Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selveier leilighet - Antenne på veggen

Simkin

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en tremannsbolig, selveier, hvor sameiet her har bestemt att verken parabol eller vanlig antenne skal monteres på fasaden.

Spørsmålet er ganske enkelt - Kan de nekte meg å henge opp antenne til det digitale bakkenettet?

Det er mulighet for kabeltv her, men jeg betaler bare 100kr mnd for rikstv (har flere kort i familien så det blir billigere), og har ikke brukt for noe annet.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det bestemt at ingenting skal henges på fasaden er det ikke stort å gjøre med det. Vi har ikke lov i mitt borettslag heller.

Det er mest estetiske grunner, at det ikke skal henge alt mulig ut av vinduene hos folk. Jeg fikk telefon fra vaktmester en ettermiddag jeg luftet ei dyne i stuevinduet. Den måtte fjernes.

Lenke til kommentar

Er vel mulig å søke om å få henge opp noe?

Kan skjønne at et sameie ikke ønsker en skog av antenner/paraboler, men virker jo litt galt om slike regler skal "tvinge" folk til å bruke dyrere løsninger enn hva de faktisk vil ha.

Lenke til kommentar

Det blir ei avvegning mellom fordeler og ulemper. I eit sameige så bestemmer fleirtallet korleis dei vil ha det på eigendommen så lenge dette er rimelige krav.

Om ditt behov for å spare nokre hundrelappar i måneden er større enn naboane sitt behov for orden på eigendommen blir ei vurderingssak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok att Sameie/Borettslag sier nei, spørsmålet er om de etter Norsk lov har rett til å nekte folk vanlig uteantenne til bakkenettet.

Rent juridisk, kan de nekte meg det? Enten er det ja, eller så er det nei.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Det er litt forskjellig lovhjemmel alt etter eigarforholdet. Men fleirtallet kan lage ordensrelar for korleis bygget skal sjå ut så lenge det ikkje er urimelige krav.

Forbud mot antenner er forholdsvis vanlig.

Norsk lov er uansett ikkje særlig spesifik på slike områder. Hovedpoenget er at det er eigaren som bestemmer, ved felleseige så må ein saman bestemme korleis eigendommen skal brukast. Dersom ikkje alle er enige så er det fleirtallet som bestemmer.

Det du må gjere er å påklage vedtaket og eventuelt be om at saka blir satt opp på sakslista for neste generalforsamling slik at det blir fatta eit vedtak som feks gir unntak for små antenner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk telefon fra vaktmester en ettermiddag jeg luftet ei dyne i stuevinduet. Den måtte fjernes.

før jeg fikk fast internett søkte jeg om å sette opp en liten ice,net antenne utenfor vinduet. Fikk avslag.

Ligger borettslaget ditt i Tyskland i 1939? Endret av toth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg fikk telefon fra vaktmester en ettermiddag jeg luftet ei dyne i stuevinduet. Den måtte fjernes.

før jeg fikk fast internett søkte jeg om å sette opp en liten ice,net antenne utenfor vinduet. Fikk avslag.

Ligger borettslaget ditt i Tyskland i 1939?

Spørsmålet kom merkelig nok i mitt hode også...

Lenke til kommentar

Siden det er en eierseksjon må man nok først ta stilling til om det er en del av fellesområdet eller din bruksenhet. Siden det er snakk o må feste en antenne på vegg, så tar jeg utgangspunkt i at veggen er fellesområde. 

På fellesområde har seksjonseierene mulighet til å komme med slike innskrenkende bestemmelser.

Hvis det hadde vært din eierseksjon, så er utgangspunktet at du råder over den som en eier. Det er en av de store forskjellene mellom borettslag og selveier. Men er sameierene enig kan man også gi bestemmelser for bruken av eierseksjonen som er bindene for eieren av den enkelte eierseksjon.

Når det gjelder borettslags- og eierseksjoners rett til å fastsette vedtekter generelt, vil nok momenter vedrørende urimlige vedtekter som kom fra Emmelinedommen (Rt. 1993 s. 1260) gjøre seg gjeldende etter min mening (også for eierseksjoner). I denne saken vil nok ikke denne dommen kunne påberopes.

Så et teknisk tips: Hvis mulig, så kan du sette opp antenne inne. Det er vanlig at huseiere setter opp store riks-tv antenner på loftet for å skjule antennen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...