ITdrift Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 (endret) Hei, Hva vil dere si er normal lønn for denne stillingen? IT Drift - 1,2 og 3 linje. Liten privat bedrift i Oslo. Nyutdannet med fagbrev. Vakttelefon 26 uker i året og endel overtid er å forvente. Overtid blir bakt inn i fastlønn. Endret 24. juli 2015 av ITdrift Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Det er enorme mengder med empiri på dette i tråden om lønn som du finner i jobb og utdanning. Lenke til kommentar
m4rv Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Hei, Hva slags utdannelse har du? Fagbrev, er det IKT? Hva slags arbeidsoppgaver er tiltenkt i stillingen? Lenke til kommentar
overkok Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 IT drift teknikker eller ansvarlig? Hva ligger ditt nåværende tilbud på? Lenke til kommentar
ITdrift Skrevet 25. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2015 Hei, Hva slags utdannelse har du? Fagbrev, er det IKT? Hva slags arbeidsoppgaver er tiltenkt i stillingen? Fagbrev i IKT ja. (IKT Servicefag vg2 + 2 år som lærling) Arbeidsoppgavene er full drift internt og eksterne kunder. Alt fra oppsett av laptoper, vedlikehold av serverpark, backup, mail nettverk, være ute hos kunder og sette opp nytt utstyr og hjelpe med alt de måtte trenge hjelp med o.l. Firmaet drifter vel ca 250 sluttbrukere og det blir antaglig 2 stk på drift avdelingen. Jeg vil isåfall ha litt mindre ansvar mtp minst erfaring, men vil ha vakt 26 uker i året og endel overtid når det blir vedlikehold osv som kun kan kjøres på kveldstid. Lenke til kommentar
ITdrift Skrevet 25. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2015 IT drift teknikker eller ansvarlig? Hva ligger ditt nåværende tilbud på? En blanding kanskje? Nåværende tilbud kan jeg komme med når jeg har fått en liten indikasjon fra hva folk mener er greit. Lenke til kommentar
overkok Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 I følge Nito er begynnerlønnen for ingeniører i privat sektor for 2015 på 497 000kr. Jeg tror dette er for optimistisk anslag mtp dagens markedsituasjon. (Ref: http://www.nito.no/Lonn/Hva-tjener-en-ingenior/Begynnerlonn-i-privat-sektor/) I en annen nylig tråd kunne vi lese om en med bachelor i data som ble tilbydt 350 000kr i begynner. Det kan være skumelt å bake inne all overtid i grunnlønnen, særlig hvis det er forventet at det skal være en del av det. Kollegaen din som har jobbet i bedriften en stund bør kunne gi indikasjoner på hvor mye overtid det dreier seg om ila et år. Jeg vil tippe at tilbudet ditt ligger på en plass mellom 330 000 og 380 000. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 IT servicefag kan ikke sammenlignes med en ingeniør, som har 5 år mer utdannelse. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 (endret) I følge Nito er begynnerlønnen for ingeniører i privat sektor for 2015 på 497 000kr. Jeg tror dette er for optimistisk anslag mtp dagens markedsituasjon. (Ref: http://www.nito.no/Lonn/Hva-tjener-en-ingenior/Begynnerlonn-i-privat-sektor/) I en annen nylig tråd kunne vi lese om en med bachelor i data som ble tilbydt 350 000kr i begynner. Det kan være skumelt å bake inne all overtid i grunnlønnen, særlig hvis det er forventet at det skal være en del av det. Kollegaen din som har jobbet i bedriften en stund bør kunne gi indikasjoner på hvor mye overtid det dreier seg om ila et år. Jeg vil tippe at tilbudet ditt ligger på en plass mellom 330 000 og 380 000. Først av alt så er det viktig å presisere at NITO sine tall er forventet gjennomsnitt for nyutdannede med bachelor. Tallene er nok svært optimistiske, og særlig for IT-bransjen. Siden trådstarter har fagbrev og skal jobbe i IT-bransjen, uten tidligere erfaring, er 500 000 kroner selvsagt helt usannsynlig (det er rett under realistisk startlønn med mastergrad i samme bransje i Oslo). Jeg kan være enig i at det er skummelt å «bake inn» overtidstillegget, men det er først og fremst bedriften dette er skummelt for. Med mindre man har en ledende eller særlig frittstående stilling, og trådstarter vil neppe ha noen av delene, har man krav på minst 40 % tillegg for overtid. Det er ikke ulovlig å utbetale en fast sum for overtid så lenge