hightow Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Hvor tykt lagt med singel er vanlig å legge på en gårdsplass? 5cm? 10cm? Og hvor mange kubikk singel går det på et tonn? Lenke til kommentar
War Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Ca 1 mener jeg (kubikk asa) Hva er det fra før ? Lenke til kommentar
hightow Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 Hardpakket fyllmasse Lenke til kommentar
War Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Denne var jo genial http://gjovik.bygdeservice.no/aktuelt/singel-pa-gardsplassen-eller-en-grusgang-i-hagen.html Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Nå er ikke singel et så veldig konkret begrep, men du kan nok regne rundt 1,3 - 1,4 tonn per kubikkmeter. Det blir i hvert fall ikke veldig feil. Lenke til kommentar
War Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Ja formen vil variere hvor mye luft det blir osv. Myk myrjord var ett tonn pr m3 hos meg, gravde ut 400 tonn. Steinen som erstattet det var knyttneve stor, og der veide 1m3 ett tonn igjen med den type stein/form. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 TS. Hvor mange tonn dette blir, er vel i utganspunktet uinteressant. Det er (areal x tykkelse =) m2, som er et poeng for bestillingen. Som Dr.Brodsky nevner angis nå stein (bl.a. singel) i mm størrelse. Tror det brukes mye 4 - 8 mm, på gårdsplasser. Dette er ganske fin stein, sitter godt også i skrånene veg/gårdsplass. Men ring et firma som produserer slik stein, de vet godt hva som blir brukt, både på div. underlag og type gårdsplass. De vet også hvor tykt lag du bør ha. Finkornet stein trenger ikke så tykt lag, hvis underlaget er bra. Større dim. (alla gammeldags singel), trenger noe tykkere lag, men det vil anta at noen få cm holder da også. Lenke til kommentar
hightow Skrevet 24. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2015 Enkelte leverandører opererer med priser pr. tonn. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Enkelte leverandører opererer med priser pr. tonn. Overpriser, eller tar en annen kilometerpris. Tilbud og etterspørsel. Det er kjøringen som koster, spessielt svir det ved lang kjøring. Og de har også mange måter å jukse på, hvis det er de rette. Og få folk oppdager dette. Du må likevel innhente anbud/tilbud, fra flere. Men for å vite hvor mye du skal ha, må du først bestemme for hva. Så kan en finne ut hvor mange kubikk det blir. Produsenten kan gi ca. informasjon om vekt pr type stein. Men helt eksakt får da det aldri, med et gitt volum. Spessielt hvis transportør leverer deg, kjøresedler med angitt vekt (fragodkjet vekt). Våt stein, veier med enn tørr stein. Lenke til kommentar
hightow Skrevet 7. august 2015 Forfatter Del Skrevet 7. august 2015 Er det noe poeng å bruke platevibrator på et slikt topplag med singel? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Er det noe poeng å bruke platevibrator på et slikt topplag med singel? Nei. 1 Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Jeg har 20cm. Når det blir kjørt på, vil den bli komprimert ned til det halve. Kommer litt an på hvordan underlaget er. Jeg har litt mykt underlag, så den ble trykkt litt ned i grunnen under teleløsningen. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Jeg har 20cm. Når det blir kjørt på, vil den bli komprimert ned til det halve. Kommer litt an på hvordan underlaget er. Jeg har litt mykt underlag, så den ble trykkt litt ned i grunnen under teleløsningen. Hvis du kun kjører på den for å komprimere, blir vel komprimeringen ganske ujevn, du får dype og godt komprimerte hjulspor, med løs og høyere singel i mellom? Å trykke singel ned i masser som er bløte i teleløsningen, vil nok bidra til å stabilisere de bløte massene, men du vil også kunne oppleve at om x antall år er all singel blandet med jord/leire. Det kan fungere, eller man kan da legge på et nytt topplag av singel. Et annet alternativ kan være å legge ut geoduk for å hindre at singel trykkes ned i bløte masser. Så legge 10 cm singel, og leie en platevibrator for en dag eller noen timer. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Er det noe poeng å bruke platevibrator på et slikt topplag med singel? Det kommer litt an på tykkelsen på singellaget. Det skader definitivt ikke, du får da en jevnere komprimering enn om du bare tar det i bruk og kjører på det med bil, som kan gi hjulspor som du stadig må jevne ut. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 (endret) Snakker vi ikke om 4-8, 8-11, 8-16 eller lignende? Komprimeringen vil ha minimal effekt, i hvert fall om det er natursingel. Skal det være noe poeng så må det i så fall være for å komprimere underlaget. Er det imidlertid snakk om masser med nullstoffer vil jeg anbefale komprimering, men slik jeg tolker ordet singel så er det uten nullstoffer. Endret 8. august 2015 av Dr. Brodsky 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå