FelixKalle Skrevet 22. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) Heisann, alle macentusiaster på forumet. Jeg er en gutt på 16 år, som snart skal begynne på VGS. Jeg kom altså inn på førstevalget mitt, som var Medier og Kommunikasjon. Jeg vurderte først å kjøpe en Windows-pc, men ville heller gå for en Mac. Valget mitt er en Macbook Pro 13 Retina Display, men jeg er litt usikker på hvilke spesifikasjoner jeg skal velge. (256 GB) http://www.apple.com/no/shop/buy-mac/macbook-pro?product=MF840H/A&step=config# For det første, er det viktig for meg at pcen er kraftig, men den må heller ikke være for dyr. Jeg kommer til å bruke pcen til mange krevende programmer som Photoshop, Adobe-programmer, Final Cut, After Effects osv. Valget står mellom disse prosessorene: 2,7 Ghz i5 2,9 Ghz i5 3,1 Ghz i7 Valget står mellom disse to rammene: 8 Gb 16 Gb Jeg vil helst ikke kjøpe den med 3,1 Ghz, kun hvis det er nødvendig og med tanke på prisen. Men jeg vet ikke, tror dere en 2,7 Ghz i5 prosessor, og 16 gb minne vil holde seg bra til slike programmer? Er denne maskinen sterk nok til å redigere i 4k for eksempel (Oftest 1080p, men i noen tilfeller 4k) Endret 22. juli 2015 av FelixKalle Lenke til kommentar
ulle1040 Skrevet 22. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2015 Får dere ikke utlevert Mac av skolen? Slik var det i alle fall når jeg gikk på VGS. 13 tommeren til Apple har tokjerners prosessor og er dermed ikke det aller kraftigste du får tak i, men tror ikke det for din del er verdt det å oppgradere prosessoren. Ekstra ram kan være kjekt å ha hvis du skal redigere 4K video, men her er det sikkert noen som har mer peiling enn meg som kan svare deg bedre. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 22. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2015 Man får vel ikke lenger utlevert maskiner, men man får et tilbud om å kjøpe både Mac og Windows-maskiner til rabatterte priser. Gjerne noen tusenlapper i avslag. Mener man får en brosjyre i postkassa på det. Lenke til kommentar
FelixKalle Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. juli 2015 Man får vel ikke lenger utlevert maskiner, men man får et tilbud om å kjøpe både Mac og Windows-maskiner til rabatterte priser. Gjerne noen tusenlapper i avslag. Mener man får en brosjyre i postkassa på det. Det stemmer. Vi får et tilbud om 4 forskjellige pcer. En vanlig Windows-pc, en kraftigere Windows-pc, en Macbook Air 13 og en Macbook Pro 13. Jeg kjøper ikke derfra, siden jeg vil forandre på spesifikasjonene. Men hva tenker du? Holder 2,7 ghz i5 prosessor og 16 gb til mitt bruk? Lenke til kommentar
FelixKalle Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. juli 2015 Noen flere som kan hjelpe meg litt her? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 22. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2015 Gjør dette enkelt, kjøp den du har råd til. Eller så dyr som mulig, om du vil. En Mac varer lenge, og du vet ikke nå hvilke ting du kommer til å bruke den til. Så ta i så mye du kan...:-) Lenke til kommentar
Rigmor Ortiz Skrevet 22. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2015 Noen flere som kan hjelpe meg litt her? Har Retina late 2013 (2,4ghz, 8gb ram, 256gb) og jeg photoshopper, final cutter og produserer musikk i Ableton uten hickups. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 22. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) Mye enig med rogkas, kjøp det du har råd til. Men, gi blanke i å oppgradere CPU. Det er minimale ytelsesforskjeller mellom de forskjellige modellene. Opplevd ytelsesforskjell er knapt merkbar og kan knapt registreres ved bruk av stoppeklokke. I beste fall er ytelsesesforskjellen mellom 2.7GHz modellen og 3.1GHz modellen i underkant av 5% ved single core operasjoner og 7-8% i dual core operasjoner. Legg heller pengene i ekstra RAM og velg SSD etter hvilket lagringsbehov du har. Endret 22. juli 2015 av Valotunk Lenke til kommentar
FelixKalle Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. juli 2015 Takk for hjelpen folkens?? dere er herlige Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå