Gå til innhold

kan jeg kjøre fortere enn 10 knop med tilsyn av en med båtførerbeviset?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, du har heller ikke lov til å føre en båt som kan gå fortere enn 10 knop. Så om båten kan gå i 20 knop så har du ikke lov til å føre båten i det hele tatt, selv ikke under oppsyn av noen som er over 16 år og har båtførerprøven. Dessverre.

 

Og husk begrensningen på 8 meter og 10hk på motor.

Lenke til kommentar

Jeg bare lurte på om hvis jeg er under 16-år, kan jeg kjøre fortere enn 10 knop hvis jeg har tilsyn fra en med båtførerbeviset?

 

Jeg er noe usikker, men jeg tror svaret er JA.

 

Det er klokkeklart at "båtfører" må ha gyldige sertifiseringer/alder til å kjøre båten - men hvem er egentlig "båtfører"?  Det blir galt å sammenligne båt med bil - jeg tror ikke nødvendigvis det er slik at den som sitter i styreposisjon med et ratt/ror og tilgang til gasshåndtak nødvendigvis må være båtføreren.

 

Jeg tror at det er den personen som tar ansvar ombord som er "båtfører", uansett hvor i båten han befinner seg.  Det er helt kurant at en båtfører delegerer ansvar for ror etc til andre ombord, inkludert barn.

 

Husk på at ikke alle båter har en veldefinert styreposisjon, f.eks. tenk på en liten seilbåt med rorkult, eller en stor seilbåt med to ratt.  Kapteinen ombord er den som gir ordrer og har juridisk ansvar dersom noe går galt, men han kan godt delegere arbeid som f.eks. å trimme seil, hoppe i land med en tamp eller håndtere roret til andre ombord - uansett hvilke juridiske kvalifikasjoner disse måtte ha.

 

Båten jeg har er på 44 fot, og har 55 hk motor - så definitivt noe man må ha båtførerprøven for å håndtere.  Jeg har ingen betenkeligheter med å la elleveåringen håndtere roret mens jeg gjør meg klar til å hoppe i land med et par tamper - eller la fireåringen håndtere roret mens jeg overvåker det hele.

 

I Sverige er det promillegrense på 0.2 - jeg har ingen betenkeligheter med at fruen tar seg en øl og sitter i styreposisjon mens jeg vasker opp eller går på do.  Dersom vi skulle bli stoppet og bli avkrevd promilleprøve vil jeg hevde at det er jeg som er kaptein ombord og at det er mitt blod som skal testes.  Om dette vil fungere i praksis eller ikke aner jeg ikke - problemstillingen er noe oppkonstruert.  Det er sjeldent man blir stoppet av politiet til sjøs, uansett. :-)

 

En annen analogi - i et større skip vil det ofte være flere folk oppe på "brua" hvor båten styres.  Det kan godt tenkes at kapteinen drikker kaffe, sitter på do, stirrer ut vinduene eller "mediterer", mens det er annet mannskap som følger med og i praksis gjør all jobben.  Skulle noe gå galt er det like fullt kapteinen som har ansvaret dersom båten skulle gå på grunn eller krasje med en annen båt.  Såfremt kapteinen ikke har frivakt.

Endret av tobixen
Lenke til kommentar

 

Jeg bare lurte på om hvis jeg er under 16-år, kan jeg kjøre fortere enn 10 knop hvis jeg har tilsyn fra en med båtførerbeviset?

 

Jeg er noe usikker, men jeg tror svaret er JA.

 

 

Til å ha skrevet så mye så bommer du hvertfall på det som trådstarter spør om, om ikke mer.

 

Her er forskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-03-03-259

 

 

§ 5.Minstealder

Fører skal være fylt 16 år dersom fritidsbåten:

a) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t) ved motordrift, eller b) har motor med større ytelse enn 10 HK/7,5 kW.

 

Her står det altså veldig tydelig at _fører_ skal være fylt 16 år dersom båten i det hele tatt er i stand til å oppnå større hastighet enn 10 knop. Og med _fører_ mener man altså den som faktisk fører båten. Det du blander med kalles kaptein. Kapteinen trenger ikke være den som fører båten, men den som fører båten er båtfører.

Lenke til kommentar

Dette virker kanskje enkelt for motorbåter med klart definert styreposisjon - men hvem er det som fører båten dersom den går på autopilot og ikke har noen klart definert styreposisjon, evt at ingen sitter på den klart definerte styreposisjonen?

 

Så er det også en annen dimensjon her - sett at den som sitter på den klart definerte styreposisjonen er under 16 - selv om lovteksten skulle være i disfavør for dette, vil det bli noe praktisk problem med det?  Finnes det presedens i form av domsavgjørelser?

 

Jeg har i allefall ingen betenkeligheter med å la mine unger sitte på styreposisjon og ha full kontroll med motor og ror.  Det finner jeg helt naturlig, og jeg kan ikke tenke meg at det skulle bli noen problemer av dét.

Lenke til kommentar

Jeg har rotet litt rundt  i lovdata uten å finne noen definisjon på "båtfører", mulig jeg har oversett noe - men jeg tror den som definerer seg som kaptein også juridisk er å regne som "båtfører".  Det bør være tilstrekkelig at vedkomne har mulighet til å raskt ta over styringa.

Lenke til kommentar

Nå føler eg du overkomplifiserer ting veldig, og er langt utenfor temaet til trådstarter. :)

 

Du kan godt se på det som uproblematisk å sette ungene dine til å føre båten din, men skulle det skje noe vil ikke myndighetene ha den samme oppfatning som deg og ansvaret vil ligge på deg som båteier(eller som disponerer båten av båteier).

 

Om eg eier en båt, eller låner meg en båt, så er det eg som har det endelige ansvaret i å påse at båten føres av kvalifisert personell. Setter man på autopilot så skal man fortsatt ha en kvalifisert båtfører som overvåker autopiloten, og det er da den som er ansvarlig.

Lenke til kommentar

Har spurt sjøfartsdirektoratet (i 2013 riktignok) og her er fasiten.
 

 

Hei,

Ved øvelseskjøring må ledsager være i samme båt som deg. Ved øvelseskjøring er det lærer/ledsager som anses for å være fører av båten. Dette blir på samme måte som når en øvelseskjører med bil.

 

Viser ellers til FOR 2009-03-03 nr 259: Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt § 7 Kvalifikasjonskrav:

Fører av norsk fritidsbåt som:

a)

har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller

 

b)

har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW,

skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. For førere med båtførerbevis eller kvalifikasjonsbevis utstedt i utlandet gjelder § 13.

       Personer som ikke har båtførerbevis kan øvelseskjøre under tilsyn av fører som tilfredsstiller kravene i første ledd eller som omfattes av unntaket i tredje ledd. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold.

 

Ha en fin dag videre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

10 knops regelen er latterlig, jeg gir blanke i den iallefall. Kjør med vett så går det nok greit. 

 

Har en kamerat med en blodtrimma 9.9 (15hk) som går i 28 knop med en på 100kg i (altså kameraten) han sier han ikke har blitt stoppet, og det er i Arendal, der har jeg forsåvidt skjønt at politiet elsker boter :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...