AnonymDiskusjon Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Hei, jeg skal leie leilighet med kjæresten i Bergen nå fra august. Kjæresten min kjenner han som leier ut og vi får det derfor litt billigere. Vi skal betale 5000 kr hver i måneden, men problemet er at han vil ha halvparten i cash hver måned sånn at han slipper å betale skatt. Synes dette er litt sketchy, men om vi nekter så må vi betale mer i leie. Vi må jo da gå i minibank og ta ut 5000 kr hver måned. Er dette noe banken skriver opp som mistenkelig og rapporterer videre til skattemyndighetene el.l. eller skjer det ingenting med det? Anonymous poster hash: b1c8a...439 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Alt blir vel registrert i disse dager, men summer under 10k blir det ikke gjort noe nevneverdig med. Men over til spørsmålet ditt, ja han bedriver skatteunndragelse. Hvorvidt du vil være en del av det eller ikke er opp til deg, men jeg usikker på om det kan få noen konsekvenser for deg, tror ikke det havner under kjøp og salg av svarte tjenester. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Tviler sterkt på at det blir sett på som mistenkelig av banken, men hvis dere er veldig redd for det kan dere dele opp beløpet og ta ut litt og litt gjennom måneden, for eksempel når dere handler i butikken. 2 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Jeg ville trådd forsiktig nå som dere åpenbart vet at det er skattesvindel det er snakk om. 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Ansvar for tjenestekjøper som betaler kontant reguleres av skattebetalingsloven § 16-50 første ledd: (1) Den som kjøper tjenester, eller varer sammen med tjenester, kan gjøres medansvarlig for inntektsskatt, trygdeavgift og merverdiavgift som den næringsdrivende har unndratt, dersom vederlaget overstiger 10.000 kroner og ikke er betalt via bank eller annet foretak med rett til å drive betalingsformidling. Leie av bolig anses som tjeneste, jfr. skattebetalingsforskriften § 16-50-2. Når det er snakk om periodiske tjenester skal alle betalinger i kalenderåret ses samlet (slik at 10k-grensen gjelder per år per tjeneste per oppdragsgiver), jfr. forskriften § 16-50-3. Kjøpers ansvar reguleres av § 16-50-4 første ledd: (1) Grunnlaget for kjøpers ansvar for skatt og trygdeavgift kan settes til inntil 75 prosent av vederlaget, eksklusive merverdiavgift. Ansvaret beregnes av grunnlaget med den prosent som tilsvarer summen av skattesatsen for alminnelig inntekt og eventuell trygdeavgift for det aktuelle år. Siden dette antagelig ikke regnes som næringsinntekt vil deres maksimale skatteansvar være 27 % av 75 % av 12*5k, eller til sammen 12 150 kr per år. Det vil si at ved å betale 5k kontant per måned risikerer du å måtte betale 1k per måned til skattemyndighetene. Du bærer dermed en risiko her. Denne risikoen bør du vurdere om du har lyst til å ta. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Betal "hvit" og bidra til samfunnet slik som resten av oss, som nevnt over risikerer dere å spare dere til "kjeltringer" ved at det er regulert av lov. Så vær redelig slik som nesten alle oss andre, det svarer seg alltid til slutt 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Jeg tror ikke det betyr noe fra eller til om de takker nei til den leiligheta og lar noen andre leie på den måten. Man bør heller gripe problemet i andre enden, tipse skattemyndighetene om utleiers praksis etter at man har undertegnet kontrakt. Utleier kan ikke heve leien ut over det som står i kontrakten før det har gått 1 år og da kun med noen få prosent (KPI). Utleier kan heller ikke kaste dere ut uten saklig grunn. Mistanke om tipsing av skattemyndigheter er ikke saklig grunn. Ei heller motvilje mot å betale mer enn det som er kontraktfestet (svart ekstrabetaling). 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Jeg tror ikke det betyr noe fra eller til om de takker nei til den leiligheta og lar noen andre leie på den måten. Man bør heller gripe problemet i andre enden, tipse skattemyndighetene om utleiers praksis etter at man har undertegnet kontrakt. Utleier kan ikke heve leien ut over det som står i kontrakten før det har gått 1 år og da kun med noen få prosent (KPI). Utleier kan heller ikke kaste dere ut uten saklig grunn. Mistanke om tipsing av skattemyndigheter er ikke saklig grunn. Ei heller motvilje mot å betale mer enn det som er kontraktfestet (svart ekstrabetaling). Det er enkelt og greit om man ikke kjenner utleier. Er det en venn blir det vanskeligere, selv om det helt klart er det rette å gjøre. Skattesnyting er aldri greit. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Skattesnyting er aldri greit. Helt enig! For å være helt ærlig gjør det meg rasende forbannet! :-) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Utleier kan ikke pålegge deg å betale kontant heller, se husleieloven § 3-3 første ledd: Utleieren kan gi anvisning om overføringsmåten av leien dersom dette ikke medfører merutgifter eller vesentlig ulempe for leieren. Leieren har likevel alltid rett til å betale leie gjennom finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Leieren plikter ikke å overføre leie til utlandet. Å nekte å følge utleiers anvisning om kontant betaling er dermed ikke saklig grunn til oppsigelse. 