Gå til innhold

Bygge muskler med 4 split?

Anbefalte innlegg

Etter litt ettertanke vil jeg forsøke å kjøre 25-30 reps fordelt på 2-3 sett på Dag 3+4 minus ca. 30-35 %. Og Øke 2.5 kg/1 hantelvekt per uke i 4 uker, deretter hoppe ned på 4-5 sett med totalt 25-30 reps de 2 siste ukene. 

På dag 1+2 tenker jeg å fokusere på styrke ved å 10-20 % og ligge mellom 3 x 3-5 reps og øke 2.5/1 hantelvekt per uke og benytte meg av autoregulering. Føler jeg trenger de tunge vektene med få reps for å opprettholde motivasjon, selv om det kanskje ikke er det mest optimale?

Etter 6 uker kjører jeg en deload, med fullkropp x2 med lette vekter i 1 uke. 

Hvordan ser dette opplegget ut? Er dette bra med tanke på progresjon eller har jeg misforstått noe ?  :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva betyr dag 1+2?

Alle 6 ukene må ha progresjonen gradvis for å få med volumdelen, begynner man tidlig med tyngre vekter så mister man volumfokuset på den gruppen frem til neste deload

Dvs du blir større av å løfte 20kg så 25kg så 30 kg en du blir av å løfte 30kg 3 ganger på rad.

Endret av War
Lenke til kommentar

Dag 1+2 betyr Treningsdag 1 og treningsdag 2, hvor jeg tenkte å ha fokus på styrke, mens på Treningsdag 3 og 4 tenkte jeg å fokusere på volum.

Tenkte å øke antall reps, på styrkedagene (1-2) Eks: Planlagt: 3x3-5, 50 kg, Faktisk 3x3 , 50 kg, neste uke 3x5 50 kg, slik at jeg får progresjon ved å øke antall reps, før jeg øker kg. Litt klønete forklart, håper du skjønte det :)

Lenke til kommentar

Ja 5reppere i de store styrkeøvelsene med styrkedeload (ned for eks 10% , men fortsette treningen ) i motsetning til volumdeload hvor man kutter 35% og har treningsfri en uke)

så kjører man 8-10reppere på volumdelen i 4 uker mellom deloadene.

man kan begynne lavt med styrkedelen og ha en progresjon opp før første deload, men alle fasene etter dette er bare litt ned uten hvileuke , men bare fortsetter.

Ett steg tilbake, 2 steg frem.

Det er den enkle modellen.

Skal man optimalisere dette så blir det ulineær progresjon, myorep, time volumukene etter hvordan de treffer styrkeøktene osv, det er full pakke cman kjører, men man behøver ikke begynne rett på det avanserte

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg revidert litt, mulig jeg har misforstått litt angående progresjon og reps, så feel free med med å komme med innspill :)

Progresjon: -30 % på alle øvelser og øke med 2.5 kg per uke / 1 hantelvekt. Tenkte å prøve å holde det simpelt, men om dette ikke er noe særlig tar jeg ikke fem øre for å endre det :)

Dag 1: Bein/Rygg:

Knebøy 3 x 5

Markløft 3 x 5

Frontbøy 2 x 10

Tåhev sittende 3 x 10

Mage/core

Dag 2: Overkropp:

Benkpress 3x 5

Hantelpress 3x 10

Pullups 2x-8-10

Chins 2x 8-10

Kabelroing 3x 10

Skulderpress: 3x 10

Sidehev: 3 x 10

Sittende bicepscurl: 3x 10

Franskpress: 2 x 10

Dag 3: Bein/Rygg:

Knebøy 3 x 5

Markløft 3 x 5

Frontbøy 2 x 10

Tåhev sittende 3 x 10

Mage/core

Dag 4: Overkropp:

Benkpress 3x 5

Hantelpress 3x 10

Kabelflyes: 3 x 10

Skulderpress: 3 x 10

Pullups: 3x10

z-stang biceps 3 x 10

Konsentrasjonscurl: 3 x 10

Nedpress: 3 x 10

Dips: 2 x max

Lenke til kommentar

Reviderer det en gang til 

Ser du kjører x sett x rep her, i uke 1 er vektene lette, du kan godt kjøre 15x2 på alle 10reppere 

I uke 2 og 3 kan du kjøre det som det er

I uke 4-5-6 ca vil det normalt måtte gå ned på 5reppere , hvor man kan heller legge til sett om ønskelig. 

Stryker de jeg mener er unødvendig for like god progresjon. 

Dag 1: Bein/Rygg:
Knebøy 3 x 5
Markløft 3 x 5
Frontbøy 2 x 10
Tåhev sittende 3 x 10
Mage/core

Dag 2: Overkropp:
Benkpress 3x 5
Hantelpress 3x 10
Pullups 2x-8-10
Chins 2x 8-10
Kabelroing 3x 10 (om skulderbredt grep smalest) 
Skulderpress: 3x 10
Sidehev: 3 x 10
Sittende bicepscurl: 3x 10
Franskpress: 2 x 10

Dag 3: Bein/Rygg:
Knebøy 3 x 5
Markløft 3 x 5
Frontbøy 2 x 10
Tåhev sittende 3 x 10
Mage/core

Dag 4: Overkropp:
Benkpress 3x 5
Hantelpress 3x 10
Kabelflyes: 3 x 10
Skulderpress: 3 x 10
Pullups: 3x10
z-stang biceps 3 x 10
Konsentrasjonscurl: 3 x 10
Nedpress: 3 x 10 (franskpress) eller dips (rett overkropp = triceps) 
Dips: 2 x max

Ved å ha "rygg" "ben" osv på dager så gir det lite mental frihet til å flytte ting fra ene dagen til den andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser bra ut og lykke til!

Dette tweaker og tilpasser du etterhvert, merker fort hva som fungerer og ikke fungerer for deg :) 

Er det lov å komme med et lite detaljforslag bare..

Ser du kjører mye skulderpress, fin øvelse - men Arnold press er en, etter mitt syn, enda mer robust øvelse da den aktiviserer et større område, flere fibre.

Du kan jo teste den om du vil :). Det er litt teknikktrening før den sitter.

Jeg ser også at du får en veldig kjapp treningsøkt på Dag1 kontra Dag2 - jeg ville muligens flyttet et par dra-øvelser over til Dag1 for å jevne det ut litt.

Lenke til kommentar

Arnoldpress er definitivt en god øvelse som jeg har kjørt mye, problemet er at jeg fort møter stagnasjon, men lurer på om jeg skal gjøre ett nytt førsøk og inkludere det på dag 2, istedenfor skulderpress.

Ja, etter jeg kuttet ned på noen øvelser så ble ben/rygg dagene veldig korte.  Vurderer også å ta pullups og kabelroing på dag 1, og pullups på dag 3. Selv om det er snakk om kabelroing med smalt grep som vil gå mye på biceps.

Lenke til kommentar

Ja, det der finner du ut av.

Når du møter stagnasjon, naturligvis smart å kjøre en annen øvelse en periode for å styrke "det svake punkt" og ikke minst for å få litt variasjon i treningen :)

Har selv stagnert i en rekke isolasjonsøvelser den siste tiden - det er helt natulig om man kjører hardt på å opprettholde progresjon.

En annen måte å gjøre det på er som nevnt tidligere - gå drastisk ned på vektene og kjør øvelsen "bedre", tenk at du begynner litt forfra. Du gjør ikke det men det føles slik.

Har aldri vært så kjørt i kroppen som jeg er nå etter kun å ha kjørt lette vekter denne uka, med ekstrem forkus på teknikk og "saktere nedover".

Blås i hva sidemannen løfter.

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda en fordel med det er at små-biff "slår seg av" , nervesystemet tar den ikke med om vektene er for tunge så den skades. 

Dvs, begynner man trening for tungt, får man aldri med de små kjøttbollene og da kan man risikere å bli stor på de største , men aldri få med de andre små som for eks hadde skapt stabilitet ol. 

Løsningen, innimellom kan man kutte 50-70% og ta progresjonen derifra. 

Blir man støl da , så reddet man fiskeboller

• Liker 1
Lenke til kommentar
Selv om det er snakk om kabelroing med smalt grep som vil gå mye på biceps.

Kan du ikke trene armene med egne øvelser  :rofl:

Ja, men det setter skuldrene ut av oppspennet sitt og på sikt ødelegger det mer en det tjener. 

sitt i stolen nå, løft armene ut med skuldrerbredt grep, trekk skuldrene helt bak og helt ned , hold de der. 

Så fører du hendene sammen, hva skjer da med skuldrene? 

De kommer ut av posisjon og frie og sårbare som nå egner de seg ikke for tung roing. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle inputs, da har jeg hatt min første økt på det nye programmet. Brukte faktisk ca. 50 min på Bein dag 1, inkluderte frontbøy (sorry War :p ) fordi det gjør meg skikkelig kjørt i muskulaturen på en måte som knebøy ikke får til.

Har hatt ferie og ikke trent på 3 uker, så regner med at jeg kommer til å gå rimelig hjulbent i morgen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...