Gå til innhold

Ny telelinse til canon eos 450D

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på utkikk etter en telelinse for mitt kamera canon eos 450D, som jeg tenkte å bruke når jeg skal til Tanzania til høsten. Det jeg ønsker er å få mest mulig for pengene, og ikke over 1500,- 

Er det noen som har noen tips til hvilke linser som er greie til den prisen? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for Canons 55-250, men det går over budsjettet ditt. Japanphoto ser ut som de selger ut den eldre 75-300 til en tusenlapp.

Du har noen rimelige tredjepartsalternativer, f.eks. Tamron 55-200, Tamron 70-300, og Sigma 70-300.

Canon sin 55-250 er det eneste av alternativene som har bildestabilisering (som kan være veldig greit på objektiver med såpass lang brennvidde og liten blenderåpning).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beklageligvis er pris synonymt med kvalitet når det gjelder objektiver.

Den beste som er i nærheten av ditt budsjett er som nevnt Canon 55-250 IS STM, faktisk veldig skarp og rask fokus i forholdt til pris.

Du finner endel 70-300 telezoom-objektiver i prisleie 700.- til 1500.- i forskjellige fabrikanter og alle har i fellesskap at de er meget dårlig på bildekvalitet.

Hvis du kan klare deg med et brukt objektiv finner du flere på bruktmarkedet i ditt prissegment, let etter Canon sine 70-300/55-250 med IS "stabilisering" siden alle av disse er relativ skarpe, eller hvis du finner en Tamron 18-270/70-300 VC er den også grei.

Både finn.no og foto.no har akseptable bruktplasser for fotoutstyr og det er lov å prute litt også :)

Edit. foreksempel denne kan være noe for deg, eller denne.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom budsjettet er på 1500, tror jeg at jeg ville kjøpt noe brukt optikk i litt høyere prisklasse og solgt det igjen etter turen. Særlig om du skal på safari. Har sett gjennom bildene som jeg tok der nede for et par-tre uker siden, og det er natt og dag mellom 150-500 og 18-135 på dyrefotografi. Kvaliteten på bildene er omtrent jevngod, rent teknisk, men forskjellen i utsnitt er fra "tre med leopard" til "portrett av leopard i tre".

Men jeg ville aldri i livet dratt med meg 150-500 opp på Kilimanjaro, om det er dit du skal. Tipper du får mer riktige råd om du sier hva du skal ta deg til der nede.

Skal skrive en post i tråden jeg lagde om utsyr til safari, med mine tanker om slikt etter turen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en Tamron 18-270mm med stabilisering for å ha et "bruk og kast" objektiv til en sydentur.

Kvaliteten var mildt sagt elendig, og jeg fikk gjentatte feilmeldinger (ingen kontakt mellom kamera og objektiv). I tillegg til periodevis store problemer med autofokus. Sistnevnte har nok direkte sammenheng med den variable blenderen, som på 250-270mm er hele f/6.3.

Objektivet kostet meg litt over 3000,-

Jeg har også et Canon 55-250mm med stabilisering, og dette har jeg aldri opplevd feilmelding på, og autofokusen fungerer hver gang.

Det kan jo være at jeg har fått et dårlig eksemplar, men det "bekreftet" mine tanker rundt tredjeparti produkter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...