Ethelion Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Jeg laget en film i dag ang. sensuren vi blir utsatt for når vi bruker online observatorium som GoogleSky, WikiSky osv.Kan de av dere som har interesse av universet, astronomi, sensur ol. kikke på denne i 4 og et halvt minutt? Jeg vil gjerne høre hva folk mener om dette.Dette er kun en informasjonsvideo, så jeg påstår absolutt ingenting mer enn det som kan bevises og bekreftes.Filmen ligger på YouTube: Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Det er der Russell's teapot svever. 2 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Sikker på at det er sensur? Lenke til kommentar
Ethelion Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 (endret) Sikker på at det er sensur? Vel, når vi lærte matte på skolen fikk vi alltid høre at man trengte tre punkter for å tegne en rett linje. Alle tre sensurene er på tre forskjellige nettsider, som drives av tre forskjellige firma. I tillegg har alle tre forskjellig gjennomsiktighet, størrelse og form. De er derimot alle samlet på nøyaktig samme koordinater, og er i tillegg den eneste sensuren som er synlig. Så ja, mattematisk sett er jeg sikker på at det dreier seg om en bevisst endring av synlig informasjon, altså sensur. Endret 23. juli 2015 av Ethelion Lenke til kommentar
Ethelion Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 Det er der Russell's teapot svever. Da synes jeg vi kan få se Russell's Teapot, den er sikkert veldig fin. Lenke til kommentar
Ethelion Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 Standard troll-svar på en seriøs post. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Gå på http://www.google.com/sky/og se selv Om du zoomer inn på "sensuren" ser du helt klare bilder, misstenker at de har tatt ekstra klare bilder der og lagt ut. Man kan tilsynelatende zoome mye mer inn på de svarte områdene og får klarere bilder enn utenfor. Prøv selv, her ser du ett "sensurert" område, zoom inn på det: http://www.google.com/sky/#latitude=-8.924074456560032&longitude=747.1570444107056&zoom=7&Spitzer=0.00&ChandraXO=0.00&Galex=0.00&IRAS=100.00&WMAP=0.00&Cassini=0.00&slide=1&mI=-1&oI=-1 Det er likt på alle "sensurerte" områder jeg har klart å finne ihvertfall, at det er bedre og dypere bilder 2 Lenke til kommentar
Ethelion Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 Gå på http://www.google.com/sky/og se selv Om du zoomer inn på "sensuren" ser du helt klare bilder, misstenker at de har tatt ekstra klare bilder der og lagt ut. Man kan tilsynelatende zoome mye mer inn på de svarte områdene og får klarere bilder enn utenfor. Prøv selv, her ser du ett "sensurert" område, zoom inn på det: http://www.google.com/sky/#latitude=-8.924074456560032&longitude=747.1570444107056&zoom=7&Spitzer=0.00&ChandraXO=0.00&Galex=0.00&IRAS=100.00&WMAP=0.00&Cassini=0.00&slide=1&mI=-1&oI=-1 Det er likt på alle "sensurerte" områder jeg har klart å finne ihvertfall, at det er bedre og dypere bilder Takk for seriøst svar! Jeg forstår hva du tenker på, det er flere områder rundt omkring på himmelen som er erstattet av bilder som er tatt av Hubble og lignende, som har ekstremt høy oppløsning og er derfor meget detaljerike. Disse kan zoomes utrolig langt inn på, og er ganske fascinerende. I denne posten derimot, snakker jeg om det infrarøde spekteret (IRAS) som brukes ved fotografering av universet, for å fange opp planeter og andre objekter som kun er synlige pga varme-utstråling. I alle tre tilfellene mangler den infrarøde informasjonen på denne koordinaten, noe som gjør at hva enn som er der ikke lenger er synlig (eller delvis skjult). Bilder som blir tatt med ekstrem oppløsning har enten ikke støtte for IRAS, eller så ville de beholdt de infrarøde detaljene. Her mangler derimot alt av infrarød informasjon, noe som ikke skal forekomme i et så begrenset område. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 (endret) Her er en forklaring, "Black stripes are regions of the sky that were not scanned by the telescope in its first six months of operation." http://www.ipac.caltech.edu/outreach/Gallery/IRAS/allsky.html http://www.jpl.nasa.gov/spaceimages/details.php?id=PIA12335 Hvorfor den ikke tok bilder kan man jo spørre seg, men at de ikke går tilbake å tar bilder på nytt skjønner jeg, antagelig hadde den andre ting å gjøre enn å scanne hele universet... edit: forøvrig er det kun det øverste laget, altså det med dårligst kvalitet og oppløsning. Når man zoomer så zoomer man ikke inn på bildet man ser, men man henter inn nye, bedre bilder. Det ifrarøde laget er ganske uskarpt og dårlig, og finnes kun på det øverste laget. Om noe skulle vært sensurert ville det vært mye mer logisk å sensurere de dypere lagene, ikke det uskarpe, øverste laget Endret 23. juli 2015 av aklla 1 Lenke til kommentar
Ethelion Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 Her er en forklaring, "Black stripes are regions of the sky that were not scanned by the telescope in its first six months of operation." http://www.ipac.caltech.edu/outreach/Gallery/IRAS/allsky.html http://www.jpl.nasa.gov/spaceimages/details.php?id=PIA12335 Hvorfor den ikke tok bilder kan man jo spørre seg, men at de ikke går tilbake å tar bilder på nytt skjønner jeg, antagelig hadde den andre ting å gjøre enn å scanne hele universet... edit: forøvrig er det kun det øverste laget, altså det med dårligst kvalitet og oppløsning. Når man zoomer så zoomer man ikke inn på bildet man ser, men man henter inn nye, bedre bilder. Det ifrarøde laget er ganske uskarpt og dårlig, og finnes kun på det øverste laget. Om noe skulle vært sensurert ville det vært mye mer logisk å sensurere de dypere lagene, ikke det uskarpe, øverste laget Har du i set hele tatt sett filmen jeg la ut? Dette dreier seg ikke om svarte striper, dette dreier seg om EN bitteliten firkant, Resten av himmelen har man tilgang til. Dette er ikke et lite område som "ikke ble fotografert", dette er et område som er klippet ut. I tillegg så kan man zoome på IRAS laget, så nå lurer jeg litt på om du bare svarer uten å se på materialet jeg har lagt ut? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Har sett filmen, men har ikke lyd(er på jobb) så det ble litt gjetting... Lenke til kommentar
Ethelion Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 Har sett filmen, men har ikke lyd(er på jobb) så det ble litt gjetting... Vel du har ikke gått glipp av noe, for det er ingen lyd på filmen. Jeg trodde bare bildet i seg selv skulle være forklarende nok, men jeg er visst én av få som faktisk lurer på dette. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Men tipper heller at de faktisk ikke har scannet området av en eller annen grunn, kan ha vært tekniske problemer akkurat da eller noe slikt. Om du ser på kilden til det google har hentet bildet fra, så er det flere steder det mangler bilde: 1 Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 (endret) Vist det ikke finnes på noen av de tilgjengelige tjenestene er det nok fordi det ikke finnes i kildematerialet. For meg ser det ut som at det som er synlig på høyresiden av den lille firkanten er en optisk anomalitet, så kan være derfor de har fjernet/forkastet det . Er rart om det skulle "være noe der" verdt å sensurere fra det infrarøde spekteret om det ikke er noe synlig i de andre spekterene. Endret 23. juli 2015 av Deimos_Anomaly 1 Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 (endret) Dette er kun en informasjonsvideo, så jeg påstår absolutt ingenting mer enn det som kan bevises og bekreftes.Du påstår at det er sensur, noe du absolutt ikke kan bevise eller bekrefte basert på at det mangler en liten firkant i det infrarøde spekteret. Endret 23. juli 2015 av Deimos_Anomaly 1 Lenke til kommentar
Ethelion Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 Dette er kun en informasjonsvideo, så jeg påstår absolutt ingenting mer enn det som kan bevises og bekreftes.Du påstår at det er sensur, noe du absolutt ikke kan bevise eller bekrefte basert på at det mangler en liten firkant i det infrarøde spekteret. Vel, når vi lærte matte på skolen fikk vi alltid høre at man trengte tre punkter for å tegne en rett linje. Alle tre sensurene er på tre forskjellige nettsider, som drives av tre forskjellige firma. I tillegg har alle tre forskjellig gjennomsiktighet, størrelse og form. De er derimot alle samlet på nøyaktig samme koordinater, og er i tillegg den eneste sensuren som er synlig. Så ja, mattematisk sett er jeg sikker på at det dreier seg om en bevisst endring av synlig informasjon, altså sensur. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Om det faktisk ikke er bilde av den flekken ville fortsatt alle manglet informasjonen der. Bildet blir også brukt på forskjellige måter av de forskjellige programmene, som gjør at de vil være litt forskjellig. Mattematisk sett er jeg sikker på at det ikke er sensur (når ble matte en del av hva man tror og ikke om sensur egentlig ) 1 Lenke til kommentar
HiAceRobin Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Sensur i dette tilfelle må da vere eit begrep om kvifor dette feltet mangler, ikkje definasjonen av begrepet sensur. Eg deler interessen og undringa til trådstarter, sjølv med lite kunnskap rundt tema. Kanskje er det noko som blir skjult for 'våres beste' Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 (endret) Vel, når vi lærte matte på skolen fikk vi alltid høre at man trengte tre punkter for å tegne en rett linje. Alle tre sensurene er på tre forskjellige nettsider, som drives av tre forskjellige firma. I tillegg har alle tre forskjellig gjennomsiktighet, størrelse og form. De er derimot alle samlet på nøyaktig samme koordinater, og er i tillegg den eneste sensuren som er synlig. Så ja, mattematisk sett er jeg sikker på at det dreier seg om en bevisst endring av synlig informasjon, altså sensur. Man trenger bare to punkter for å tegne en rett linje, der linjen ofte defineres som y=ax+b. x og y er punktene og a og b er henholdsvis stigningstall for linja og offset langs y-aksen. Når man tegner i et koordinatsystem på papir er det riktignok en fordel å bruke tre eller flere punkter for å få bedre nøyaktighet. Her tegner du derimot kruseduller når du blander inn punkter og linjer for å bevise sensur Tre kilder som bruker samme datagrunnlag er forøvrig generelt regnet som én kilde. Oppløsningen fra IRAS er heller ikke så god at den bittelille firkanten du ser på worldwidetelescope.org kan skjule noe som helst av relevanse. Jeg forstår skuffelsen, men du har nok ikke funnet Planet X denne gangen heller. Endret 23. juli 2015 av Deimos_Anomaly 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå