TheyStoleMyName Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Heisann! Leietaker har knust ett vindu altså HELT knust, ikke noe glass igjen. Og to andre vinduer er også knust, men disse er ikke HELT knust. Hva gjør jeg da? (Det er også flere småskader som ødelagt stikkkontakt plast eller hva jeg skal kalle det, ikke vasket før utflytting osv) Er det lovlig at jeg bare lager en faktura på 9.000,- og sender det til dem? (De har nå flyttet ut). Tallet 9.000,- kom jeg frem til da jeg har hørt flere si at det koster mellom 3.000 - 5.000 kroner for å ordne dette. Så planen min foreløpig er å sende dem faktura på 9.000 kroner, dersom jeg ikke får noe svar sender jeg en varsel før utleggsbegjæring og deretter begjæring om utlegg. Har allerede sendt mail ogsånt uten å ha mottatt noe svar på. Noen tips? Eller skal jeg bare kjøre på? Tusen takk på forhånd!! :-) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Er vel slike ting depositum er til, men antar du ikke har det? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Bare å kjøre på. Har lest en annen tråd som handlet om privatfaktura og de er ikke "bindene", i mangel på bedre ord, i den grad vanlige fakturaer er. Det går også å lage en privat inkassosak, men der kan du også få trøbbel hvis de setter seg på bakbena + at det koster deg penger å leie inkassoselskap. Får vente på advokatene her inne så de kan gi ordentlig info Det lureste er vel å legge inn en anmeldelse der du informerer om at du har tenkt å sende dem en faktura, ta med originalen så de får tatt en "offisiell" kopi. Hvis han ikke betaler så går saken, hvis ikke utflytteren er gal i hodet, til å gå til forlik der de får en erstatningssum å betale som er offisiell. Den vil da gå til vanlig inkasso hvis det blir tull, men du slipper da å ta jobben i egne hender. Til slutt så blir det jo lønnstrekk og greier Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Lov å sende faktura. Men du må nok til forliksrådet for å få kravet rettslig om de ikke betaler. Namsmannen ordner resten etterpå. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Lov å sende faktura. Men du må nok til forliksrådet for å få kravet rettslig om de ikke betaler. Namsmannen ordner resten etterpå.Faktisk ikke, uimotsagt skriftstykke holder som tvangsgrunnlag. Se tvfbl § 7-2 bokstav f. TS: hvorfor 9000? Vær ærlig. Du må oppgi grunnlaget for kravet, og om du vet skaden ikke kostet 9000 vil det være på grensen til svindel, det du foreslår. 5 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Det kommer til å koste deg mer enn 9000 hvis du vil betale noen for å ordne alt dette. Om du vil sette inn vinduet selv blir det jo billigere, men det trenger du ikke tenke på med mindre leietaker er offisielt blakk. Leietaker bør betale dette. Kanskje ubehagelig, men ta kontakt med leietaker og hør om de er villige til å betale for seg. Få så utført jobben uansett, og krev inn pengene. ^ Synsing. 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Lov å sende faktura. Men du må nok til forliksrådet for å få kravet rettslig om de ikke betaler. Namsmannen ordner resten etterpå.Faktisk ikke, uimotsagt skriftstykke holder som tvangsgrunnlag. Se tvfbl § 7-2 bokstav f. TS: hvorfor 9000? Vær ærlig. Du må oppgi grunnlaget for kravet, og om du vet skaden ikke kostet 9000 vil det være på grensen til svindel, det du foreslår. Hvor mye kan TS kreve for arbeidet dog? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Hvor mye kan TS kreve for arbeidet dog?Så mye som det koster. Og om ruten er helt knust, eller bare delvis, det anser jeg faktisk som likegyldig. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Vanligvis er det lettere å få erstatning dersom du kan vise til kvitteringer på faktiske utgifter. Knuste vinduer høres uansett ut som noe som bør fikses snarest, så jeg ville ventet til jobben var gjort og så sendt regning. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Uavhengig vindusstørrelse vil jeg nå si at ts høres vel optimistisk ut med 3-5000kr for utskifting av 3 vinduer. Vil tippe det havner rundt 5-7000 per vindu med arbeid og ekstra materiale som nye lister og forringer rundt vinduene med mer. Få tak i gammel leieboer, spør han pent om å hoste opp pengene, hvis ikke sett igang inndrivelse den riktige veien. Ta bilder for dokumentasjon! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Enig med Ståle, arbeidet bør gjøres før man sender regning. Men før det igjen må man få tak i leieboer for å forberede ham på utgiftene som kommer. "Before planting a seed, you must prepare the ground" - ca kinesisk ordtak. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Lov å sende faktura. Men du må nok til forliksrådet for å få kravet rettslig om de ikke betaler. Namsmannen ordner resten etterpå.Faktisk ikke, uimotsagt skriftstykke holder som tvangsgrunnlag. Se tvfbl § 7-2 bokstav f. Lærer noe nytt hver dag. Takker. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 (endret) Tusen takk for svar fra dere alle!! Grunnlaget (9.000 kroner) har jeg satt da jeg har en anelse på at det ihvertfall vil koste så mye. Men i virkeligheten vil det koste mye mer, men vil i det minste få inn noe av beløpet for å få ordnet dette. Har ikke peilig på deres økonomi akkurat, men tror ikke de har så mye og de går på NAV. Og derfor ønsker jeg ikke at de skal få en så stor sjokk, selvom det de har gjort ikke er greit, da jeg også er i en vanskelig periode er jeg nødt til å kreve inn dette. Jeg kommer selvfølgelig til å skifte alle vinduene, altså HELT NYE og ikke kun "reparere" glasset, da det er mer gunstig. Kom gjerne med tips hvis dere har fler. Tusen takk igjen!! :-) Endret 24. juli 2015 av TheyStoleMyName Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Greit nok at de kanskje ikke har så altfor god råd, men det burde de tenkt på før de ødela vinduene og andre ting. At man (kanskje) ikke kan betale for seg, er ingen grunn til å ødelegge ting i en leilighet man leier. 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 En skal betale for det en ødelegger. Hvis du får lov til å kreve inn det det ville kostet for å få det reparert selv om du gjør jobben selv hadde jeg gjort det, da kan du også gi så mye rabatt du vil med unntak av innkjøpskostnadene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Tusen takk for svar fra dere alle!! Grunnlaget (9.000 kroner) har jeg satt da jeg har en anelse på at det ihvertfall vil koste så mye. Men i virkeligheten vil det koste mye mer, men vil i det minste få inn noe av beløpet for å få ordnet dette. Har ikke peilig på deres økonomi akkurat, men tror ikke de har så mye og de går på NAV. Og derfor ønsker jeg ikke at de skal få en så stor sjokk, selvom det de har gjort ikke er greit, da jeg også er i en vanskelig periode er jeg nødt til å kreve inn dette. Jeg kommer selvfølgelig til å skifte alle vinduene, altså HELT NYE og ikke kun "reparere" glasset, da det er mer gunstig. Kom gjerne med tips hvis dere har fler. Tusen takk igjen!! :-) Var det de selv som betalte leien eller kom leien fra nav? Isåfall kan du jo kontakte de og forhøre deg om de er villig til å erstatte skadene, mot at du ikke nekter nav klienter i fremtiden. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 24. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2015 Selvfølgelig er jeg enig i at man skal gjøre opp for seg uansett hvor stor skaden er og i sin helhet. Men Tenker på at hva hvis han ikke gidder å betale det? Ønsker i det minste å kreve inn noe, hvis dere skjønner. Angående nye vinduer blir dette gjort av firma, da jeg har null peiling om snekkerarbeid/oppussing osv. Jeg tror det var slik at de fikk penger fra nav på sin konto og deretter overførte fra sin konto til min. Altså ikke direkte fra NAV til meg. Men god ide, skal prøve å kontakte dem om dette. Tusen takk!! Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Dumt at du ikke fikk NAV garanti som depositumsalternativ. De dekker skader opp til X-antall kroner, jeg fant ingen sum på nett, regner med at det er samme som depositumet er i utgangspunktet. Ikke noe problem å leie ut til NAV'ere så lenge man passer på å dokumentere leilighetens tilstand med bilder etc som man igjen passer på at NAV har så det ikke blir noen beviskrangling senere. Veldig trist sak det her, lykke til. Lenke til kommentar
Chobyn Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 NAV-garantien gjelder vel uansett kun husleie, og ikke skadeverk utført av leieboer? Har i allefall hørt om mange som ikke har fått dekket slikt herverk fra NAV med garanti. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Så NAV betaler hverken depositum eller dekker skadeverk leietaker måtte påføre leiligheten? Høres ikke ut som en særlig gunstig deal for utleier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå