Norgespakka Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Før skriftspråk fantes det symboler og tegninger. Skriftspråk er ikke det eneste kravet for å være en sivilisasjon. Man bruker dessuten ikke skriftspråk til matematikk, men tegninger, tall og symboler. Og matte er forresten eldre enn skriftspråk. Det tidligste tegnet for matematikk er + og -. http://www.storyofmathematics.com/prehistoric.html Early man kept track of regular occurrences such as the phases of the moon and the seasons. Some of the very earliest evidence of mankind thinking about numbers is from notched bones in Africa dating back to 35,000 to 20,000 years ago. But this is really mere counting and tallying rather than mathematics as such. Mesopotamia var den første sivilisasjonen som brukte matematikk til et byråkratisk system, men matematikk eksisterte lenge før Mesopotamia Leser du i det hele tatt det du legger ut? Vi snakker om "textbooks about math that included division and multiplication of fractions and geometric formulas to calculate the area and volume of shapes". Det du legger ut: "dating back to 35,000 to 20,000 years ago. But this is really mere counting and tallying rather than mathematics as such". (Tok meg den frihet å fjerne giga-fontene dine i sitatet...) Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Før skriftspråk fantes det symboler og tegninger. Skriftspråk er ikke det eneste kravet for å være en sivilisasjon. Man bruker dessuten ikke skriftspråk til matematikk, men tegninger, tall og symboler. Og matte er forresten eldre enn skriftspråk. Det tidligste tegnet for matematikk er + og -. http://www.storyofmathematics.com/prehistoric.html Early man kept track of regular occurrences such as the phases of the moon and the seasons. Some of the very earliest evidence of mankind thinking about numbers is from notched bones in Africa dating back to 35,000 to 20,000 years ago. But this is really mere counting and tallying rather than mathematics as such. Mesopotamia var den første sivilisasjonen som brukte matematikk til et byråkratisk system, men matematikk eksisterte lenge før Mesopotamia Leser du i det hele tatt det du legger ut? Vi snakker om "textbooks about math that included division and multiplication of fractions and geometric formulas to calculate the area and volume of shapes". Det du legger ut: "dating back to 35,000 to 20,000 years ago. But this is really mere counting and tallying rather than mathematics as such". (Tok meg den frihet å fjerne giga-fontene dine i sitatet...) Steinalder kunst er vakkert. Det kan ikke være riktig at sivilisasjon oppstod i midtøsten. Det er mye feil med den teorien. Dette er steinalder kunst, men ser ikke primitivt ut i det hele tatt. 15,000 BCE https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Stone_Age_art Lenke til kommentar
Rigmor Ortiz Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Nå må jeg si denne tråden sporet helt av! Lenke til kommentar
Valdres 101 Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Nå må jeg si denne tråden sporet helt av! Velkommen til diskusjon.no Det er bare å venne seg til slike avsporinger, først som sist. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 (endret) Spørs hva man legger i order rasisme. Om det er en enkelt slengbemerkning så er jeg vel enig. Men om man går på mer seriøse saker som ran/vold/mord så er det stikk motsatt. Det ironiske er jo at det er mye mer sannsynlig at mørkhudede de blir ranet og/eller skadet av en mørkhudet enn en hvit, men da er kan det vel uansett ikke kalles rasisme. Even more striking is the fact that while white-on-white, black-on-black, and black-on-white robberies are all very common, white-on-black robberies are extremely rare. Robberies with white victims and black offenders are more than twelve times as frequent as those with black victims and white offenders. Since white criminals are plentiful, the paucity of white-on-black robberies is puzzling. This phenomenon runs counter to some common beliefs about racism: if whites dislike blacks, or if law enforcement undervalues black safety, or if courts are reluctant to accept black testimony against whites, then white criminals should eagerly rob blacks. The abundance of black-on-white robbery is also somewhat surprising. Although the overwhelming majority of black robbersívictims would be white if robbers were sorted to victims completely randomly, most other crime seems to be concentrated within groups Påstår du at hver gang en raner noen fra en annen rase at rasisme er årsaken? Er det det du mener skjer i Norge også? Hvis ikke, kan du skille ut ranene som ble motiverte av rasisme? Endret 2. august 2015 av jjkoggan Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Rasismen forsvinner vel ikke uansett hva jeg tenker? Du kommer vel fra et land hvor spørsmålet har en helt annet historie og relevans. Rasisme i Norge tror jeg er en papirtiger. Men du får heller kommentere innlegget til Apox ovenfor. Det er nok mer interessant enn hva jeg klarer å skrive her. Jeg mener rasisme kan være verre i Norge enn i USA pga dere har en helt annet historie som ikke inkluderer multikulturalisme. En blir rasist når man tror at noe medlemer til en rase er OK, men har enda fordommer mot resten. Det har blitt noe vitenskapelige undersøkelser som indikerer at unge barn(før de har lært å snakke eller lære rasisme av andre rundt dem) som blir født i et monokulturellt miljø har fremmedfrykt mot andre raser. Dette indikerer at rasisme er instinktivt og vanskelig å bli kvitt av senere i livet. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 (endret) Rasismen forsvinner vel ikke uansett hva jeg tenker? Du kommer vel fra et land hvor spørsmålet har en helt annet historie og relevans. Rasisme i Norge tror jeg er en papirtiger. Men du får heller kommentere innlegget til Apox ovenfor. Det er nok mer interessant enn hva jeg klarer å skrive her. Jeg mener rasisme kan være verre i Norge enn i USA pga dere har en helt annet historie som ikke inkluderer multikulturalisme. En blir rasist når man tror at noe medlemer til en rase er OK, men har enda fordommer mot resten. Det har blitt noe vitenskapelige undersøkelser som indikerer at unge barn(før de har lært å snakke eller lære rasisme av andre rundt dem) som blir født i et monokulturellt miljø har fremmedfrykt mot andre raser. Dette indikerer at rasisme er instinktivt og vanskelig å bli kvitt av senere i livet. Strengt tatt har vel Norge vært multikulturelt lenge, muligens siden Norge ble samlet til ett rike for ca. tusen år siden. Samene er vel den mest kjente etniske minoriteten i Norge. Men i praksis har du nok rett. Mitt hovedproblem med rasisme-debatten er at dette er en problemstilling som ikke er interessant for meg i forhold til livet mitt. Aldersdiskriminering og behandlingen av de eldre på sykehjem er av praktisk interesse for meg. Rasisme er noe media dytter på meg og forsøker å få meg opptatt av. Det eneste som er interessant for meg i rasisme-debatten er å se i hvilken retning fordreiningene tar og hvem som forsøker å innprente spesifikke sannheter i meg og andre folk. Og som mange har påpekt allerede, er språket så eufemisert og dysfemisert rundt slike betente tema at det ofte bare handler om følelser. Hva er det det heter på ditt språk med hensyn til abort-debatt: pro-life og pro-choice? Rasisme, voldtekt, overgrep, kriminalitet osv. er blitt ord som nesten ikke har kognitivt innhold lenger, bare affektivt innhold. Jeg nekter å la meg styre av slik språklig manipulering (så langt jeg makter det), og derfor synes jeg ikke rasisme, voldtekt, overgrep, hatkriminalitet og andre slike "følelsesbomber" uten særlig saklig innhold er beskrivende. Hvorfor skal jeg være opptatt av rasisme framfor at barn dør i millioner av sykdommer som kan forhindres? Hvorfor skal jeg være mer opptatt av de nevnte barna enn av at frukten jeg kjøper på butikken, blir dårlig etter bare et par dager etter innkjøp? Bare det siste er relevant i mitt liv. Dersom ivrige frukt-entusiaster hadde overtatt stortingsplassene og de store mediene, hadde vel vi alle vært ekstremt opptatt av dette problemet istedenfor rasisme? Rasisme-debatten er for meg en slags utvidet Madeleine-sak (den britiske jenta som ble borte i Spania/Portugal); en sak som ikke angår meg. En svært viktig sak for dem det gjelder, men ikke for meg. Jeg har også sett slike undersøkelser du forteller om, men for å være ærlig kan jeg ikke noe om dette. Jeg har alltid lurt på om små barn som bare ser foreldrene og andre voksne med skrekk-masker på, vil bli livredde dersom de voksne tar maskene av. Hvis rasisme er instinktivt, så burde det vel ikke bety noe at barna er født i et monokulturelt miljø? Nei, dette vet jeg ikke noe om. Endret 3. august 2015 av ærligøs 2 Lenke til kommentar
Rigmor Ortiz Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Der traff du spikern på hodet, min venn. Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 (endret) Påstår du at hver gang en raner noen fra en annen rase at rasisme er årsaken? Er det det du mener skjer i Norge også? Hvis ikke, kan du skille ut ranene som ble motiverte av rasisme? 2 forskjellige raser kan ikke lage nye etterkommere. Esel og hest skaper muldyr, men muldyr er steril og kan ikke kan ikke lage nye etterkommere. Mennesker er en rase og innenfor denne rasen finnes det forskjellige etnisitet som svart, brun, hvit osv. En svart mann kan ha sex med en hvit dame. Etterkommeren vil forsette å produsere nye unger. Desverre finnes det kun en rase mennesker i verden med forskjellige etnisitet. Hvis mennesker består av forskjellige menneskeraser. Så vil barnet til en hvit kvinne og svart mann ikke kunne produsere nye barn. Endret 3. august 2015 av Rioter Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Påstår du at hver gang en raner noen fra en annen rase at rasisme er årsaken? Er det det du mener skjer i Norge også? Hvis ikke, kan du skille ut ranene som ble motiverte av rasisme? Jeg påstår ingenting, jeg bare ga svar på det at du mener svarte i usa har mer å frykte av hvite enn omvendt, når fakta tydeligvis er at både svarte og hvite har mest å frykte fra svarte. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 (endret) Påstår du at hver gang en raner noen fra en annen rase at rasisme er årsaken? Er det det du mener skjer i Norge også? Hvis ikke, kan du skille ut ranene som ble motiverte av rasisme?Jeg påstår ingenting, jeg bare ga svar på det at du mener svarte i usa har mer å frykte av hvite enn omvendt, når fakta tydeligvis er at både svarte og hvite har mest å frykte fra svarte.Du må lese igjen hva jeg skrev Afroamerikaner har mer å frykte av rasisme mot dem enn omvendt. Jeg skrev ikke noe om kriminalitet generellt. Fordi fattigdom er mye høyere(rasisme er en av årsakene), så er kriminalitet høyere for afroamerikanere(ca.2X) og det finnes 5-6 ganger mer europeiske amerikanere enn svarte. Det bør da overaske ingen at afroamerikanere raner mer hvite enn omvendt. Det typiske hvitt amerikaner treffer 3 afroamerikaner ut av hver 100 mennesker han ser, mens det typiske afroamerikaner treffer mer hvite enn svarte mennesker hver dag Endret 3. august 2015 av jjkoggan Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Men posten din var i sammenheng med kirkemassakren, så jeg tolket det som om du snakket om vold iallefall. Det er vel ingen som går rundt og er livredde rasistiske bemerkninger? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Men posten din var i sammenheng med kirkemassakren, så jeg tolket det som om du snakket om vold iallefall. Det er vel ingen som går rundt og er livredde rasistiske bemerkninger? Tror du at massakren ikke hadde noe å gjøre med rasisme? Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 (endret) Påstår du at hver gang en raner noen fra en annen rase at rasisme er årsaken? Er det det du mener skjer i Norge også? Hvis ikke, kan du skille ut ranene som ble motiverte av rasisme?Jeg påstår ingenting, jeg bare ga svar på det at du mener svarte i usa har mer å frykte av hvite enn omvendt, når fakta tydeligvis er at både svarte og hvite har mest å frykte fra svarte.Du må lese igjen hva jeg skrev Afroamerikaner har mer å frykte av rasisme mot dem enn omvendt. Jeg skrev ikke noe om kriminalitet generellt. Fordi fattigdom er mye høyere(rasisme er en av årsakene), så er kriminalitet høyere for afroamerikanere(ca.2X) og det finnes 5-6 ganger mer europeiske amerikanere enn svarte. Det bør da overaske ingen at afroamerikanere raner mer hvite enn omvendt. Det typiske hvitt amerikaner treffer 3 afroamerikaner ut av hver 100 mennesker han ser, mens det typiske afroamerikaner treffer mer hvite enn svarte mennesker hver dag Nja. Hvite har mye å frykte i form av rasisme. Affirmative action, kvotering og spesielle programmer laget for svarte er jo en form for rasisme. Altså at svarte er mer verdt enn hvite uansett hva slags situasjon de er i. Så har du mord. Over halvparten av mord i USA blir utført av svarte. Kriminalitet som blir utført mot hvite av svarte er mye høyere, og det å tro at noe av denne ikke er basert på rasisme er naivt. Council of conservative citizens, som liksom var en av organisasjonene som "påvirket" Dylann Roof. Publiserte bare kriminaliteten utført av svarte mot hvite, som hadde rasistiske tegn. Media melder ikke om denne kriminaliteten, noe som betyr at hvite er mindre verdifulle enn svarte. Så generelt sett er rasismen i USA rettet mot hvite tror jeg. Noe som igjen skaper rasisme mot de svarte som en slags "hevn". En rasisme som dessverre for det meste blir skapt av hvite myndigheter. De venstreorienterte er de virkelige kriminelle. Endret 3. august 2015 av medlem-141789 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Nja. Hvite har mye å frykte i form av rasisme. Affirmative action, kvotering og spesielle programmer laget for svarte er jo en form for rasisme. Altså at svarte er mer verdt enn hvite uansett hva slags situasjon de er i.Dette tråd dreier seg rundt rasisme og vold. Start ditt eget tråd hvis du vill om rasisme og ansettelse. Så har du mord. Over halvparten av mord i USA blir utført av svarte.og de dreper hverandre (93%) Kriminalitet som blir utført mot hvite av svarte er mye høyereFordi de har større anledning enn hvite har mot svart , og det å tro at noe av denne ikke er basert på rasisme er naivt.Ingen påstår at ingen kriminalitet ikke er basert på rasisme. Det som ble presentert ble alle raner, uansett motivasjon. FBI har statistikk som skiller kriminalitet som tydelig har rasisme som en faktor og hvite rasistiske kriminalitet er høyere enn svarte. Media melder ikke om denne kriminaliteten, noe som betyr at hvite er mindre verdifulle enn svarte.Bevis? Så generelt sett er rasismen i USA rettet mot hvite tror jeg. Noe som igjen skaper rasisme mot de svarte som en slags "hevn". En rasisme som dessverre for det meste blir skapt av hvite myndigheter. De venstreorienterte er de virkelige kriminelle.Hvite hud har privileger som svarte hud ikke har. Bevis finnes overalt. Seriøse forskere bare krangler på hvor stort rasisme er. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Nja. Hvite har mye å frykte i form av rasisme. Affirmative action, kvotering og spesielle programmer laget for svarte er jo en form for rasisme. Altså at svarte er mer verdt enn hvite uansett hva slags situasjon de er i.Dette tråd dreier seg rundt rasisme og vold. Start ditt eget tråd hvis du vill om rasisme og ansettelse. Så har du mord. Over halvparten av mord i USA blir utført av svarte.og de dreper hverandre (93%) Kriminalitet som blir utført mot hvite av svarte er mye høyereFordi de har større anledning enn hvite har mot svart , og det å tro at noe av denne ikke er basert på rasisme er naivt.Ingen påstår at ingen kriminalitet ikke er basert på rasisme. Det som ble presentert ble alle raner, uansett motivasjon. FBI har statistikk som skiller kriminalitet som tydelig har rasisme som en faktor og hvite rasistiske kriminalitet er høyere enn svarte. Media melder ikke om denne kriminaliteten, noe som betyr at hvite er mindre verdifulle enn svarte.Bevis?Så generelt sett er rasismen i USA rettet mot hvite tror jeg. Noe som igjen skaper rasisme mot de svarte som en slags "hevn". En rasisme som dessverre for det meste blir skapt av hvite myndigheter. De venstreorienterte er de virkelige kriminelle.Hvite hud har privileger som svarte hud ikke har. Bevis finnes overalt. Seriøse forskere bare krangler på hvor stort rasisme er. For noe nonsens. Hvit hud har en fordel i land som blir styrt av folk av Europeisk hærkomst. I Kina har folk av kinesisk hærkomst fordeler. Ingen gir svarte eller Indere noen retter til å bli behandlet 100% likeverdig med folk i helt andre verdensdeler. Akkurat som en person med likt blod som oss her i Europa, har rett til å bli behandlet 100% likeverdig med folkeslag i andre deler av verden. Slik er verden og det er bare rett. Utstrakt familie slik som rase er, har noe å si. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Nja. Hvite har mye å frykte i form av rasisme. Affirmative action, kvotering og spesielle programmer laget for svarte er jo en form for rasisme. Altså at svarte er mer verdt enn hvite uansett hva slags situasjon de er i.Dette tråd dreier seg rundt rasisme og vold. Start ditt eget tråd hvis du vill om rasisme og ansettelse. Så har du mord. Over halvparten av mord i USA blir utført av svarte.og de dreper hverandre (93%) Kriminalitet som blir utført mot hvite av svarte er mye høyereFordi de har større anledning enn hvite har mot svart , og det å tro at noe av denne ikke er basert på rasisme er naivt.Ingen påstår at ingen kriminalitet ikke er basert på rasisme. Det som ble presentert ble alle raner, uansett motivasjon. FBI har statistikk som skiller kriminalitet som tydelig har rasisme som en faktor og hvite rasistiske kriminalitet er høyere enn svarte. Media melder ikke om denne kriminaliteten, noe som betyr at hvite er mindre verdifulle enn svarte.Bevis?Så generelt sett er rasismen i USA rettet mot hvite tror jeg. Noe som igjen skaper rasisme mot de svarte som en slags "hevn". En rasisme som dessverre for det meste blir skapt av hvite myndigheter. De venstreorienterte er de virkelige kriminelle.Hvite hud har privileger som svarte hud ikke har. Bevis finnes overalt. Seriøse forskere bare krangler på hvor stort rasisme er. For noe nonsens. Hvit hud har en fordel i land som blir styrt av folk av Europeisk hærkomst. I Kina har folk av kinesisk hærkomst fordeler. Ingen gir svarte eller Indere noen retter til å bli behandlet 100% likeverdig med folk i helt andre verdensdeler. Akkurat som en person med likt blod som oss her i Europa, har rett til å bli behandlet 100% likeverdig med folkeslag i andre deler av verden. Slik er verden og det er bare rett. Utstrakt familie slik som rase er, har noe å si. Et urettferdig samfunn forskjellbehandler folk basert på noe annet enn oppførsel. Ser ut som det er noe du ønsker men noe som alltid skaper konflikt og vold Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 (endret) Et urettferdig samfunn forskjellbehandler folk basert på noe annet enn oppførsel. Ser ut som det er noe du ønsker men noe som alltid skaper konflikt og vold Og multikultur og multirasesamfunn er rene utopiene eller? Alle samfunn er slik, om du skal bo i et samfunn med andre folkeslag og om du skal bo i en annens families hjem (en god analogi), må du regne med litt forskjellsbehandling. Ikke fra staten, men fra vanlige folk sin side. Det samme opplever europeere i andre verdensdeler. Det er bare her andre folkeslag har privilegier. Endret 4. august 2015 av medlem-141789 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Et urettferdig samfunn forskjellbehandler folk basert på noe annet enn oppførsel. Ser ut som det er noe du ønsker men noe som alltid skaper konflikt og vold Og multikultur og multirasesamfunn er rene utopiene eller? Alle samfunn er slik, om du skal bo i et samfunn med andre folkeslag og om du skal bo i en annens families hjem (en god analogi), må du regne med litt forskjellsbehandling. Ikke fra staten, men fra vanlige folk sin side. Det samme opplever europeere i andre verdensdeler. Det er bare her andre folkeslag har privilegier. Her prøver staten å redusere priviligiene hvite har, ikke omvendt. Det skjer ikke bare i vesten. Singapore prøver også å minimisere flertall rasens privilegier Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Et urettferdig samfunn forskjellbehandler folk basert på noe annet enn oppførsel. Ser ut som det er noe du ønsker men noe som alltid skaper konflikt og vold Og multikultur og multirasesamfunn er rene utopiene eller? Alle samfunn er slik, om du skal bo i et samfunn med andre folkeslag og om du skal bo i en annens families hjem (en god analogi), må du regne med litt forskjellsbehandling. Ikke fra staten, men fra vanlige folk sin side. Det samme opplever europeere i andre verdensdeler. Det er bare her andre folkeslag har privilegier. Her prøver staten å redusere priviligiene hvite har, ikke omvendt.Det skjer ikke bare i vesten. Singapore prøver også å minimisere flertall rasens privilegier Det er ikke privilegier, det er at staten behandler folk positivt og gir dem fordeler. Det er hva som skjer her i den vestlige verden og singapore med andre etniske grupperinger. Det er ikke bra. Det du prater om er sosial kapital. Ved å gi visse folk privilegier, reduserer du deres sosiale kapital. Det er en av grunnene til at rasisme fortsetter å eksistere. Rasisme = Hat. Hat blir skapt blant annet av urettmessige privilegier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå