Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dater lege, kan hun se pasientjournalen min?

Anbefalte innlegg

Sykepleiervenninne som jobber på legevakten sier hun kan se min journal hvis hun vil, men at det ikke er lov. Hun kan kun se på sin egen sier hun. Fikk nettopp kjernejournal selv, da sto det at div helsepersonell har tilgang på kritisk informasjon som f.eks. allergier, men ellers er det ganske strengt. Det loggføres også hvem som åpner den og det kan jeg selv få se.

Hun kan nok se journalen din fra legevakten, men hun har vell ikke tilgang til din fastlege sin?

Kjernejornal er kun kritiske ting ja slik at helsepersonell ikke skal begå feil når du selv ikke er i stand til å fortelle dem om dine kritiske "feil" om en kan si det slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sykepleiervenninne som jobber på legevakten sier hun kan se min journal hvis hun vil, men at det ikke er lov. Hun kan kun se på sin egen sier hun. Fikk nettopp kjernejournal selv, da sto det at div helsepersonell har tilgang på kritisk informasjon som f.eks. allergier, men ellers er det ganske strengt. Det loggføres også hvem som åpner den og det kan jeg selv få se. 

Hun kan se journalen din i kommunen om du har en. Legevakt er kommunalt og sykehus er statlig, så det skal ikke være en direkte link der. Kun kjernejournalen vil være tilgjengelig over alt, for de som skal ha tilgang.

Ser hun på sin egen journal risikerer hun å miste jobben om det blir oppdaget.

Lenke til kommentar

Hun kan i betydningen "har fysisk mulighet til å se dem", men hun har ikke lov til det og risikerer ikke bare å miste jobben, men også autorisasjonen og med det muligheten for å få en tilsvarende jobb.. Men hun, i likhet med alle oss andre, har rett til innsyn i egen journal.

Alle har rett til innsyn i egen journal, det er ikke dermed greit å benytte sin tilgang som ansatt.

Ved innsyn i din journal er du pasient. Når du går inn i journalen i foretaket gjør du det som ansatt. Med andre ord kan du ikke blande rollene. Det er flere eksempler i landet hvor ansatte har mistet jobben ved oppslag i egen journal.

Når en ansatt ønsker innsyn i egen journal følges vanlig prosedyre, en henvender seg til foretaket eller direkte til enheten en var hos sist og ber om utskrift.

Lenke til kommentar

For å prøve å komme med et fasitsvar for akkurat kjernejournal:

Dersom du har fått kjernejournal, og ikke har reservert deg mot det, har helsepersonell i utgangspunktet tilgang. Du kan begrense tilgangen. Den ene måten du kan gjøre det på er å kreve at det skal foreligge samtykke. Da vil helsepersonell som forsøker å åpne kjernejournalen din få opp en melding om dette, og må bekrefte at de har samtykke eller annen gyldig grunn. En annen gyldig grunn vil f.eks. være om du er alvorlig skadet og i bevisstløs tilstand slik at du ikke kan gi samtykke. Altså er ikke sperren absolutt. Du kan imidlertid velge enkeltpersoner som ikke skal få tilgang, og da kan vedkommende ikke få tilgang ved bruk av sin egen konto. Dette gjelder også i en akuttsituasjon. For øvrig logges det hvem som går inn på din kjernejournal, og du har selv oversikt over dette. Noen dager etter aksess (mener å huske det er snakk om en uke) får du også opp navn på helsepersonell som har gått inn på kjernejournalen.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Hei, 

Den fullstendige journalen din ligger faktisk mange plasser. Fastlegen har sin, sykehuset har sin, og har du vært innom private helseklinikker så har de sin. Idag er det slik at ingen av disse har tilgang til den andre sin. Dette er grunnen til at det fremdeles går mange 3.5" disketter mellom både fastleger og fastleger og sykehus. Kjernejournal er en samling av de mest kritiske opplysningene på deg, og er et tiltak for å adressere utfordringen knyttet til mangel på deling av helseopplysninger. Hva som ligger i kjernejournalen kan du ta en titt på her:

https://helsenorge.no/kjernejournal/hva-inneholder-kjernejournal

Nå jobber jeg ikke innenfor helsevesenet, men om jeg forstår det riktig så vil også brukere få tilgang til sin egen kjernejournal. Der kan du blant annet sjekke hvem som har vært innom og sett på. 

For å svare konkret på det du spør om, så er det faktisk slik at dama du dater har mulighet til å gå inn på journalen din ved sykehuset - men ikke den delen som ligger hos fastlegen din. Tror funksjonen heter "blålys" eller noe slikt, og stadfester at hjelsehjelp er viktigere enn personvern. I praksis betyr dette at samtlige ansatte ved et sykehus kan be om og automatisk få tilgang til din journal dersom situasjonen krever det (dvs i forbindelse med helsehjelp), men at dette da loggføres. Du har på din side krav om å få utlevert denne loggen fra sykehuset dersom du etterspør den. 

Lenke til kommentar

Hvorfor gidder folk svare her når de tror det er slik eller slik?

Blålys er en funksjon som gir tilgang til journaler man ikke har normaltilgang til, og som går på tvers av domener (somatikk, psykiatri, barne- og ungdomspsyk). For å kunne benytte både blålys og aktualisering må du først ha fått tilgang til å be om den tilgangen. Noe en relativt stor andel leger har, siden de jobber i vaktordning og må kunne ha tilgang på info i f.eks. mottaket.

Så er det en meget liten andel sykepleiere som har muligheten til å bruke blålys eller aktualisering. De har også vaktordninger i mottak eller tilsvarende akuttfunksjoner. Det samme gjelder en evt sekretærgruppe som skal støtte disse igjen, men det er et fåtall personer.

De fleste andre ansatte har ikke muligheten til å benytte verken blålys eller aktualisering, verken fysioterapeuter, ergoterapeuter, hjelpepleiere, teknikere, tannleger (med unntak om sykehuset har tannlegevakt), it-folk, administrative, fagarbeidere etc.

All tilgang til journal logges, ikke bare blålys og tilsvarende.

Lenke til kommentar

Er det for sent å reservere seg mot kjernejournal nå? Har ikke fulgt med på mitt fylke, men overhørte en annen person fra mitt fylke som sa hun hadde sjekket sin kjernejournal.

Så det sier jo ganske mye om at det er innført i mitt fylke.

Man kan vel ikke reservere seg før den er innført? Ettersom man logger inn for å reservere seg. Man kan også av-reservere seg.

Lenke til kommentar

Er det for sent å reservere seg mot kjernejournal nå? Har ikke fulgt med på mitt fylke, men overhørte en annen person fra mitt fylke som sa hun hadde sjekket sin kjernejournal.

Så det sier jo ganske mye om at det er innført i mitt fylke.

Null problem å avmelde seg når som helst. Du går bare inn på sidene deres og fikser det. Etter det har du 30 dager på å angre. Etter 30 dager slettes den permanent. Angrer du etter det må legen din opprette en ny en. Det skal visstnok gjøres i slutten av måneden, men mange steder ligger legene langt etter skjema når det gjelder registrering av opplysninger. Leita etter en artikkel jeg så om forsinkelsene for litt sida, men kan ikke finne den igjen. Endret av L4r5
Lenke til kommentar

For at leger skal få tilgang til kjernejournal så må de dessuten ta et kurs som NHN har.

Legekontoret har et journalsystem med en journal og legevakten har et eget journalsystem med en egen journal. Når du har vært på legevakten så sendes det en epikrise fra legevakten til legekontoret ditt hvor de skriver hvorfor du var der og hva som ble funnet ut. Det sendes alltid slike epikriser når du har vært hos andre legekontor, legevakt, sykehus etc - dette for at journalen hos fastlegen skal være oppdatert med medisinsk informasjon om deg.

Dersom hun på sykehuset skal se på journal om deg, så må de ha en og det er kun den som er der og det er ikke slik at man skal snoke i journaler uten å ha en grunn. Nysgjerrighet er ikke en grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...