Ctobby Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Jeg har en kontrakt som gir meg 27500kr i fast lønn hos min nåværende arbeidsgiver. I dag fikk jeg vite at jeg fra 1 september ikke vil få fastlønn lengre og kun provisjon. Jeg lurer på om han har lov til å gjøre dette? Kan nevne at dette gjelder en salgsjobb der mann normalt har provisjon, men der jeg har en kontrakt som gir meg fastlønn og ikke provisjon. Synes det virker merkelig at sjefen da bare kan bryte kontrakten jeg har i forhold til fastlønn og sette meg på ren provisjon fra og med 1 september. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Når fastlønn er en del av arbeidsavtalen må endring av lønnsbetingelse skje ved endringsoppsigelse. Det vil si at du blir sagt opp og tilbudt ny avtale med andre (dårligere) vilkår. For at det skal være lov må vilkårene for å si deg opp være oppfylt (saklig grunn), og relevante frister må følges. Lenke til kommentar
Ctobby Skrevet 24. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2015 Når fastlønn er en del av arbeidsavtalen må endring av lønnsbetingelse skje ved endringsoppsigelse. Det vil si at du blir sagt opp og tilbudt ny avtale med andre (dårligere) vilkår. For at det skal være lov må vilkårene for å si deg opp være oppfylt (saklig grunn), og relevante frister må følges. Så i mitt tilfelle der arbeidsgiver gjør dette pga endrede inntekter i firmaet og jeg har 1 måneds oppsigelses tid så kan han på bakgrunn av dette gjøre som han har gjort om jeg forstår deg rett. Grunnlaget for oppsigelse og nye vilkår er at firmaet vil tjene langt dårligere enn tidligere. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Hvis selskapet vil tjene langt dårligere enn tidligere som følge av dårligere omsetning vil det kunne være saklig grunn til endringsoppsigelse. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå