Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil som er billig å forsikre?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurte på om noen kan tipse meg om biler som er billige å forsikre? Har lenge vurdert å kjøpe golf, men blir stadig fortalt om de dyre forsikringene. Ønsker meg en bil under 100 000 som fungerer i by og over lengre strekninger. Førstegangsbil og jeg er 22 år. 

Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Golf er veldig populært blant førstegangskjøpere, og er derfor dyre å forsikre. Hold deg også unna BMW og Audi.

Sjekk Saab, Mitsubishi, Toyota, Nissan, og de koreanske og japanske generelt.

Jeg har blitt fortalt at de japanske ikke er like gode som de tyske, men det er kanskje bare smak og behag eller? 

Lenke til kommentar

Spørs hva du tenker på. De japanske er gjerne mye "enklere". Både i utseendet, elektronikken, mekanisk. Kjent for å være holdbare og enkle/billige å holde i drift. (Så klart ikke alle de japanske/koreanske bilene). Så spørs hva du er ute etter.

Hadde nok også hjulpet om du hadde vært litt mer utfyllende på dine ønsker/krav.

- Bensin eller diesel

- Antall dører, og skal det være stasjonsvogn, sedan?

- Manuell eller automat

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Spørs hva du tenker på. De japanske er gjerne mye "enklere". Både i utseendet, elektronikken, mekanisk. Kjent for å være holdbare og enkle/billige å holde i drift. Så spørs hva du er ute etter.

Hadde nok også hjulpet om du hadde vært litt mer utfyllende på dine ønsker/krav.

- Bensin eller diesel

- Antall dører, og skal det være stasjonsvogn, sedan?

- Manuell eller automat

Ser helst etter manuell, bensin, regner med det er greit når det stort sett er snakk om til/fra jobb. Ser helst at det er 5 dører, men ikke krise om det bare er 3. Vil ikke ha stasjonsvogn, gjerne en mindre, størrelsesmessig er vw golf fin. Men ikke altfor liten (polo). Vet jammen ikke hva det heter når det ikke er stasjonsvogn... Vet absolutt null og niks om bil. 

Lenke til kommentar

Det er viktigere å finne det riktige forsikringsselskapet, fremfor å finne den riktige bilen. Gjensidige ga meg et tilbud på 15000kr/året for min bil, så jeg gikk til en lokalbank og fikk 8000kr/året istedet.

Forsikring er dyrt for nye førere under 23, uansett om du velger en døv ecobil eller noe mer spenstig. Du kan peile inn ca pris ved å bruke Gjensidige sin nettside: https://www.gjensidige.no/privat/forsikring/bilforsikring

Lenke til kommentar

Det er viktigere å finne det riktige forsikringsselskapet, fremfor å finne den riktige bilen. Gjensidige ga meg et tilbud på 15000kr/året for min bil, så jeg gikk til en lokalbank og fikk 8000kr/året istedet.

Forsikring er dyrt for nye førere under 23, uansett om du velger en døv ecobil eller noe mer spenstig. Du kan peile inn ca pris ved å bruke Gjensidige sin nettside: https://www.gjensidige.no/privat/forsikring/bilforsikring

Jeg skal sjekke ut! Takk! 

Lenke til kommentar

Mener Toyota er generelt billig.

Min BMW koster ikkje meg mer enn 120 kroner måneden, så synes den er jævlig rimelig å forsikre (1.8L), vil legge til at eg mener gjensidige var billigest på denne bilen.

BMW har ganske grei kvalitet, men dyre deler. Toyota er holdbare biler, og relativt billige deler har eg hørt (svarer til den "smak og behag kommentaren" din. Tyskt koster, eg selv synes det er verdt det :p

Lenke til kommentar

BMW har ikke nødvendigvis så dyre deler, det finnes mange alternative deler av god kvalitet og fornuftig pris at man behøver ikke å kjøpe originalt for alt mulig. Dessuten er ofte de alternative delene fra samme produsent som de originale, enkelte bare sliper vekk BMW-logoen på delen og selger den til halv pris. For å ikke prate om det enorme bruktmarkedet for modeller som har vært i omløp en stund (typisk 3-serie E46 som kunne være aktuell for trådstarter).

Når det gjelder forsikring så avhenger også mye av hvor man bor, hvor langt man kjører og om man skal ha ansvar/delkasko/kasko. Hva folk synes er dyrt er også individuelt, enkelte kan like bilen såpass mye at noen hundrelapper ekstra i måneden ikke trenger å bety så mye.

Generelt er eldre motorsterke biler ganske dyre å forsikre. Dette har statistisk sammenheng med at de blir kræsjet av ungdommer som har lyst til å ha en kjapp bil, men samtidig ikke har råd til en dyr bil. Derfor kan en ny modell være billigere å forsikre enn den klassiske gamle bilen som pleier å bli bøyd rundt lyktestolpene på jevn basis.

Jeg tror at man bør heller finne en bil man liker og sjekke ut om det er mulig å få noelunde brukbar forsikringspris på den. Da sjekker man bare kalkulatoren fra finansportalen som samler sammen tilbud fra flere selskap.

Vedlikeholdskostnadene bør veies opp mot forsikringen også. Ikke mye vits i å velge en bestemt bil som er billig å forsikre for å spare 5000 i året om man bruker 10 000 mer i året på vedlikehold.

Lenke til kommentar

BMW har ikke nødvendigvis så dyre deler, det finnes mange alternative deler av god kvalitet og fornuftig pris at man behøver ikke å kjøpe originalt for alt mulig. Dessuten er ofte de alternative delene fra samme produsent som de originale, enkelte bare sliper vekk BMW-logoen på delen og selger den til halv pris. For å ikke prate om det enorme bruktmarkedet for modeller som har vært i omløp en stund (typisk 3-serie E46 som kunne være aktuell for trådstarter).

Når det gjelder forsikring så avhenger også mye av hvor man bor, hvor langt man kjører og om man skal ha ansvar/delkasko/kasko. Hva folk synes er dyrt er også individuelt, enkelte kan like bilen såpass mye at noen hundrelapper ekstra i måneden ikke trenger å bety så mye.

Generelt er eldre motorsterke biler ganske dyre å forsikre. Dette har statistisk sammenheng med at de blir kræsjet av ungdommer som har lyst til å ha en kjapp bil, men samtidig ikke har råd til en dyr bil. Derfor kan en ny modell være billigere å forsikre enn den klassiske gamle bilen som pleier å bli bøyd rundt lyktestolpene på jevn basis.

Jeg tror at man bør heller finne en bil man liker og sjekke ut om det er mulig å få noelunde brukbar forsikringspris på den. Da sjekker man bare kalkulatoren fra finansportalen som samler sammen tilbud fra flere selskap.

Vedlikeholdskostnadene bør veies opp mot forsikringen også. Ikke mye vits i å velge en bestemt bil som er billig å forsikre for å spare 5000 i året om man bruker 10 000 mer i året på vedlikehold.

Greit, koster gjerne ikkje så mye om du for eksempel om du kjøper fra Tyskland nei :)

Lenke til kommentar

Men da må man vel gjerne kjøpe deler selv? For om noe som helst skjer med bilen så er jeg totalavhengig av verksted, jeg vet knapt hvor jeg fyller bensin :p 

Lenke til kommentar

Tror at en senere 318i (e46) vil være en helt kurant førstegangsbil med ålreit forsikringspris selv for en som ikke kan skru. Rundt 2003-2005 modell.

EDIT: f.eks en slik.

Okei! 

Er 1200 dyrt for forsikring? Beklager alle spørsmålene!  :eek:

Lenke til kommentar

Tror at en senere 318i (e46) vil være en helt kurant førstegangsbil med ålreit forsikringspris selv for en som ikke kan skru. Rundt 2003-2005 modell.

EDIT: f.eks en slik.

Okei! 

Er 1200 dyrt for forsikring? Beklager alle spørsmålene!  :eek:

Hos gjensidige? Det ser jeg ikke bort fra nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...