Gå til innhold

Hvordan få bedre ordforråd?

Gjest Slettet-iQERGzEe

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-iQERGzEe

Hei!

Jeg føler at ordforrådet mitt er ganske dårlig. Synes det burde bestått av bedre, og mer voksne ord enn det gjør. Vet ikke helt hvordan jeg skal få til det, i og med at jeg absolutt ikke er noe glad i å lese bøker. Noen som har noen andre måter å få inn litt avanserte ord?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg føler at ordforrådet mitt er ganske dårlig. Synes det burde bestått av bedre, og mer voksne ord enn det gjør. Vet ikke helt hvordan jeg skal få til det, i og med at jeg absolutt ikke er noe glad i å lese bøker. Noen som har noen andre måter å få inn litt avanserte ord?

Litt arbeid må nok regne med å legge i det.

For engelsk så kunne du ha brukt word of the day calendars...for norsk vet jeg ikke  :hmm: Kanskje snekre sammen noe selv, eller lete litt rundt etter det. Blir hovedsakelig at du må plukke opp ord og så legge deg vanen med å bruke de. Dette er slikt som kommer ved øvelse/bruk 

Lenke til kommentar

Selv de som ikke er "glade i å lese bøker", pleier å ha visse interesser (f.eks mekanikk, seiling, programmering, historie, populærmusikk, kjemi, dyr, (den potensielle listen over eksempler er LANG...)).

Da kan det muligens være av interesse å lese fagtekster fra det fagfeltet man evt. har interesse for... ("Bøker" trenger ikke være skjønnlitteratur.)

(Ellers ? Jo, for eksempel lytte til forskjellige programmer på podcast fra NRK, f.eks populærvitenskap, utenriksnyheter og -diskusjoner, samt foredrag av forskjellige slag...)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-iQERGzEe

Hva skal du bruke ordene til? Skriving, samtale eller noe annet?

De fleste ønsker vel et større ordforråd for å kunne lese bøker og andre ting mer effektivt. 

For det meste til samtale, er der språket mitt er altfor enkelt. 

Takk for tips ellers.

Lenke til kommentar

Hva skal du bruke ordene til? Skriving, samtale eller noe annet?

De fleste ønsker vel et større ordforråd for å kunne lese bøker og andre ting mer effektivt. 

For det meste til samtale, er der språket mitt er altfor enkelt. 

Takk for tips ellers.

Jeg tror det er forskjell på "avanserte ord" og "gode ord". Avanserte ord kan man ofte ikke bruke fordi den du snakker med, ikke vil forstå dem. "Gode ord" kan være hva som helst. Det er det ordet som passer best med tanken en skal uttrykke og sammenhengen. 

Generelt får en sjelden bruk for fremmedord som f.eks. antediluviansk, defenestrere, vitiøs, kopulere osv. Men ord som unnselig, døye, formå og ettergjøre er nok ord en kan bruke i større grad. Men de er jo vanskelig ord de også. I det minste synes jeg det. 

Lydbøker og podcast fra NRK er sikkert gode ideer. 

Hvis dette er viktig for deg, så kunne du kanskje finne en pensjonert lektor/professor å prate med i virkeligheten eller på nett. 

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du, TS? Det muntlige språket man tilegner seg er jo sterkt avhengig av språket/sjargongen i omgangskretsen. Mulig du klarer å utvide vokabularet bare ved å møte litt nye mennesker, ikke nødvendigvis gamle akademikere, men nye folk, rett og slett.  Den effektive måten å lære nye ord på er jo å ha samtaler om nye temaer. Det beste alternativet må være å lese bøker, men det vil du jo ikke. Egentlig så er jeg usikker på om det er ordforrådet du bør fokusere på. Et enkelt språk handler jo langt oftere om formuleringer, og du kan antageligvis lett høres mer "voksen" og smart ut med ord du garantert kan fra før, bare du lærer å implementere dem i din naturlige tale. Jeg sliter veldig med å finne på et bra eksempel, men her er et forsøk: 

"Jeg skulle kjøpe nattmat igår, da så jeg at lommeboka var borte og tenkte med en gang at noen hadde tatt den, men jeg hadde jo seff glemt den ute på byen."

vs.

"Da jeg skulle kjøpe nattmat igår, oppdaget jeg at lommeboka mi var forsvunnet. Først tenkte jeg at den var blitt stjålet, men så slo det meg at den var gjenglemt på et utested. " 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et ordforråd som ikke er naturlig for deg, vil andre fort oppdage.

Personlig vil jeg tro at diskusjoner og argumentasjon er en veldig god måte å forbedre ordforrådet på. Det krever gode, velformulerte ord og setninger for å lykkes. Personlig er jeg glad i gode taler. Ordene har ofte større og videre betydninger, samtidig som at budskapet skal frem på en kortfattet måte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...