Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietaker(Utflyttet) har knust vindu ++

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Ser at denne saken er gammel, men hadde en lignende sak. Leietaker forsvant mens vi var på ferie og knuste vinduet i ytterdøra før ho reiste.

Hadde to måneders oppsigelsestid og skade på dør som ikke ble betalt. Etter litt frem og tilbake ble jeg annbefalt og ta saken til husleietvistutvalget, htu.no, og starte sak der.

Det endte med at jeg fikk et rettskraftig krav, som jeg kunne ta til namsfogden. Dette ble i tur innkrevet av dem. Det tok ca ett og et halv år, men jeg fikk pengene mine.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Ser at denne saken er gammel, men hadde en lignende sak. Leietaker forsvant mens vi var på ferie og knuste vinduet i ytterdøra før ho reiste.

Hadde to måneders oppsigelsestid og skade på dør som ikke ble betalt. Etter litt frem og tilbake ble jeg annbefalt og ta saken til husleietvistutvalget, htu.no, og starte sak der.

Det endte med at jeg fikk et rettskraftig krav, som jeg kunne ta til namsfogden. Dette ble i tur innkrevet av dem. Det tok ca ett og et halv år, men jeg fikk pengene mine.

Hei

jeg har en lignede sak. lurer på om hvem gir det rettskraftig krav? jeg lurer på om jeg kan gå direkte til namsfogden etter sendt faktura og skriftlig varsel til leietager

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg leste ordet "forsikring" ett sted i denne tråden ... har man ikke forsikring til sånne tilfeller? Så kan den som leier betale huseier forsikringspremien?

jeg har husforsikring som dekker dette men det koster 4000 kr for egenandel og synes at det er leietaker som må betale dette selvom jeg får dekket av forsikring.

kan leietager bare knust alle vinduer og slipper ansvar?

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg leste ordet "forsikring" ett sted i denne tråden ... har man ikke forsikring til sånne tilfeller? Så kan den som leier betale huseier forsikringspremien?

jeg har husforsikring som dekker dette men det koster 4000 kr for egenandel og synes at det er leietaker som må betale dette selvom jeg får dekket av forsikring.

Nei, det er derfor man har depositumskonto.

Lenke til kommentar

Ja, det er vel derfor man kan bruke forsikring, som man tar penger fra depositumskonto for å dekke egenandelen ^^ Men hvis man ikke har depositum, så blir det jo billigere for alle parter og sjansen øker for at man faktisk får noen penger.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

"Der hvor intet er har selv keiseren tapt sin rett."

Gitt at leietaker faktisk har penger er det bare å gå til forliksrådet. Husk dokumentasjon. 

Lenke til kommentar

Hei

jeg har en lignede sak. lurer på om hvem gir det rettskraftig krav? jeg lurer på om jeg kan gå direkte til namsfogden etter sendt faktura og skriftlig varsel til leietager

Hei.

I mitt tilfelle tok jeg saken med husleietvistutvalget, husker ikke helt hvem som ga det rettskraftige kravet, men jeg fikk i vertfall det etter en tvistesak. Denne saken gikk i min favør da tidligere leietaker ikke svarte på henvendelser fra htu. Da tok jeg med dette til namsfogden som krevde inn dette kravet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...