DataFMT Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Hei! For noen år siden var jeg på tur i USA. Jeg tenkte å lage en fotobok av turen da jeg har mange fine bilder. "Problemet" er at jeg har tatt bildene med et forholdsvis gammelt kompaktkamera (7.1 MP) og i formatet JPG. Jeg kunne tenke meg å gjøre mest mulig ut av bildene før jeg sendte dem inn. Jeg abonnerer på Photoshop CC og Lightroom CC. Planen var å skarpe opp bildene og fjerne litt støy, og lagre bildene i tiff. Jeg har prøvd å finne noen guider på nett angående optimalisering av JPG i Lightroom, men det er nesten en forutsetning at man har RAW virker det som. Jeg skjønner at jeg har tapt mye informasjon i bildet med JPG, men det er nå det jeg har å jobbe med. Noen som har noen generelle tips? Hva bør jeg gjøre og hva bør jeg være forsiktig med? Jeg tenkte å benytte Lightroom. Lenke til kommentar
HSP Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Du vil jo aldri kunne få ut mer informasjon av disse bildene, så jeg ville passet på å ikke skrive over de bildene du har slik at du ikke redigerer og mister informasjon - da kan du alltids gå tilbake til disse bildene og redigere på nytt om du ønsker det. 7.1 mp er da ikke lite før man virkelig skal blåse de opp stort. Det er vanskelig å si så mye før man ser bildene, men det er jo ikke slik at alle bilder trenger mye etterbehandlig. Book-modulen til lightroom kan fint brukes for å lage bok og bestille fra Blurb - jeg testet det for et par måneder siden og var veldig fornøyd med kvaliteten. Henning 1 Lenke til kommentar
C64C Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Ville rettet på ting som eksponering, kontrast, lys/skygge, sortnivå og fargebalanse. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 26. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2015 Takk for tips. Da blir det å lage fotobok i neste uke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå