Gå til innhold

Lære å holde siden med stor bil

Fearling

Anbefalte innlegg

Var ute og kjørte litt i går for andre gang på en litt trang vei uten sånn veistripe som skilte kjørefeltene. Så jeg skjønte egentlig ikke hvor jeg var på veien, enten var jeg for mye til høyre eller for mye til venstre. Bilen jeg kjørte med var ganske stor, jeg kunne liksom ikke se når jeg var for nært fortauet. Noen som vet om noen triks som kan gjøre det enklere for meg å vite hvor jeg skal ligge på veien? Skjønner naturligvis at jeg skal ligge på høyre siden av veien, men jeg sliter bare med hvor mye til høyre..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var ute og kjørte litt i går for andre gang på en litt trang vei uten sånn veistripe som skilte kjørefeltene. Så jeg skjønte egentlig ikke hvor jeg var på veien, enten var jeg for mye til høyre eller for mye til venstre. Bilen jeg kjørte med var ganske stor, jeg kunne liksom ikke se når jeg var for nært fortauet. Noen som vet om noen triks som kan gjøre det enklere for meg å vite hvor jeg skal ligge på veien? Skjønner naturligvis at jeg skal ligge på høyre siden av veien, men jeg sliter bare med hvor mye til høyre..

Du skal ligge så langt til høyre slik at du ikke kjører utenfor/på fortauet, for å se hvor nærme du er kan du bruke ditt høyre speil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Triks #1: Finn deg en motorvei med rumlefelt. Altså slike kantstriper som bråker når du kjører over de. Kjør nærme de slik at du får en følelse av hvor høyre og venstre forhjul går i veibanen. 

Når du blir kjent med bilen burde du klare å treffe en fyrstikkeske med både høyre og venstre forhjul.

Triks #2: Skikkelig emnetittel. "hjelp" er ikke en tittel som beskriver hva tråden handler om eller hva du ønsker hjelp til.

Lenke til kommentar

Triks #1: Finn deg en motorvei med rumlefelt. Altså slike kantstriper som bråker når du kjører over de. Kjør nærme de slik at du får en følelse av hvor høyre og venstre forhjul går i veibanen. 

Når du blir kjent med bilen burde du klare å treffe en fyrstikkeske med både høyre og venstre forhjul.

Triks #2: Skikkelig emnetittel. "hjelp" er ikke en tittel som beskriver hva tråden handler om eller hva du ønsker hjelp til.

Det er ingen motorveier med rumlefelt her som jeg vet om, bor i en liten by

Lenke til kommentar

Vær kreativ. Bruk brostein, fortauskanter, oppmerking eller andre hjelpemidler sammen med sidespeilet. Bruk speilet til å se hvor dette er i forhold til bilen, og så har du ett referansepunkt på panseret som du kan bruke når du kjører ellers.

Lenke til kommentar

Det er en vanesak. Bruk høyrespeilet. Gjør det gjerne også når du parkerer. Kjør inn på parkeringsfilen, prøv å legg deg så nærme inntil ene stripen med høyresiden uten å være borti - og så går du ut og ser hvor nært du havnet hvitstripen.

Når du kjører, så kjenner du ofte hvor hjulene dine ligger i veien. Eksempelvis hvis det er små humper, så kjenner du om hjulet tar borti disse. På mange veier er asfalten slitt slik at du ser hvor de fleste ligger, da er det ikke så vanskelig å prøve seg frem.

Lenke til kommentar

Dette er bare en erfarings sak. Jeg er selv 22, og har kjørt i 4 år. Jeg tenker ikke lenger på dette. Nå skal det sies at jeg kjører ca 30.000km i året. 

Det kommer av seg selv. Prøv å ikke overtenke det, da blir du nervøs og gjør flere feil. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...