Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selveier leilighet - Antenne på veggen

Simkin

Anbefalte innlegg

Jeg fikk telefon fra vaktmester en ettermiddag jeg luftet ei dyne i stuevinduet. Den måtte fjernes.

før jeg fikk fast internett søkte jeg om å sette opp en liten ice,net antenne utenfor vinduet. Fikk avslag.

Ligger borettslaget ditt i Tyskland i 1939?

Spørsmålet kom merkelig nok i mitt hode også...

Vanlig at borettslag har forbud mot lufting av dyner etc. i vinduer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere har visst aldri bodd i ei blokk eller borettslag. Det er ikke som å krangle med mamma på gutterommet.

Regler er regler.

Ingen vil at blokka deres skal se ut som et kinesisk nabolag med halve livet sitt hengende på utsiden av blokka ut mot gågata. Derav nulltoleranse. Får en lov, må alle få lov. Og jeg har på ingen måte tenkt å være den plagsomme idioten som flyr i flint og drar opp lange lovtekster hver gang jeg blir fortalt om en regel styret har bestemt.

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette temaet var oppe i en sak i Oslo tingrett (TOSLO-2014-98835). Der hadde sameiet et vedtektsfestet forbud mot antenner på ytre vegg. Retten la til grunn at utvendig bygningsmasse var fellesareal.

I den konkrete vurderingen av om forbudet kunne gjøres gjeldende mot beboeren uttalte tingretten:

Den aktuelle parabolantennen er etter det retten forstår mellom 50 og 100 cm i diameter. Den er plassert på innsiden av terrassegjerdet. Den stikker i noen grad over kanten, men er i stor grad skjermet av planter ut mot fasaden. Terrassen er øverst i bygget, og det er bare Aass som har tilgang til den og bruker den eksklusivt. Parabolantennen er ikke skjemmende sett fra forsiden av bygningen, i alle fall ikke fra bakkenivå, og den er trolig heller ikke synlig for beboere i samme bygning. Fremlagte fotografier viser imidlertid at den er noe synlig fra nabobygninger i sameiet. At Aass parabolantenne i begrenset grad er skjemmende eller sjenerende, taler isolert sett for at dette kunne tillates. Retten har imidlertid kommet til at dette ikke kan bli avgjørende.

I den foreliggende saken ble vedtektsbestemmelsen om at «utvendig arrangement» ikke kunne etableres uten styrets samtykke, vedtatt ved etableringen av sameiet i 1994, da også Aass flyttet inn. Retten har forstått det slik at det samtidig ble etablert et tilbud om kabel-TV inkludert i husleien, og med mulighet for tilleggskanaler mot betaling. Selv om vedtektsbestemmelsen ikke eksplisitt omtalte parabolantenner, tilsier dette at Aass ikke kunne ha berettiget forventning om at hans senere etablering av parabolantennen i 1998 eller 1999, ville være uproblematisk.

Boligsameiet har begrunnet sitt standpunkt blant annet med at vedtektene ble utformet slik for å sikre et enhetlig preg og forhindre en forringelse av bygningenes fasader. En restriktiv praktisering av dette - herunder i Aass' tilfelle - er etter boligsameiets syn viktig for å unngå pågang fra andre sameiere om montering av antenner eller annet, som det da ville være vanskelig å stå imot. Dette ville fort føre til en slik estetisk forringelse som vedtektsbestemmelsen skal motvirke. Andre beboere som har ønsket å montere parabolantenner, har fått avslag, og har etter det opplyste respektert dette. Retten er enig med boligsameiet i at dette er argumenter som med tyngde taler mot Aass' krav. Det må etter rettens syn kunne påvises særlige og tungtveiende grunner for at Aass i en slik situasjon skal ha rett til å ha parabolantennen stående.

Aass har etter rettens syn ikke påvist å ha et slikt særlig behov som kan medføre at det må gjøres unntak i hans tilfelle. Aass har opplyst at han er særlig sportsinteressert og at han på parabolantennen får inn enkelte sportskanaler i god kvalitet som han opplyser ikke er tilgjengelig i kabel-TV. Han opplyser at denne interessen er sosialt viktig for ham. Retten mener at disse forhold ikke kan være avgjørende. Retten viser til at boligsameiet siden etableringen har hatt et tilbud om kabel-TV inkludert i husleien, blant annet begrunnet med at man ville unngå individuelle antenneløsninger. Etter det opplyste omfatter kabel-TV-tilbudet i dag et stort antall kanaler, og formodentlig også sportskanaler. Det foreligger ikke slike særlige behov som for eksempel tilgang til sendinger på et bestemt språk eller lignende. At det eventuelt koster noe å kjøpe tilleggskanaler i kabel-TV, mener retten heller ikke kan være avgjørende.

Etter en samlet vurdering av de ovennevnte punkter, har retten kommet til at Aass ikke har rett til å ha parabolantennen stående.

Som du ser er det flere momenter som vektlegges:

- Hvor lenge forbudet har eksistert

- Om forbudet eksisterte da du flyttet inn, og andre berettigede forventninger hos deg

- I hvor stor grad er antennen skjemmende/sjenerende

- Konsekvensene for pågang fra andre sameiere hvis du får tillatelse

- Har sameiet noen form for kompenserende tiltak / Finnes det mindre inngripende muligheter

- Eventuelle særlige behov hos deg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, jeg har bodd i blokk - og dette med antenne/parabol er kjent, men å ikke få lov å lufte dyner og pledd fra vindu eller balkong er jo rent svada. Skal du ta heisen ned 7 etasjer med dobbeldyna og pleddene dine da, og stå å riste dem på p-plassen?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...