Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stygg mønstret tapet, hvordan få slette vegger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er for bytting av innmat i sikringsskapet ja (nye sikringer med jordfeilbrytere). Det er vel den beste enkeltinvesteringen sikkerhetsmessig sett. Kan som det sies ovenfor få en elektriker til å ta en kjapp sjekk, gjerne en du kjenner som kan gå litt grundigere i sømmene uten å ta betalt.

Lenke til kommentar

Hei igjen. Da skal jeg bytte ut sikringsskapet med brytere og alt av ledninger og kontakter i stue. Lurte på en ting til jeg... Tenker å kun bytte lister i de andre rommene og er det lov å legge lister over de elektriske ledningene så de dekkes? Altså lister som er beregnet for dette, eller er det noen forskrifter for det også?

Lenke til kommentar

Hei igjen. Da skal jeg bytte ut sikringsskapet med brytere og alt av ledninger og kontakter i stue. Lurte på en ting til jeg... Tenker å kun bytte lister i de andre rommene og er det lov å legge lister over de elektriske ledningene så de dekkes? Altså lister som er beregnet for dette, eller er det noen forskrifter for det også?

Lister som dekker ledningene (eller er pene kabelkanaler) er lov dersom de kan demonteres for inspeksjon og vedlikehold, enten ved at de er skrudd med skruer som kan skrus ut eller festet med klips. Det finnes ferdige løsninger, eller man kan bygge det opp selv hvis man er hendig til å snekre. Det kan være en løsning i stua i første innlegg også, hvis du godtar litt høye fotlister.

Lenke til kommentar

Okey. Du sier det finnes ferdige løsninger, kunne du sendt meg en link? Høye fotlister er ikke noe problem, madamen ønsker seg store brede lister så da slipper jeg sur kjerring også:) Men visse steder hvor jeg har lyst til å dekke ledninger er de montert oppe ved nåværende taklist. Er selv absolutt ikke hendig til å snekre, men har to onkler som er byggmestere så det er ingen problem. Men må vel uansett dra ut ledningene når jeg skal legge kledning for å få kledningene tett opptil tak og ned til gulv?

Endret av superjan87
Lenke til kommentar

Her er den kanallista som frister meg mest å prøve ved neste oppussing:

http://www.bygghemma.se/inomhus/inredning/hemdekor/golvlister-och-trosklar/golvsockel-med-kanal-kanallisten/p-182739

Om du snekrer selv: Med brede lister som skal ha hulrom bak seg, kan du i teorien avslutte panel litt over ledningen. (eller under ved ledning med taklist. Så legger du ei avtagbar fjøl som hviler  mot panel, dekker over ledningen, og hviler på eksisterende smale list (eller du bytter den med ei tynn lekt/strø hvis eksisterende list er for tykk, skrå eller profilert).

Ved kontaktene må du sannsynligvis finsnekre litt, lage en utsparing i bred list dersom de ligger helt ned til dagens lister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...