fargedybde.

GH4 har ekte 4K, ikke oppskalert eller nedskalert.

Noen kameraer bruker hele sensoren til 4K filming og skalerer ned til 4K fra kameraets native oppløsning som kan være langt høyere.

4K er 8 megapiksler, og har sensoren feks 12, 16 eller 20 megapiksler og den bruker hele sensoren skaleres bildet ned til 4K. Det som skjer da er at piksler blendes og man kan miste en del skarphet kontra ekte 4K der kameraet kun bruker feks 4096x2160 av sine tilgjengelige 4608 x 3456. Da får man et 1:1 pikselforhold som gir best mulige bildekvalitet.

Ulempen er at sensoren croppes litt og man får en smalere field of view som gir mindre dof og litt lavere støygulv.

Men dette er absolutt verdt skarpheten, man ønsker jo 4K for skarphet, ellers kunne man jo bare valgt 1080p.

GH4 er pr dags dato antageligvis det beste valget du kan ta for bilde/video-kvalitet/muligheter i en enkel enhet.

Når dette er sagt, og om du har tid, kan du vente på GH5 som trolig vil annonseres en gang i Q4 2015 - Q2 2016.

GH4 har nemlig ikke bedre ISO-ytelse på bilder enn NEX-5R.

NEX-5R har et støygulv som ligger ca 15% høyere enn GH4, og selv om dette ikke utgjør en veldig stor forskjell så vet man at Panasonic har enorme forskningsprosjekter på gang for organiske sensorer med ekstrem dynamisk rekkevidde og ISO-ytelse.

Man får nok ikke organisk sensor i GH5, men man kan nok forvente at GH5 får en sensor med langt bedre ISO-ytelse enn GH4, eller i ditt tilfelle NEX-5R. GH4 har faktisk pittelitt dårligere ISO-ytelse enn GH3, og det er nok pga implementeringen av 4K og enorm skuddtakt. Fremfor å forbedre ISO-ytelsen brukte nok Panasonic budsjettene sine på å forbedre elektronikken rundt som prosessoren og bedre kjøling for å kunne skyte 4K og 12bps.

Men siden dette allerede ligger på bordet er det logisk i mitt hode at sensoren er neste komponent som enten blir kraftig oppgradert eller kommer som nyutviklet i GH5.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Vet nesten ingenting om multikopterbruk, men i øyeblikket er det nok GH4 og A7s som konkurrer om best på video av stillbildekameraer avhengig av prioriteringer. GH4 lagrer f.eks 4K internt mens A7s trenger ekstern opptaker for 4K. A7s slår imidlertid GH4 klart på høy ISO ytelse. GH4 er neppe bedre enn NEX-5R, knapt nok på høyde.

Du har også Samsung NX1 som har utrolig bra spesifikasjoner på papiret, også for video, men så vidt jeg husker har det ikke fått helt topp omtaler på video. Samsung har også en kompakt modell (NX500) med samme sensor som NX1, men mener å huske at de har kuttet litt i videofeatures.

Det du kan gjøre for å høre litt om video på ulike modeller er å sjekke Youtube og "The Camera Store" som legger en god del vekt på video i sine omtaler. Det finnes også flere andre på Youtube som lager omtaler av videoegenskaper, f.eks Dave Dugdale.

Hvis penger ikke er noen hindring kan Sony A7r II bli en ny allround videofavoritt, men dyrt kamera og ikke tilgjengelig ennå. Har heller ikke sett full omtale av produksjonseksemplarer av dette.

Dual slot finner du (nesten) ikke i denne klassen. NFC og GPS må du sjekke pr modell, ser nesten ut som antallet med GPS har gått litt ned igjen i forhold til for et par år siden.

Et alternativ til GH4 kan være Panasonic G7 eller GX8 som begge er nye på markedet. Nyere enn GH4, men et hakk under på en del områder. Litt forskjellig designfilosofi på G7 og GX8, men begge er mindre og lettere enn GH4. Det virker forøvrig sannsynlig med en GH4-oppdatering snart, men umulig å vite når den kommer. Kanskje Photokina til høsten, kanskje ikke før neste år. 

Lenke til kommentar

Du har også Samsung NX1 som har utrolig bra spesifikasjoner på papiret, også for video, men så vidt jeg husker har det ikke fått helt topp omtaler på video.

Ifølge Dpreview sin test :

Videographers will find a lot to like in the NX1. For starters, internal 4K video quality is outstanding and slightly surpasses the Panasonic GH4, making the NX1 our new reference camera for internal 4K video recording.

Ikke helt sikker , men mener at siden testen ble gjort har det kommet firmware med noen forbedringer.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Jeg ser at det nevnes at Samsung NX500 har 4K video, men det har en stor forskjell fra NX1.

NX1 nedsampler fra hele brikken når det filmer 4K og kan gi god vidvinkel, mens NX500 croper fra sensor (tilsvarende brennvidde 1,5x1,6=2,4 ganger) som gjør det bedre egnet hvis man er på jakt etter mer tele. Det er faktisk mange fotografer som håper at også NX1 skal få mulighet til å velge crop-filming, derfor er det flere som etterlyser dette ved hver firmware-oppdatering. 

Nyeste firmware for NX1 er 1.32 som kom i juli: 

http://samsungrumors.net/samsung-nx1-firmware-version-1-32/

Samsung er flinke på å komme med ny firmware til kamera, på samme måte som Fujifilm. Noen mener det er tegn på manglende testing, jeg mener det er tegn på at de ikke glemmer kunden så fort han har kjøpt kameraet.

Lenke til kommentar

Har selv NX500 bildekvaliten på stillbilder og 4k video er helt rå.

På stillbilder er kvaliteten milevis foran MFT som jeg også har, nesten på nivå med fullformat.

Videokvaliteten og ikke minst autofokusen er betydelig bedre enn Pansonic G6.

Milevis faktisk? Er ikke det å overdrive litt? Mulig jeg ikke er fin nok på det, menjeg vil ikke si fullframe engang er "milevis" foran mFT, forskjellen er ganske moderat.

Trådstarter: mFT sin fordel er høyt utvalg objektiv, flere leverandører av hus, et "åpent system", og liten størrelse. Er dette viktig for deg?

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har selv eid og tatt bilder med Canon 60D, 6D, Sony A6000 A7r, Panasonic G6, GX7, Nikon J1 og J4, Samsung NX500

Bildekvalitetsmessig er NX500/NX1 milevis foran alle MFT sensorer.

28 vs 16 megapiksler utgør en stor forskjell på detaljnivå. NX500 har 57% flere piksler enn 16 mpx MFT kameraene.

Jeg er veldig spent på GX8 med Sony sin nye 20mpx MFT sensor, Nikon J4 20mpx var ett betydelig framskritt fra Nikon J1 10mpx.

Nå betyr ikke det at man ikke kan ta gode bilder med MFT kamera, det er fortsatt fotografen som er det viktigste.

Men under vanskelige lysforhold er det mye vanskeligere å få gode bilder med Nikon J4 og MFT enn med Crop og Fullformat.

Det er fysikk rett og slett.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar så langt. Skal undersøke mer rundt de som er nevnt når jeg er foran PC'n igjen.

ATW: Godt utvalg, og hendig størrelse er definitivt en fordel. Det er jo pga det åpne systemet de valgte MFT på det minikameraet jeg har bestilt og. Må si jeg er litt skeptisk til liten sensor da. Og poenget med å vente på GH5 er jo også relevant, ble litt mindre ivrig med det som ble beskrevet mht til bilder i dårlig lys på GH4. Det våt jo nettopp slike synspunkter jeg håpet denne tråden kunne gi meg.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar så langt. Skal undersøke mer rundt de som er nevnt når jeg er foran PC'n igjen.

ATW: Godt utvalg, og hendig størrelse er definitivt en fordel. Det er jo pga det åpne systemet de valgte MFT på det minikameraet jeg har bestilt og. Må si jeg er litt skeptisk til liten sensor da. Og poenget med å vente på GH5 er jo også relevant, ble litt mindre ivrig med det som ble beskrevet mht til bilder i dårlig lys på GH4. Det våt jo nettopp slike synspunkter jeg håpet denne tråden kunne gi meg.

Ta gjerne å sammenlikn noen eksempelbilder fra ett nyere mFT vs en nyere fra konkurrentene, så kan du se litt på forskjellen, og hvor stor den er i praksis. I mine øyne er forskjellen ganske liten. Men det blir en vurdering av hvordan man vektlegger forskjellige elementer.  Men man betaler noe bildekvalitet for den mindre størrelsen.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...