det totalt sett utgjør minst 40 % av det man faktisk jobber og det kommer klart frem hva som er godtgjørelse for overtid, men det kan jo være et tegn på at bedriften planmessig bruker overtid – som er ulovlig. IT servicefag kan ikke sammenlignes med en ingeniør, som har 5 år mer utdannelse. Hvordan kom du frem til fem års forskjell? Endret 26. juli 2015 av Horrorbyte 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 IT servicefag kan ikke sammenlignes med en ingeniør, som har 5 år mer utdannelse.Hvordan kom du frem til fem års forskjell? Ingeniørutdanning er på universitetsnivå og tar 5 år etter VGS. IT servicefag er en yrkesfag-linje på VGS. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 IT servicefag kan ikke sammenlignes med en ingeniør, som har 5 år mer utdannelse.Hvordan kom du frem til fem års forskjell? Ingeniørutdanning er på universitetsnivå og tar 5 år etter VGS. IT servicefag er en yrkesfag-linje på VGS. Det er jo typisk 3-årige bachelorstudier i tekniske fag (som i hvert fall tidligere førte frem til tittelen høgskoleingeniør) som er vanlig å omtale som ingeniør – til tross for at sistnevnte ikke er en beskyttet tittel. Jeg er selv utdannet ved NTNU Gløshaugen, og kjenner ærlig talt få med mastergrad som kaller seg «bare» ingeniør – de fleste bruker «master» eller sivilingeniør-tittelen, den siste mer eller mindre rettmessig. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 IT servicefag kan ikke sammenlignes med en ingeniør, som har 5 år mer utdannelse.Hvordan kom du frem til fem års forskjell? Ingeniørutdanning er på universitetsnivå og tar 5 år etter VGS. IT servicefag er en yrkesfag-linje på VGS. Blir feil å se på det slik spør du meg, en med fagbrev har 4-5år med relevant utdanning etter ungdomsskolen mens en ingeniør har 6-8 år utdanning etter ungdsomsskolen der 3-5år kan anses som relevant mens de 3 første kan anses som til dels relevant. Så helt svart og hvit er det ikke. Men klart en ingeniør er mer utdannet. Lenke til kommentar
overkok Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Bra pressisering av Horrorbyte. Så da venter vi bare på tilbudet fra TS. Trommevirvel anyone? Lenke til kommentar
ITdrift Skrevet 26. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2015 Takk for gode svar. Regner med at jeg kan se meg fornøyd med 400.000,- + ny mobil, div pc utstyr vært år og dekt mobilregning. Hvor mye mener dere arbeidserfaring teller i IT drift miljøet kontra f.eks en bachelor? Ville det vært mest aktuelt med en med fagbrev (altså 2 år som lærling) og 3 års arbeidserfaring med drift eller en nyutdannet med bachelor? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Takk for gode svar. Regner med at jeg kan se meg fornøyd med 400.000,- + ny mobil, div pc utstyr vært år og dekt mobilregning. Hvor mye mener dere arbeidserfaring teller i IT drift miljøet kontra f.eks en bachelor? Ville det vært mest aktuelt med en med fagbrev (altså 2 år som lærling) og 3 års arbeidserfaring med drift eller en nyutdannet med bachelor? Du bør være veldig fornøyd med den lønnen og de arbeidsoppgavene. Mitt inntrykk er at erfaring teller mye innen infrastruktur, og særlig innen drift. Til konsulentjobber vil nok mange foretrekke bachelor, og helst master (selv om det er viktigere for jobber innen utvikling eller sikkerhet), men skaffer du deg erfaring og sertifiseringer vil du nok stille sterkt til nye jobber innen drift. Lenke til kommentar
overkok Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Det er et godt tilbud. Du får påse at det ikke blir umenneskelige mengder med overtid. Jeg vil anbefalle en avstemning med arbeidsgiver slik at dere har en felles forsåelse av dette punktet før kontrakten er signert. Vær klar over at mobil, pc utstyr og mobil/internett regninger er skattbare fordeler. Hva ligger din vaktkompensasjonen på? Mtp at du har 26 av disse i året vil dette kunne bli en betydelig del av din totale inntekt ila et år. Når det gjelder spm om hva som er "best" av fagbrev og bachelor, er min erfaring at bachelor, og master, innen data har tapt markedsverdi ila veldig kort tid. Grunnen til dette er industrialisering/automatisering og globalisering. Det varierer veldig hvor langt hver bedrift har kommet i denne utviklingen, men den generelle trenden er tydelig. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Har etterhvert skjønt at man kan kreve en mye større kompensasjon fra arbeidsgiver før man takker ja til slike faste lønns -kontrakter i IT-bransjen. Om du går med på en slik avtale, så er det greit å være medlem i en fagforening slik at man får korrekt bistand i fall man har spørsmål eller behøver bistand. Hadde noe som kalles "særlig uavhengig" stilling tidligere, og det var ett veldig rotete opplegg. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 (endret) Har etterhvert skjønt at man kan kreve en mye større kompensasjon fra arbeidsgiver før man takker ja til slike faste lønns -kontrakter i IT-bransjen. Om du går med på en slik avtale, så er det greit å være medlem i en fagforening slik at man får korrekt bistand i fall man har spørsmål eller behøver bistand. Hadde noe som kalles "særlig uavhengig" stilling tidligere, og det var ett veldig rotete opplegg. Vilkårene for at en stilling skal kunne regnes som særlig uavhengig er forholdsvis strenge. Det er en del som prøver seg med å skrive det i kontrakten, så de slipper å betale overtid, men det alene holder ikke. Man bør derfor være oppmerksom på at man i de aller fleste tilfeller, om man ikke er i en ledende stilling, kan kreve minimum 40 % tillegg for overtid. Foreldelsesfristen er tre år, så man kan i teorien vente i et par år før man krever korrekt kompensasjon utbetalt – med forsinkelsesrenter – men med tanke på forholdet mellom en selv og arbeidsgiver er det selvsagt en fordel å få klarhet i dette så raskt som mulig. Jeg har selv underskrevet standardkontrakt i et IT-selskap, der det var spesifisert at de ikke betalte tillegg for overtid, men så snart jeg viste til aml. endret de på praksisen (vel, for meg da i det minste). Endret 26. juli 2015 av Horrorbyte Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 (endret) Har etterhvert skjønt at man kan kreve en mye større kompensasjon fra arbeidsgiver før man takker ja til slike faste lønns -kontrakter i IT-bransjen. Om du går med på en slik avtale, så er det greit å være medlem i en fagforening slik at man får korrekt bistand i fall man har spørsmål eller behøver bistand. Hadde noe som kalles "særlig uavhengig" stilling tidligere, og det var ett veldig rotete opplegg. Vilkårene for at en stilling skal kunne regnes som særlig uavhengig er forholdsvis strenge. Det er en del som prøver seg med å skrive det i kontrakten, så de slipper å betale overtid, men det alene holder ikke. Man bør derfor være oppmerksom på at man i de aller fleste tilfeller, om man ikke er i en ledende stilling, kan kreve minimum 40 % tillegg for overtid. Foreldelsesfristen er tre år, så man kan i teorien vente i et par år før man krever korrekt kompensasjon utbetalt – med forsinkelsesrenter – men med tanke på forholdet mellom en selv og arbeidsgiver er det selvsagt en fordel å få klarhet i dette så raskt som mulig. Jeg har selv underskrevet standardkontrakt i et IT-selskap, der det var spesifisert at de ikke betalte tillegg for overtid, men så snart jeg viste til aml. endret de på praksisen (vel, for meg da i det minste). Ja, det stemmer. I tillegg skal det være en individuell vurdering i forhold til arbeidets innhold før man kan gi noen særlig uavhengig. Men jeg vet bedre i dag. Det er ikke nødvendigvis verdens største problem, som du skriver kan det bare være at arbeidsgiver ikke er oppmerksomme på det. Dessuten er det også viktigere at man til syvende å sist får erfaring og en jobb før man kan forhandle litt tøffere, så jeg ville ikke sagt nei til en slik avtale i trådstarters tilfelle.. Endret 27. juli 2015 av rockPaperScissors() Lenke til kommentar
ITdrift Skrevet 27. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2015 Har vært lærling i firmaet i 2 år nå, og hatt ansvar da nr 2 på drift har hatt ferie. Overtiden er helt innafor synes jeg. Får ta ut litt avspasering for det også, så alt i alt går dette veldig fint. Oppfølgingsspørsmål: Når det er tid for lønnsforhandlinger etter at jeg har vært her i 1,5 år - Hvor mye er det å forvente å gå opp i lønn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå