Anders78 Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 (endret) HeiNortura som eier Gilde og Prior mener at Nordmenn må kunne spise halal kjøtt i Norge.Jeg synest det er bra at forskjellige religioner får tilgang til mat som kreves for at de skal kunne følge sin religion.Er det ikke også en selvfølge at de som ikke tror på noen Gud eller har andre religioner enn islam burde kunne spise kjøtt som ikke er velsignet av noen Gud. Burde det ikke være en privatsak om man vil ha maten sin velsignet av en eller annen Gud.Før i tiden så ba vel de religiøse en bordbønn og ba SIN EGEN GUD om å velsigne maten sin før de spiste. Det synest jeg er greit.Jeg synest bare det er utrolig respektløst overfor oss som ikke tror på en Gud, eller har andre guder, at mesteparten av kjøttet i norske butikker er halalkjøtt ( Gilde, Prior) og at vi skal måtte spise kjøtt som er velsignet av en Gud vi ikke har noe til overs for eller ikke tror på.Selv har jeg på grunn av halalkjøtt sluttet å spise kjøtt og blitt vegetarianer. Grunnen er at maten blir velsignet av en Gud jeg ikke vil ha noe med å gjøre og måten dyren blir slaktet på.Dere som orker kan jo se om halal slakting her: ( og ja jeg vet dyrene i Norge får bedøvelse først) Endret 25. juli 2015 av iStereo La tilbake slettet innhold Lenke til kommentar
covah Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Jeg er ateist, og kunne ikke brydd meg mindre uansett hvilken usynlig venn som "velsignet" maten... Det som betyr noe for meg, er at dyrene er behandlet godt og slaktet på en human måte. Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Hvis man ikke tror på noen gud så gir det ingen mening at man skal bry seg om at maten man spiser liksom skal være velsignet av en gud. Men er selv vegetarianer, ganske enkelt fordi jeg ikke støtter kjøttindustrien og hvordan dyrene blir behandlet. Lenke til kommentar
Anders78 Skrevet 24. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2015 (endret) Hvis man ikke tror på noen gud så gir det ingen mening at man skal bry seg om at maten man spiser liksom skal være velsignet av en gud. Men er selv vegetarianer, ganske enkelt fordi jeg ikke støtter kjøttindustrien og hvordan dyrene blir behandlet. Men blir denn behandlingen av dyr du snakker om bedre ved halal slakting? Endret 25. juli 2015 av iStereo La tilbake slettet innhold Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Med tanke på at den eneste forskjellen på halal-merket kjøtt, og "vanlig" kjøtt, her i Norge er at det står en fyr og sier noen ord ved produksjonslinja så ser jeg ikke noe problem. Det påvirker ikke produksjonen på noe vis, og har kun en effekt for overtroisk mennesker som tror at lydbølgene har en spesiell effekt. Avliving av dyrene må fortsatt følge norsk lov. 2 Lenke til kommentar
Anders78 Skrevet 24. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2015 (endret) Med tanke på at den eneste forskjellen på halal-merket kjøtt, og "vanlig" kjøtt, her i Norge er at det står en fyr og sier noen ord ved produksjonslinja så ser jeg ikke noe problem. Det påvirker ikke produksjonen på noe vis, og har kun en effekt for overtroisk mennesker som tror at lydbølgene har en spesiell effekt. Avliving av dyrene må fortsatt følge norsk lov. Men det er vel en realitet at det er mangen i dag som tror på en eller annen Gud. Blir det ikke feil at en av mange guder skal velges ut til å velsigne maten. Jeg mener, er det ikke respektløst overfor de som trossalt tror på en annen Gud, selv om ikke hverken du eller jeg tror på Gud. Burde ikke mat og Gud være en privatsak? Endret 25. juli 2015 av iStereo La tilbake slettet innhold Lenke til kommentar
Anders78 Skrevet 24. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2015 (endret) Jeg er ateist, og kunne ikke brydd meg mindre uansett hvilken usynlig venn som "velsignet" maten... Det som beteeyr noe for meg, er at dyrene er behandlet godt og slaktet på en human måte. Er det bare når det gjelder mat usynlige guder ikke betyr noe? Da trenge vi ikke bry oss så mye om noe av alt det negative og vonde som skjer rundt om i verden i forskjellige guders navn, det er jo bare en usynlig venn. Endret 25. juli 2015 av iStereo La tilbake slettet innhold Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 (endret) https://en.wikipedia.org/wiki/Halal Mest sannsynlig ikke noe mat (eller noe annet) som er halal i hele Norge "The food must come from a supplier that uses halal practices. Specifically, the slaughter must be performed by a Muslim, who must precede the slaughter by invoking the name of Allah, most commonly by saying "Bismillah" ("In the name of God") and then three times "Allahu akbar" (God is the greatest). Then, the animal must be slaughtered with a sharp knife by cutting the throat, windpipe and the blood vessels in the neck, causing the animal's death without cutting the spinal cord. Lastly, the blood from the veins must be drained. Muslims must also ensure that all foods (particularly processed foods), as well as non-food items like cosmetics and pharmaceuticals, are halal. Frequently, these products contain animal by-products or other ingredients that are not permissible for Muslims to eat or use on their bodies." Lykke til muslimer, å leve etter "halal loven" i Norge og andre vestlige land er umulig. Bare man spiser en porsjon gelè så er man fucked, eller bruker lim for den sakens skyld Edit; Litt leif Endret 24. juli 2015 av Dante's Inferno 1 Lenke til kommentar
covah Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Jeg er ateist, og kunne ikke brydd meg mindre uansett hvilken usynlig venn som "velsignet" maten... Det som betyr noe for meg, er at dyrene er behandlet godt og slaktet på en human måte. Er det bare når det gjelder mat usynlige guder ikke betyr noe? Da trenge vi ikke bry oss så mye om noe av alt det negative og vonde som skjer rundt om i verden i forskjellige guders navn, det er jo bare en usynlig venn. Hvordan klarte du å tolke det på den måten? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Hva med om damen med hijab i kassa på Rimi sier en stille bønn for biffen min mens hun med uskyldig mine scanner den ... ? så det er derfor kjøttet smaker så rart av og til .. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Men det er vel en realitet at det er mangen i dag som tror på en eller annen Gud. Blir det ikke feil at en av mange guder skal velges ut til å velsigne maten. Jeg mener, er det ikke respektløst overfor de som trossalt tror på en annen Gud, selv om ikke hverken du eller jeg tror på Gud. Burde ikke mat og Gud være en privatsak? Hvis en sin overtro om lydbølger blir påvirket av en annens tro på lydbølger... vel, det er jo artig. Men er det virkelig noen slike situasjoner, hvor det er et reelt problem? Lenke til kommentar
GXT Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Skal vi virkelig synke så lavt ned at vi ikke kan spise dette? Jeg personlig synes det er morsomt at så lite betyr så mye for religiøse mennesker. http://www.nrk.no/norge/selger-halal-kylling-til-alle-1.11794085 Hva er forskjellen? Ingen muslim som tar på - ingen halalkjøtt. Muslim som tar på og sier noen ubetydelige ord - halalkjøtt. Hva er forskjellen for deg? ...ingenting. Jeg synes det er fornuftig å ikke hisse seg opp over dette. Da viser vi bare at vi er like teite som reglene i islam. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg