Gå til innhold

Hvorfor bruke mange penger på vannkjøling?

Anbefalte innlegg

Ser her på overklokking.no der de tester vannkjølingssystemer med prislapp fra 2000kr og oppover.

Min kjøleløsning består av en 220v kabinettvifte montert på utsiden av kabinett med traktløsning på innsiden av kabinett slik at luftstrømmen kommer mest mulig over prosessoren.

Min idle temperatur på prosessor er så å si lik temperatur ved belastning å den ligger på 36grader, dvs lik den temperatur som den dårligste vannløsningen klarte ved belastning av prosessor.

Det geniale er at vifteløsningen også kjøler ned ram og grafikkort, ideelt for overklokking.

vifteløsningen vil koste fra 350kr.

Støynivå =30db , dvs så å si ikke hørbar.

jeg har også i tillegg vanlig prosessorvifte på min prosessor (AMD XP1800+).

se http://www.elfa.se/no/ bruk artikkelnr 4850N for mere detaljer om vifte.

Er det noen som har noen kommentarer på denne vifteløsningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den løsningen din fungerer sikkert utmerket, men jeg bare stusset litt på at du sa "30db er lydløst".

Maskinen min består kun av 3 stk 80x80mm 12db Pabst vifter (1500rpm) + Viften på skjermkortet. Av de 3 Pabst viftene så er 1 på CPU, en i PSU og en i Kabinettet som blåser (puster) ut bak.

Dette vil jeg ikke engang kalle lydløst, da du kan høre den hvis du hører ordentelig etter. Jeg vil tippe den totalte støyen fra pc'en min utgjør ca 20db (3x pabst, skjermkortvifte og harddisk). Det skal også nevnes at mitt kabinett er isolert med asfaltmatter og ullpapp for støyreduksjonens skyld.

30db er 10 ganger så kraftig som 20db så jeg bare stusset litt.

Lenke til kommentar

Det spesielle er ikke selve utformingen på vifta men at vifta faktisk klarer å senke temperatur på prosessor til ca36. dvs det samme som diverse vannkjølere klarer.

Så hvorfor bruke over 2000 kr på vannkjøling når denne vifta klarer samme jobben.

Lenke til kommentar

Nå kan man ikke si at 30dB er så veldig støysvakt da... en Taisol m/Papst 612NGL kjøler bare et par grader dårligere ved 28dB, og det er en 60x60x25mm vifte. (44 grader, t-bird 1200@1407 v/1,91V, 38 grader med standard instillinger)

Når et vannkjølingsett kan komme ned i ~33 grader under 20dB så er det en _stor_ forbedring.

Lenke til kommentar

du snakker om 37db her og ikje 30bd. 37 er 7 ganger så høyt som 30, så eg vil sei at 30 "lydløst" i forhold ja...

for hver db kan du gange dobbelt med det du øker =>

12 -> 14db = 4 ganger så høyt

12 -> 37db = 8.9^34(25^25) eller 625(25*25) så høyt, husker ikje koss du ganga (correct me if im wrong)

tenk på det dere....

Duron 750@1001 (143fsb)

EPoX 8KHA+

256DDR PC2100 cas2 (TT-cooled)

Asus Geforce2 Pro 64DDR tv-ut (TT-cooled)

Alpha PAL8045

[ Denne Melding var redigert av: MeG^ på 2002-02-23 15:55 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-23 15:53, MeG^ skrev:

correct me if im wrong)

Det skal jeg ordne, en liten repitisjon fra mattetimen (eller elektronikk timen for min del...):

10^((37-30 / 20)= 2,4

37dB(A) er 2,4 ganger større lydtrykk enn 30dB(A).

Grunnen til at vi utrykker lyd i dB er jo at øret vårt oppfatter lyder tilnærmet logaritmisk, så 37dB(A) vil nok oppfattes langt fra 2,4 ganger så høyt som 30dB, forskjellen er godt merkbar, men ikke dramatisk.

Lenke til kommentar

Quote:

12 -> 37db = 8.9^34(25^25) eller 625(25*25) så høyt, husker ikje koss du ganga (correct me if im wrong)

Ja du er wrong :smile:

3db økning er dobbelt så høyt som det man sikter til (33db er 2x så høyt som 30db)

Dere må også huske på at hvis noe har 50db ved 1 meter fra kilden så er det 44db ved 2 meter, 38db ved 4 meter osv...

altså 6db demping ved dobbling av avstand (generell regel i alle fall)

Lenke til kommentar

Quote:

Thargoth skrev (2002-02-23 18:27):

Quote:

Ja du er wrong :smile:

3db økning er dobbelt så høyt som det man sikter til (33db er 2x så høyt som 30db)

Hmmm du har også feil...

Desibel skalaen er enkelt bygd opp ikke så tungvindt som noen av dere skriver.

Dvs hvis du øker lyden fra 20db til 30db så har du doblet lydstyrken :smile: Det er det som man går utifra når man tester slipon til sykler :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Så hvorfor bruke over 2000 kr på vannkjøling når denne vifta klarer samme jobben.

Vifta gjør IKKE samme jobben ved litt hardere belastning. Vet ikke om du har overklokket din, jeg vil tro at hvis du stiller opp spenningen og frekvensen max, så vil du få betydelig høyere temperatur. Prøv i tillegg og voltmod hk ditt sånn at du får enda høyere spenning og virkelig tynt det siste ut av cpu'en din. Det er under sånne forhold du ser forskjellen på vann- og luftkjøling. Hvis man ikke overklokker så er det gjerne for å få et lydløst system man kjøper vannkjøling. Mitt system har bare en vifte, og den sitter i PSU'et og går på rundt 5 volt (Jeg har i tillegg et par 120mm papst vifter som går på rundt 7 volt på radiatoren, men de står langt vekk fra PC'en...). Dessuten er det faktisk ganske gøy å bygge sin egen vannkjøling hvis du liker å mekke, min ble til rett etter at jeg solgte moppen, og trengte noe å fikle med :smile:

Lenke til kommentar

Dere blander sammen støy og lydintensitet her...!

**** da, 37 db er da ikke 7 ganger høyere enn 30 osv!

_Lydintensitet_ måles i effekt (W) pr kvadratmeter eller noe. Går man opp med 10db, slik som fra 30 til 40, så dobles lydintensiteten ja. Dobbelt så mye effekt i lydbølgene, eller hvordan man skal si det. Men øret vårt måler ikke watt!!! Øret vårt oppfatter økning i støy omtrent helt i takt med desibelskalaen. Altså blir 60 db i våre ører det dobbelte av 30. Hvorfor tror dere skalaen er laget sånn, tilfeldig?

Lenke til kommentar

Quote:

Ja du er wrong

Dere må også huske på at hvis noe har 50db ved 1 meter fra kilden så er det 44db ved 2 meter, 38db ved 4 meter osv...

altså 6db demping ved dobbling av avstand (generell regel i alle fall)

Thargoth det er du også

dB tar utgangs punkt i lydtrykk... 20uPa = 0dB = Den laveste lyden menneskets øre kan opfatte.

Lydtrykket er omvendt proporsjonal med kvadratet til avstanden. Det vil si at hvis du dobler avstanden synker lydtrykket til et nivå som er 4 ganger så lavt

E.k.s: ved 1m er lydtrykket 1 Pa Hva er det på 2m?

1Pa/2*2= 0.25 Pa Dette tilsvarer 20*log(1Pa/0.25Pa)= 12dB

BTW En dobling/halvering av lydtrykk er

20*log(1Pa/0.5Pa)= 6dB

[ Denne Melding var redigert av: Punisher på 2002-02-28 03:05 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...