Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stygg mønstret tapet, hvordan få slette vegger?

Anbefalte innlegg

Hei. Skal snart flytte inn i nytt hus hvor det er en stygg mønstret tapet i stuen og lurte på hvordan jeg skal klare å få den slett og fin? Tenker å gjøre det meste selv med hjelp fra familie.

Har tittet litt rundt og veggfornyer kan man tydeligvis bare blåse i ettersom svært få er fornøyd med det og at det ikke tåler noenting før det blir stygt.

Tenker å kanskje legge ferdigmalt panel, men da har vi problemet med det elektriske. Det er utenpå liggende strømledninger som ligger langs gulvlistene og etter hva jeg forstår må en elektriker komme å rive dette, samt montere opp igjen etter man er ferdig. Noen som vet sånn ca hvor mye en elektriker tar for noe sånt? Har en elektriker i familien men han er voldsomt opptatt hele tiden.

Gips plater eller full sparkling blir det ikke, så er det sagt også :)

Noen andre enklere tips til å få veggen rett og slett?

Takker for svar

Noen andre t

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får samme problem med det eletriske om du skal ta av tapeten og skal ha på ny. Hvis du ikke tar av og på ledningene og kontaktene så får du ikke tapeten helt ned til gulvet, må avslutte der ledningene går. Tapeten skal vel helst gå helt ned så gulvlistene kommer over nederste delen, samme med taklistene selvfølgelig.

Tror du bør ta utgiften med eletriker og slenge på ferdigmalt panel, det blir best i det lange løp.

Lenke til kommentar

Hvor langt er ett tau...

Hva skal du ha etterpå da?

Hvor mange kontakter, hvor stor stue, hva mer må evt. inn?

Tviler forresten på at elektrikker setter opp igjen utstyret som ble revet, her må du nok ha alt nytt, noe som ofte er like greit.

Men, 10-15k er ingen usansynlig pris, kan bli både mer og mindre alt ettersom hva du skal ha.

Lenke til kommentar

Kravet om 6 uttak har ikke tilbakevirkende effekt, selv om jeg anbefaler det sterkt for de jeg eventuelt besøker. Remontering av gammelt utstyr er heller ikke noe problem spesielt om det ikke er gamle kåken. Det blir bare notert i samsvarserklæringen at installatøren ikke tar noe garantiansvar for utstyret. Kabelen blir nok byttet uansett av estetiske årsaker.

Jobben kommer til å skje på den faste elektriske installasjonen så det skal kvalifisert elektriker gjøre.

Lenke til kommentar

Når man skal ha ny installasjon i stuen er det vel nye regler som gjelder, selv om reglene ikke har tilbakevirkende kraft? Når må man da evt. sette opp 6 uttak? kun på helt nye boliger?

Elektrikkeren jeg hadde for en stund siden hos meg for å sette opp ny strøm i stua sa ihvertfall det var kravet ihvertfall

Lenke til kommentar

Når man skal ha ny installasjon i stuen er det vel nye regler som gjelder, selv om reglene ikke har tilbakevirkende kraft? Når må man da evt. sette opp 6 uttak? kun på helt nye boliger?

Elektrikkeren jeg hadde for en stund siden hos meg for å sette opp ny strøm i stua sa ihvertfall det var kravet ihvertfall

Kommer vel litt an på tolkningen. Kravet gjelder nye installasjoner. Jeg vil påstå dette er vedlikehold. Men uansett, om det står 2 doble der fra før er det en minimal ekstrakost å sette opp en til ved siden av. Eneste som kan bli kjedelig er om kontaktene da blir seende ulike ut.

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg mest på det jeg sa, å sette opp alt nytt der, ikke å ta ned og sette opp det samme slik du sa. Å sette opp alt elektrisk på nytt i en stue kan da ikke regnes som vedlikehold?

Løsningen din, med å sette opp det som var der fra før kan nok fint regnes som vedlikehold vil jeg tro :)

Greit å vite slike ting neste gang jeg evt. gjør noe slikt :)

Lenke til kommentar

Som sagt, kommer helt an på definisjoner. I dokumentasjonen vi leverer (samsvarserklæring) er det mange kategorier. Nytt anlegg, vedlikehold, mindre utvidelser, større utvidelser etc. Jeg vil fortsatt påstå at situasjonen ikke strengt talt faller innunder kravet (så lenge boligen er eldre enn 2010 vel å merke) men nå er jeg heller ingen jurist. ;)

Edit: skrivefeil.

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

Ok, er vel noe forskjellig praksis mellom elektrikkerene også da, men uansett er minst 6 praktisk å ha, selv tok jeg 8 men ble litt nyskjerrig når han sa jeg måtte ha 6 og du sier det ikke er krav :)

Uansett, takk for oppklaringen :)

Lenke til kommentar

Takker igjen for svar. Får kontakte elektriker å høre om pris. Var akkuratt i huset jeg skal kjøpe og når jeg skrev nytt hus, så er det ikke nytt i den forstand at det ble satt opp for noen år siden, men nærmere bestemt 1980. Så det elektriske der er ganske så gammelt noe ledningene som engang var hvite og kontaktene/stikkerne bærer preg av. Må vel bytte alt av ledninger og kontakter der. Trodde det var ganske nytt, minns å huske det men sånn var det ikke.

Men tittet i sikringsskapet der og der var noe byttet ut til brytere , mest sikringer.. bør det også byttes til brytere?

Endret av superjan87
Lenke til kommentar

Takker igjen for svar. Får kontakte elektriker å høre om pris. Var akkuratt i huset jeg skal kjøpe og når jeg skrev nytt hus, så er det ikke nytt i den forstand at det ble satt opp for noen år siden, men nærmere bestemt 1980. Så det elektriske der er ganske så gammelt noe ledningene som engang var hvite og kontaktene/stikkerne bærer preg av. Må vel bytte alt av ledninger og kontakter der. Trodde det var ganske nytt, minns å huske det men sånn var det ikke.

Men tittet i sikringsskapet der og der var noe byttet ut til brytere , mest sikringer.. bør det også byttes til brytere?

Da kan du like gjerne bytte ut kabel og kontakter og dimmere/brytere tenker jeg. Angående sikringsskapet så er begge typer sikringer; skrusikrikringer og automatsikringer (eller kombivern hvis de har en testknapp). Dette er vel den viktigste oppgraderingen å ta på det elektriske i forhold til sikkerhet. Ligger vel på 10-15 000 kr tenker jeg å bytte innmat komplett, avhengig av antall kurser.

Er heller ikke krav å bytte dette enda, men jeg anbefaler det på det sterkeste av sikkerhetsmessige årsaker.

Lenke til kommentar

Om du får en elektrikker til å komme på befaring hos deg så vil du og elektrikkeren kunne legge en plan for både det elektriske anlegget og sikringsskapet, samt evt. planlegge videre også om du skal pusse opp flere rom.

Det er min anbefalling ihvertfall, å få en elektrikker til å legge en helt konkret plan sammen med deg.  Gratis er det gjerne også, hvert det de gangene jeg har hatt det ihvertfall.

Pass på å få skriftlig pris på jobben :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...