Gå til innhold

Er dette skattesvindel?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det er vel definisjonen av leieforholdet som er avgjørende. Foreligger en kontrakt å mnd oppgjør eller ikke. Det er absolutt lov å være kreativ når det gjelder skatt. De fleste sitter og vrir og vender på enhver skatteregel når man leverer selvangivelsen. Folkesport er det definitivt. Selv politikere spekulerer i sine skatteopplysninger.

Lenke til kommentar

De fleste sitter og vrir og vender på enhver skatteregel når man leverer selvangivelsen. Folkesport er det definitivt.
"Tyv tror alle stjeler."

Kjæresten min kjenner han som leier ut og vi får det derfor litt billigere. Vi skal betale 5000 kr hver i måneden, men problemet er at han vil ha halvparten i cash hver måned sånn at han slipper å betale skatt. Synes dette er litt sketchy, men om vi nekter så må vi betale mer i leie.
Dere får den altså billigere for å snyte på skatten, ikke fordi kjæresten din kjenner utleier...

Jeg vil anbefale deg å styre klar av dette. Lei heller en mindre leilighet hvis denne blir for dyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Moralistene lenge leve sier jeg bare... Halleluja!

Jeg vil anbefale at intensjonen har endret seg fra leieavtale til vennetjeneste. Problemet her er hvordan "betalingen" skal foregå og hvilke løsninger man finner på dette. Som nevnt er en grei kontantsum ok, i tillegg til feks. leie av båtplass eller andre regninger. Det ville jo vært ille om skatteetaten tror dette er ett leieforhold.

Er det flere som har innspill på hvordan man kan gjøre dette?

Lenke til kommentar

Nidar2. Her er du naiv som det holder.

Dersom man bor i annen manns leilighet "gratis", men betaler hans regninger tilsvarende 10.000 kroner (det gamle leiebeløpet) så er ikke dette noe forskjellig fra å betale penger rett på kontoen til utleier.

Det er ikke slik at man bare kan bestemme selv når det er snakk om et leieforhold eller ikke. Leieforholdet oppstår når en part leier og utleier mottar penger for dette. Utleier mottar penger uansett om dette er kontant, bankinnskudd eller utlegg.

Det spiller ingen rolle hvordan du synes det burde være Nidar2. Du er tåpelig som råder TS til å gjøre dette fordi TS vil garantert bli straffet dersom skattemyndighetene finner ut av hva som foregår (og det er ikke særlig vanskelig).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jo, det er svært vanskelig å dokumentere ett leieforhold om det ikke foreligger kontrakt eller oppgjør som direkte kan knyttes til det påståtte leieforholdet.

Det blir som om jeg låner ut hytta gratis til venner og kjente når jeg selv ikke bruker den. Så vil skatteetaten påstå noe annet.

Fint om du kan komme med eksempler og ikke bare viss vass.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jo, det er svært vanskelig å dokumentere ett leieforhold om det ikke foreligger kontrakt eller oppgjør som direkte kan knyttes til det påståtte leieforholdet.

Det blir som om jeg låner ut hytta gratis til venner og kjente når jeg selv ikke bruker den. Så vil skatteetaten påstå noe annet.

Ja det kan skatteetaten godt finne på. Dersom de i tillegg klarer å dokumentere at alle regningene dine blir betalt av andre enn deg selv vil du få et problem. Husk at skattetaten får innsyn i økonomien din ved misstanke....

Jeg tror du forstår at dette er ulovlig. Men du prøver å moralisere deg frem til at det er greit å være kriminell så lenge man ikke blir tatt. Eventuelt synes du det er greit å være kriminell så lenge man bryter en lov man ikke liker.

Endret av Strato
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, det skal foreligge skjellig grunn til mistanke. Det at man låner bort huset er jo ikke ulovlig i seg selv, men om formuen øker uten inntekt som tilsier det er misstenkelig. Derfor må man være litt smart med regningene også... det er lov å være kreativ!

Selvsagt er dette på grensen til lovbrudd, men ett lovbrudd må altså dokumenteres.

Jeg synes det er vel så ille at staten stikker av med gevinsten som leietagere kunne brukt for å komme seg inn på boligmarkedet. Kassa i Norge er velfylt. De gjør alt hva de kan får å begrense prisvekst på eiendom - jaha, ja. Så hvorfor skattelegges da bolig enda mer enn før når resultatet blir dyrere leieboliger?! Hadde man fjernet skatt på leieinntekt ville leieprisene vært lavere og det ville blitt lettere å skrape sammen egenkapital. 

Derfor synes jeg det er helt på sin plass å være kreativ i slike situasjoner!

Skatt på lønnen man bruker for å kjøpe bolig, eiendomsskatt, skatt på sekundærbolig, skatt på leieinntekt, høyere ligningsverdi totalt. Hva gjør dette med leieprisene og hva gjør det med økonomien til de som ikke har råd til å kjøpe egen bolig? 

Hvem er tyven?

Jeg synes absolutt man bør få hjelp til å være så kreativ som mulig - det går en grense får hvor mye man kan bidra til fellesskapet. Vi vet jo alle hva fellesskapet bruker våre sårt innbetalte penger på, som byråkrati, u-hjelp som går til mafiaen, sitt eget lunchbord osv. Nei pokker heller!

Lenke til kommentar

Selvsagt er dette på grensen til lovbrudd, men ett lovbrudd må altså dokumenteres.

Dette viser jo synet ditt på saken. Det er ikke slik at alt er lovlig dersom det ikke kan dokumenteres/bevises.

Det du sier er at alt er lovlig så lenge man skjuler sporene sine. Dette er jo bananas.

Du er egentlig mer opptatt av å presentere egen synsing og politiske meninger. Nå er det en gang slik at dine politiske meninger ikke rettferdiggjør kriminalitet.

Du kan mene hva du vil, men ikke presenter det som fakta. Vær vennlig å være mer tydelig på at du bare presenterer din egen fantasi av 100% skattefri politikk. Ikke presenter din egen fantasi som dagens situasjon...

I tillegg til å lyge, kaprer du også tråden for å drive politisk propaganda. Du kan lage en egen tråd for dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, vi har nok av justismord her i landet - folk som blir dømt uten bevis.

Jeg sier ikke at ulovlige ting er lovlige så lenge de ikke kan bevises. HALLO!

Men jeg fortsetter med argumenter som utleier kan benytte, og som ikke er usaklige i seg selv. Man kan feks. si at det er bedre at det bor noen der fremfor at det står tomt da det forhindrer innbrudd og hærverk. Det holder skadedyrene unna og hindrer at vannet fryser på vinteren. Slik ville jeg ha tenkt om jeg hadde en bolig som sto tom - og folk jeg kjente trengte bolig. Hva er så ulovlig med dette?

Da vil jo skatteetaten spør om hvorfor man ikke leier ut? Jo, fordi jeg ikke får prisen jeg vil ha, og da ikke forsvarer utleie.

Men da kan du jo selge? Nei, det at den står tom gjør ikke noe fordi jeg uansett tjener på verdistigningen.

Dette er da helt logisk i mange tilfeller.... Like logisk som å låne ut hytta til venner og bekjente uten betaling!

Du hogger treet mitt - jeg klipper plenen din. Dette er fortsatt ikke ulovlig.

Lenke til kommentar

Men jeg fortsetter med argumenter som utleier kan benytte, og som ikke er usaklige i seg selv. Man kan feks. si at det er bedre at det bor noen der fremfor at det står tomt da det forhindrer innbrudd og hærverk. Det holder skadedyrene unna og hindrer at vannet fryser på vinteren. Slik ville jeg ha tenkt om jeg hadde en bolig som sto tom - og folk jeg kjente trengte bolig. Hva er så ulovlig med dette?

Da vil jo skatteetaten spør om hvorfor man ikke leier ut? Jo, fordi jeg ikke får prisen jeg vil ha, og da ikke forsvarer utleie.

Men da kan du jo selge? Nei, det at den står tom gjør ikke noe fordi jeg uansett tjener på verdistigningen.

Dette er da helt logisk i mange tilfeller.... Like logisk som å låne ut hytta til venner og bekjente uten betaling!

Jeg tror du hadde hatt godt av en snakk med noen som kan noe om dette her om du helt seriøst går rundt og tror skatteetaten ikke vil le deg ut av rommet om du sier at "nei, jeg leier ikke ut - jeg låner bort fordi jeg har en tom kåk som jeg ikke får leid ut, og de som bor der betaler regningene mine for å være snille!"

"Du hogger treet mitt - jeg klipper plenen din. Dette er fortsatt ikke ulovlig."

Tja, om en av partene har dette som yrke er det faktisk det om man ikke betaler mva for tjenesten.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betal "hvit" og bidra til samfunnet slik som resten av oss, som nevnt over risikerer dere å spare dere til "kjeltringer" ved at det er regulert av lov. Så vær redelig slik som nesten alle oss andre, det svarer seg alltid til slutt :)

Mener du at det er fullstendig sammenfall mellom å følge loven og å leve moralsk riktig? Så de som leier ut kjelleren sin i den gjeldfrie eneboligen verdt 8 millioner skattefritt til 10 000 kr måneden, er moralsk høyverdige mennesker? Og de som har lån på to leiligheter, men leier ut den ene til 10 000 kr i måneden, og sniker seg unna skatt, er moralsk lavverdige?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tror du hadde hatt godt av en snakk med noen som kan noe om dette her om du helt seriøst går rundt og tror skatteetaten ikke vil le deg ut av rommet om du sier at "nei, jeg leier ikke ut - jeg låner bort fordi jeg har en tom kåk som jeg ikke får leid ut, og de som bor der betaler regningene mine for å være snille!"

"Du hogger treet mitt - jeg klipper plenen din. Dette er fortsatt ikke ulovlig."

Tja, om en av partene har dette som yrke er det faktisk det om man ikke betaler mva for tjenesten.

Nei, betaling av regninger kan ikke skje så åpenlyst derfor trengs gode råd fra forumet :)

Det ville vært fint med litt hjelp fra deg fremfor flisespikkeri kverulering. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Når det er sagt, så sier jeg ikke at folk som lurer seg unna skatt, skal slippe straff. Lover skal følges uansett hvor tåpelige eller urimelige de er. Men argumentet om at loven skal følges fordi det er moralsk riktig, kjøper jeg ikke.

Lenke til kommentar

Betal "hvit" og bidra til samfunnet slik som resten av oss, som nevnt over risikerer dere å spare dere til "kjeltringer" ved at det er regulert av lov. Så vær redelig slik som nesten alle oss andre, det svarer seg alltid til slutt :)

Mener du at det er fullstendig sammenfall mellom å følge loven og å leve moralsk riktig? Så de som leier ut kjelleren sin i den gjeldfrie eneboligen verdt 8 millioner skattefritt til 10 000 kr måneden, er moralsk høyverdige mennesker? Og de som har lån på to leiligheter, men leier ut den ene til 10 000 kr i måneden, og sniker seg unna skatt, er moralsk lavverdige?

Ja, en skal følge de lover og regler som er gjeldene i samfunnet. Men dette vet du jo:)

Jeg betaler min skatt og forventer at du og alle andre gjør det samme, uavhengig av hva pengene kommer av.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å lyve for å unngå byrdene samfunnet pålegger deg er vel umoralsk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar. Kommer nok til å gå for leiligheten, da vi nærmest har skrevet under på kontrakt og startet innflyttingen. Skjønner at det ikke er moralsk riktig å gjøre det, men var egentlig bare det om noen kom til å bli tatt jeg var redd for :p Selv vil jeg alltid, og har alltid, betalt skatten min og er veldig for skatteordningen i Norge. Men i dette tilfellet fikk vi en veldig bra leilighet til en veldig bra pris. Hehe. Men kommer nok til å ta det opp med utleieren og iallefall prøve å overtale han, men orker ikke betale mer for leiligheten.

Anonymous poster hash: b1c8a...439
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...