ns Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) Hei! Jeg har tenkt på å kjøpe en henger med bremser samt å utvide førerkort B til B96. Men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke reglene på hvor stor henger jeg kan kjøpe ... Data fra http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger Tillatt totalvekt 1720 kg Maks nyttelast 475 kg Maksvekt tilhenger m/brems 1230 kg Maksvekt tilhenger u/brems 620 kg Maksvekt på tilhengerkobling 75 kg Maks vogntogvekt 2950 kg Data fra http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator Tilhenger med bremser: Maks tillatt totalvekt: 2530 kg Maks aktuell totalvekt: 1230 kg Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last. Begge begrensningene må overholdes. La oss nå si at jeg kjøper denne hengeren: http://tysse.no/produkter/15/Skaphenger/6221AAA/Skaphenger_6221_1300Kg Totalvekt 1300 Nyttelast 870 kg Egenvekt 430 Slik jeg forstår det, så kan jeg kjøpe og kjøre lovlig med denne hengeren, men jeg kan ikke utnytte totalvekten på 1300kg, siden "Maksvekt tilhenger m/brems" er 1230kg i vognkortet mitt. Stemmer det? Videre så kan jeg fylle denne hengeren med stuff som veier maks 1230 - 430 = 800kg. Hadde jeg gjort det, så kan passasjerer + bagasjen i selve bilen veie maks 2530 - 1230 (henger) - 1170 (bil) = 130kg. Har jeg forstått riktig? Kan jeg kjøpe en tilhenger som potensielt kunne ha vært fullere lastet hadde den vært satt på en annen bil, men at siden jeg ikke kommer til å laste den så fullt, så går det bra? På forhånd takk! Endret 22. juli 2015 av ns Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) Det aller enkleste er å bruke vegvesenet sin tilhengerkalkulator. Fant gjennom finn.no en relativt lik henger som du har lagt ut, regnr KV6019. Når jeg la inn reg nr på min bil, omtrent i nærheten av hva bilen din tillatter fikk jeg svar at jeg kunne bruke hengeren men maks 750 kg i hengeren. Endret 22. juli 2015 av Läkerol Lenke til kommentar
ns Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) Så jeg kan herved svare meg selv, og andre som eventuelt måtte lure. Etter tips fra Läkerol fant jeg en henger på Finn.no med brems og tillatt totalvekt 1300kg og egenvekt 450kg. Jeg la inn denne hengeren på statens vegvesens tilhengerkalkulator, og fikk til svar at jeg kunne laste den med 780kg. Hvorfor? Fordi det står i vognkortet mitt at Maksvekt tilhenger m/brems er 1230 kg. 1230 - 450 = 780kg. Dette gjelder uansett førerkort, B, B96 og BE. Jeg kan altså kjøpe en henger med tillatt totalvekt større enn grensen i vognkortet, så lenge hengerens egenvekt + last er mindre enn grensen i vognkortet. Det stemmer også overens med info her: http://www.vegvesen.no/Forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger Selv om du med klasse B eller klasse B 96 kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg etter førerkortforskriften, må du alltid sjekke i bilens vognkort hva som er ”tillatt hengervekt”, dvs. maksimal aktuell totalvekt for tilhenger etter denne bilen. Den vekten er fastsatt av bilfabrikanten, og må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. Resultatet kan bli at du kan trekke tilhengeren, men ikke med full last. Bare når bilens tillatte hengervekt er lik eller høyere enn tilhengerens tillatte totalvekt, kan tilhengeren lastes fullt opp.Du må heller ikke overskride bilens ”tillatte vogntogvekt”, dvs. summen av bilens og tilhengerens aktuelle totalvekter. Så i mitt tilfelle, så tror jeg ikke at jeg har noe å vinne på å skaffe meg et B96 sertifikat. Endret 22. juli 2015 av ns Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Så i mitt tilfelle, så tror jeg ikke at jeg har noe å vinne på å skaffe meg et B96 sertifikat. Det er bilens kapasitet som her er til hinder og ikke vektgrenser for klasse B/B96/BE, så dette er veldig korrekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå