Gå til innhold

Apple fortsetter å håve inn penger

Anbefalte innlegg

* Hvis den melkingen er det som utgår forskjellen, så kan prislappen få være der den er. *

Det er jo nettopp det den ikke gjør ettersom de går perverst i overskudd, og ikke at omsetningen går med til utviklingen. 

De omsatte for 49,6 milliarder og hadde 10,7 milliarder i netto fortjeneste. Det betyr en margin på 21,5%, noe som jeg ikke har inntrykk av er veldig ekstraordinært i denne bransjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

* Hvis den melkingen er det som utgår forskjellen, så kan prislappen få være der den er. *

Det er jo nettopp det den ikke gjør ettersom de går perverst i overskudd, og ikke at omsetningen går med til utviklingen.

Trenger ikke nødvendigvis være slik at pengene går direkte til utvikling. Det kan være at overskuddet gjør at investorene har tillit til de som styrer, at de lar dem gjøre hva de vil, at aksjer i selskapet som betaling tiltrekker seg ansatte som faktisk kan sakene sine, at de kan bygge spaceship campus som gjør stedet til et fint sted å jobbe og dermed øker innsats og tiltrekker seg ansatte, osv.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at Apple bruker det de bør, og enda litt til, på utvikling av produkter og tjenester.

Hmm. Har du f.eks. sett på Samsung sin A (aluminium serie) En A3 f.eks. koster f.eks. 3000,- netto uten binding. En solid telefon av god byggekvalitet, til en rimelig penge. Greit det er plastikk på baksiden. Men den er snasen, og gir meget mye for pengene. Mye teknologi, godt kamera, 4G, NFS, minnekortstøtte. i tillegg til en god AMOLED skjerm, i samme skjermstørrelse dimensjon som iPhone 5/5S. Så man kan spare endel penger på å velge noe annet...

Lenke til kommentar

Hmm. Har du f.eks. sett på Samsung sin A (aluminium serie) En A3 f.eks. koster f.eks. 3000,- netto uten binding. En solid telefon av god byggekvalitet, til en rimelig penge. Greit det er plastikk på baksiden. Men den er snasen, og gir meget mye for pengene. Mye teknologi, godt kamera, 4G, NFS, minnekortstøtte. i tillegg til en god AMOLED skjerm, i samme skjermstørrelse dimensjon som iPhone 5/5S. Så man kan spare endel penger på å velge noe annet...

Litt usikker på hva dette har med hvor mye penger som brukes til utvikling, men siden du spør, så skal jeg svare.

Nei, jeg har ikke sett på Samsung. Kommer nok heller ikke til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Det var et merkelig eksempel å bruke, en ekstremt overpriset mobil som har ræva specs. Skal du først argumentere for at det finnes billigere alternativer så finn i det minste en mobil som ikke er så latterlig. Honor 6 f.eks.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Det var et merkelig eksempel å bruke, en ekstremt overpriset mobil som har ræva specs. Skal du først argumentere for at det finnes billigere alternativer så finn i det minste en mobil som ikke er så latterlig. Honor 6 f.eks.

Ikke enig at den er dårlig. Sammenlikner man spesifikasjoner direkte, så ja. Overpriset, nei, synes ikke 3000,- er så mye, med tanke på byggekvalitet. Får jo smarttelefoner endel rimeligere også. Kikket litt på Huawei Honor 6 som du nevnte. Da snakker vi mye for pengene, under 3000,- Hmm, kanskje jeg skulle vurdert den selv. :p Understreker jo poenget ytterligere. Klarer seg fint med A3 også. Hvorfor se blindt på specs. Ha en rutine, der man frigjører programmer i minnet så hjelper det mye. Skjønner de som klager på at mobilen går tregt etterhvert, når de aldri lukker applikasjonene.

Endret av kenjako2
Lenke til kommentar

Ikke enig, hva er dårlig med den. Poenget mitt er at man ikke trenger high-end modeller. Mid-range fungerer fint som bare det. Greit den ikke har den raskeste klokkefrensen på cpu kjernene, men hallo, det er firekjerne cpu uansett, i kombinasjon med 1,5GB ram. Om man ikke multitasker alt for mye, og har en rutine med å frigjøre apps man ikke bruker fra minnet med gjevne mellomrom, så går det smooth nok. Hmm. Hvorfor må man ha det hotteste av det hotte hele tiden. Har du prøvd den siden du synes den er så "ræva"?

Du gjør en klassisk feil. Du legger dine egne krav til grunn som fasit for alle andre.

Driver man med seriøst salg starter alt med noen grunnleggende spørsmål om KUNDENS ønsker og behov, altså IKKE dine. Du har tydeligvis funnet en dings som både har spesifikasjoner, riktig OS, og til riktig pris i forhold det DU ønsker deg. For andre kan dette se fullstendig annerledes ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Har du prøvd den siden du synes den er så "ræva"?

En kollega fikk desverre en i gave. "oppgaderterte" fra en S3 med softwareproblemer langt oppi baken.

Verste med den er prisen, 2300. Sammenlikner du med annet du får den til prisen ser du fort det. Lumia 640 og Honor 6 er gode sammenlikninger. Verste er skjermen, en 540x960 pentile AMOLED skjerm. Det er lavoppløst selv før du tar pentile med i likningen.

Lenke til kommentar

* Jeg synes derimot at det er naivt å tro at et selskap som lever av omsetning skal selge produktet billig for at det er bra.

Det har jeg aldri påstått. Poenget mitt var at hvorfor skal man som forbruker skryte av det, at "Apple klarer dra ut så mange kroner av lommeboka mi, pokker og flinke de er", når det er tydelig at de kunne solgt de billigere og fortatt hatt en veldig god profitt, men nei de kjører prisen så høyt de klarer, og det er bra for Apple som kommersielt selskap, men forbrukerne burde absolutt ikke juble av den grunn. 

Jeg beundrer selskaper som klarer lage gode produkter til en god pris. Penge fordelingen i verdenen er alt altfor skjevt fordelt, og med slike selskaper som bruker dominansen sin til maksimere profitt, så blir det bare verre. 

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

* Jeg synes derimot at det er naivt å tro at et selskap som lever av omsetning skal selge produktet billig for at det er bra.

Det har jeg aldri påstått. Poenget mitt var at hvorfor skal man som forbruker skryte av det, at "Apple klarer dra ut så mange kroner av lommeboka mi, pokker og flinke de er", når det er tydelig at de kunne solgt de billigere og fortatt hatt en veldig god profitt, men nei de kjører prisen så høyt de klarer, og det er bra for Apple som kommersielt selskap, men forbrukerne burde absolutt ikke juble av den grunn. 

Jeg beundrer selskaper som klarer lage gode produkter til en god pris.

Ta en titt på disse prisene og fortell hvilken som er dyrest? Ta gjerne også med hvilket prisområde omtrent alle toppmodeller koster. Hvor stor forskjell syns du det er på de ulike modellene?

https://nettbutikk.telenor.no/mobil

Lenke til kommentar

Det er ikke relevant hva utsalgsprisen er her på berget.

Tallene snakker for seg selv, når Apple setter verdensrekord i fortjeneste er det tydelig at de har mer å gå på enn de andre, er det ikke?

Jeg mener bare at de kan la litt av profitten også gå til fordel for de lojale forbrukerne deres ved og tilby produkter til en bedre pris. Det kunne de klart uten problemer, de ville ikke engang merket det, så høy profitt som de har. 

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Det er ikke relevant hva utsalgsprisen er her på berget.

Tallene snakker for seg selv, når Apple setter verdensrekord i fortjeneste er det tydelig at de har mer å gå på enn de andre er det ikke?

Kan godt hende de kunne satt ned prisene bittelitt, men hvorfor skulle de det? De selger jo mer enn de klare å produsere, så det kan da se ut som prisene ikke er helt gale.

Hvis du ikke vil se på prisene her på berget, så velg deg hvilket som helst marked i verden da. Hvis du tror Apple sine produkter er så mye dyrere enn tilsvarende modeller fra andre produsenter, så tror jeg du er klar for en øyeåpner...:-)

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om utsalgspriser i noe marked det hele tatt, som sagt de er ikke relevante, jeg snakker om fortjenesten til produsentene. Telenor prisene er jeg godt kjent med da jeg jobber for dem. 

For å gjenta spørsmålet mitt, tror du ikke Apple har mer å gå på når det gjelder pris enn de andre, når de har en fortjeneste de andre ikke er i nærheten av?

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om utsalgspriser i noe marked det hele tatt, jeg snakker om fortjenesten til produsentene.

På toppmodeller tror jeg, og håper, at fortjenesten er omtrent den samme hos alle produsenter. Men siden du mener at prisen burde vært lavere, hva mener du den skulle kostet da?

Husk å ta hensyn til at produsentene beregner litt ulike fortjenester på ulike produktgrupper for å oppnå et totalresultat som er godt. For Apple sin del ligger det litt i overkant av 20%, noe jeg syns virker fornuftig.

Lenke til kommentar

Nei hva den skulle kostet er det jo umulig for meg å spekulere i, annet enn at det kunne tatt noe mindre. 

Men at du syntes iPhone er billig og jeg syntes den kunne vært billigere er det ikke noe poeng i å diskutere. Jeg er et enkelte mennesker som syntes folk ikke burde eie mer enn de har bruk for, og blir derfor ikke imponert av selskaper som har mer penger enn de fleste land i verdenen, det syntes jeg er en uting. Men klart, veldig mange tenker mest på penger, makt og status og blir da også imponert av slike ting. 

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Ikke enig, hva er dårlig med den. Poenget mitt er at man ikke trenger high-end modeller. Mid-range fungerer fint som bare det. Greit den ikke har den raskeste klokkefrensen på cpu kjernene, men hallo, det er firekjerne cpu uansett, i kombinasjon med 1,5GB ram. Om man ikke multitasker alt for mye, og har en rutine med å frigjøre apps man ikke bruker fra minnet med gjevne mellomrom, så går det smooth nok. Hmm. Hvorfor må man ha det hotteste av det hotte hele tiden. Har du prøvd den siden du synes den er så "ræva"?

Du gjør en klassisk feil. Du legger dine egne krav til grunn som fasit for alle andre.

Driver man med seriøst salg starter alt med noen grunnleggende spørsmål om KUNDENS ønsker og behov, altså IKKE dine. Du har tydeligvis funnet en dings som både har spesifikasjoner, riktig OS, og til riktig pris i forhold det DU ønsker deg. For andre kan dette se fullstendig annerledes ut.

Helt enig med deg jeg. Selvfølgelig spør man etter kundens behov for å finne riktig modell. Sånn skal det alltid være. Det er heldigvis bra at det finnes modeller for alle grupper. Alt fra enkle mobiler til å ringe og tekste med fra Doro, til topp spekkede smarttelefoner. Bra at det fortsatt produseres modeller med fysiske taster. Ingenting slår det. Husker godt touch modellene med utskyvbart qwerty tastatur. Savner disse. Nokia N900 f.eks. :) At det virket som en allmenn anbefaling kan jeg skjønne. Nei, det jeg mente var bare å komme med et eksempel på en telefon av god byggekvalitet til halve prisen av hva man må gi for toppmodellene til f.eks. Samsung og Apple. Og eksempelet med Huawei Honor 6 til litt over 2000 gir vannvittig mye for pengene.

Endret av kenjako2
Lenke til kommentar

Men at du syntes iPhone er billig og jeg syntes den kunne vært billigere er det ikke noe poeng i å diskutere.

Bare for å avklare, jeg har ikke noe sted sagt at jeg mener at iPhone er billig. Det jeg sier er at ser man den i forhold til tilsvarende modeller fra andre produsenter så ser det ut til at den er priset riktig.

Lenke til kommentar

For å gjenta spørsmålet mitt, tror du ikke Apple har mer å gå på når det gjelder pris enn de andre, når de har en fortjeneste de andre ikke er i nærheten av?

Nei, det har de ikke. Deres profittmargin er på 21,5%, noe som er helt på linje med f.eks. Google og Samsung.

Lenke til kommentar

Nei, kom bare med et eksempel på en telefon av god byggekvalitet til halve prisen av hva man må gi for toppmodellene. Selvfølgelig spør man etter kundens behov for å finne riktig modell. Og eksempelet med Huawei Honor 6 til litt over 2000 gir vannvittig mye for pengene.

Beklager, kan nok ikke hjelpe deg. Dette er nok noe man må finne innen Android-verden, og den kjenner jeg ikke noe til.

Jeg handler mine ting hos Apple.

Lenke til kommentar

Dette finner jeg også litt merkelig.

I min verden, så er folk mer delt inn i "forbrukere" og "produsenter", men hos mange andre er den delt inn i "Apple" og "Android". Som om forbrukeren og produsenten var på et og samme lag.... Det er vel noe naivt ;)

Nei, det har de ikke. Deres profittmargin er på 21,5%, noe som er helt på linje med f.eks. Google og Samsung.

Nettopp, og med mer penger i sekken og dyrere produkter burde de klare og legge en lavere profittmargin enn dem, men det er bare min mening. Endret av esoteric
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...