1 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 (endret) Betal ham kontant og innberett honoraret gjennom altinn Da vil han få skattekravet og bli jævlig sur på dere etter 1,5 år http://www.visma.no/blogg/sliter-du-med-innberetning-av-honorar-til-selvstendig-naeringsdrivende-vsw/ Endret 23. juli 2015 av Strato 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Dette er jo en vinn-vinn situasjon for alle. Mindre skatt for huseier og lavere husleie for dere. Dere trenger ikke gå i banken men ta ut penger når dere handler i butikken. Kr. 5000 er småpenger i dag så det vil ikke bli lagt merke til. Alternativet er jo at husleien går opp og pengebingen Norge svindler til seg allerede hardt beskattede penger enda en gang. Det er de som ikke kommer inn på boligmarkedet som må betale dette i form av økte husleier. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 (endret) Dette er jo en vinn-vinn situasjon for alle. Siden når ble Norges innbyggertall (alle) redusert til tre personer (de to leietakerne og huseieren)? Svindel forutsetter at det har skjedd noe ulovlig. Du må gjerne vise til hvilket lovbrudd du mener begås. Dersom du ikke mener svindel, men at du er uenig i den lovlige skattepolitikken som føres så får du ta det opp med myndighetene via valgseddelen, ikke kuppe denne tråden. Endret 23. juli 2015 av Simen1 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Dette er jo en vinn-vinn situasjon for alle. Siden når ble Norges innbyggertall (alle) redusert til tre personer (de to leietakerne og huseieren)? Svindel forutsetter at det har skjedd noe ulovlig. Du må gjerne vise til hvilket lovbrudd du mener begås. Dersom du ikke mener svindel, men at du er uenig i den lovlige skattepolitikken som føres så får du ta det opp med myndighetene via valgseddelen, ikke kuppe denne tråden. Dette er selvfølgelig skatteunndragelse og jeg mener det får være opp til huseier selv å bestemme over sitt skatteoppgjør. Valgseddel - vi vet da alle at denne seddelen ikke har noen mening! Kuppe tråden - jeg gir MITT råd og dette er vel ett diskusjonsforum?! Skattepolitikk kan vel også diskuteres, og konsekvensene av denne? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Jeg ville droppet å leie hos den utleieren. Da vil han få skattekravet og bli jævlig sur på dere etter 1,5 år http://www.visma.no/blogg/sliter-du-med-innberetning-av-honorar-til-selvstendig-naeringsdrivende-vsw/ Eller gjøre det på den måten Lenke til kommentar
Strato Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Dette er jo en vinn-vinn situasjon for alle. Siden når ble Norges innbyggertall (alle) redusert til tre personer (de to leietakerne og huseieren)? Svindel forutsetter at det har skjedd noe ulovlig. Du må gjerne vise til hvilket lovbrudd du mener begås. Dersom du ikke mener svindel, men at du er uenig i den lovlige skattepolitikken som føres så får du ta det opp med myndighetene via valgseddelen, ikke kuppe denne tråden. Dette er selvfølgelig skatteunndragelse og jeg mener det får være opp til huseier selv å bestemme over sitt skatteoppgjør. Valgseddel - vi vet da alle at denne seddelen ikke har noen mening! Kuppe tråden - jeg gir MITT råd og dette er vel ett diskusjonsforum?! Skattepolitikk kan vel også diskuteres, og konsekvensene av denne? Loven sier at det ikke bare er opp til selger å bestemme dette, men at kjøper har gjensidig ansvar.... du tar altså feil Det er greit du synes skatt er galt. Men nå er det altså slik lovene er i Norge. Du kan alltids vurdere å flytte. Per i dag er det ikke så mange land som opererer uten skatt så lykke til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 For å svare på TS sine spørsmål: Ja, det er svindel/unndragelse av skatt. Nei, ingen setter spørsmålstegn ved å ta ut kr. 5000 pr. mnd i kontanter. Absolutt ingen. Disse pengene kan du gi bort til en tigger, spille bort på travbanen eller i kiosken osv. En annen løsning er jo at kameraten deres lar dere bo der gratis. Så kan jo dere være snille mot han og betale feks. regningene hans som årsavgift på bil, forsikringer, båtplass osv. I tillegg kan dere stikke til han litt penger i ny og ne. Det er fortsatt fullt lovlig å gi gave og andre ting skattefritt samt å betale andres regninger om man ønsker dette. Men dette vil jeg selvsagt ikke oppfordre til, siden dette er ett offentlig forum! Lenke til kommentar
Strato Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 En annen løsning er jo at kameraten deres lar dere bo der gratis. Så kan jo dere være snille mot han og betale feks. regningene hans som årsavgift på bil, forsikringer, båtplass osv. I tillegg kan dere stikke til han litt penger i ny og ne. Det er fortsatt fullt lovlig å gi gave og andre ting skattefritt samt å betale andres regninger om man ønsker dette. Dette er like ulovlig som utgangspunktet. Det endrer ikke situasjonen i det hele tatt. 2 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Jeg vil ikke handle et sted hvor jeg ikke vet at inntekten til stedet blir innrapportert på ordinær måte. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 En annen løsning er jo at kameraten deres lar dere bo der gratis. Så kan jo dere være snille mot han og betale feks. regningene hans som årsavgift på bil, forsikringer, båtplass osv. I tillegg kan dere stikke til han litt penger i ny og ne. Det er fortsatt fullt lovlig å gi gave og andre ting skattefritt samt å betale andres regninger om man ønsker dette. Dette er like ulovlig som utgangspunktet. Det endrer ikke situasjonen i det hele tatt. Det er vel ikke forbudt å la noen bo gratis hos seg! Det er heller ikke forbudt å gi pengegaver eller få noen til å betale regingene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg