ProphetSe7en Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Har en server som nå skal få mer Ram og nytt hovedkort, og i den forbindelse vurderer jeg å legge inn nytt OS på den også. Den har blitt brukt til litt for mye ekstra ting opp igjennom, så da hadde det vært greit å fått rensket opp. Men så er spørsmålet. Hvilket OS skal en velge? Jeg har lisenser på de siste utgavene av Windows Server, og i dag kjører den 2012 R2. Bruksområde er å fungere som filserver i hjemmet, samt administrere filmer og serier via CoutchPotato, SickRage og Emby server. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2015 Har du noen gode tutorials for oppsett slik slik at jeg får på plass fildeling, Areca 1880 opp å gå osv? Jeg har ikke prøvd Debian før, så det hadde jo vært interessant å prøve noe nytt, men jeg trenger noe hjelp på veien. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Eller så kan du holde deg til Windows, siden du allerede har lisenser. Ikke noe galt med Debian men hvis du ikke har erfaring med det allerede så starter du 'på bånn' og da blir du ganske hjelpeløs fram til du har tilegnet deg en viss kompetanse. Hvis du beholder Windows, kan du legge inn hyper-v server* 'i bunn' og så legge virtuelle servere på toppen av det. Har du først gått virtuelt kan du si 'ja takk begge deler' og legge Windows og Debian ved siden av hverandre på samme maskinen, samtidig! *en Windows core server variant som kun har hyper-v rolle. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2015 Noe slikt som denne utgaven da? Microsoft Hyper-V Server 2012 R2 64-bit? Ikke vært borti før. Dette er kun for å lage virtuelle servere som skal kjøre i Microsoft Hyper-V Server 2012 R2 64-bit? På den måten kan jeg ha flere servere som kjører og hente ut det beste fra hver av dem? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Jepp, akkurat den utgaven. Det er en spesialutgave av server core som kun støtter hyper-v rollen. Hyper-V er Microsoft sin virtualiseringsteknologi. Den kan installeres som en rolle på en vanlig 2012 server eller på pro/enterprise variantene av win8. Hyper-v har, grovt sett, samme mulighetene som andre populære virtualiseringsteknologier (vmware,xen) og har, i likhet med konkurrentene, sine særheter, på godt og vondt.. Microsoft Hyper-V Server 2012 R2 64-bit brukes som OS på serveren(verten) og du er ikke bundet til Windows på gjestemaskinene. https://en.wikipedia.org/wiki/Hyper-V#Supported_guests Core variantene av windows har ikke noe grafisk brukergrensesnitt. All administrasjon foregår fra kommandolinjen(PowerShell) eller fra et konsoll på en annen maskin. Fordelen er at core er lettere å drive men for en nybegynner på virtualisering så er det nok enklere å installere vanlig 2012 og legge til hyper-v rollen i etterkant. Angående lisensiering.. hvis jeg husker riktig så omfatter en standard 2012-lisens 1 fysisk maskin og 2 virtuelle. Microsoft Hyper-V Server 2012 R2 64-bit er gratis men krever egne lisenser for gjeste-OS. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2015 Jeg får se litt nærmere på det, hva lisenser som er tilgjengelig via dreamspark osv Men, om jeg velger å gå for Windows fremfor Debian som alt er nevnt, er det da noen grunn til å velge en server utgave fremfor Windows 8 eller 10? Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 VMware vSphere 6.0 er en Type 1 hypervisor som du installerer rett på maskinvaren hos serveren, og du kan administrere den fra din klient. Da blir det mulig å opprette flere virtuelle datamaskiner hvor du kan installere forskjellige operativsystemer. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 En win8-maskin kan dele ut filer i et lite nett og de programmene du nevner krever nok ikke Windows server uansett. Spørs om du trenger ekstra funksjonalitet som krever et server-OS. Eller motsatt, om du skal bruke boksen til typiske desktop-ting, spill osv. Jeg har win8 på hjemmemaskinen min men valgte å betale ekstra for pro-utgaven fordi den støtter hyper-v. Hyper-v er relevant for jobben min men jeg kunne også brukt standard win8+vmware player(gratis) hvis ikke hyper-v hadde vært et krav. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2015 Ble vanskelig dette nå for hva jeg skal velge. Jeg har lisens til Win 8 pro også, og vil anta at der dukker opp lisens til win 10 når det blir tilgjengelig om en uke. Maskinen står i boden. Det er for det meste automatisert alt som foregår på den. Btsync, sickrage, coutch potato og emby. Alle disse kan jo styres via nettleser, så direkte tilgang til maskinen trenger jeg jo ikke. I tillegg går de sin gang uten at jeg trenger å gjøre så mye når det først er satt opp. Eneste jeg sliter litt med så langt er å få alle disse til å kjøres som en "service" slik at innlogging ikke er nødvendig for at det skal gå sin gang. De få gangene det trengs tilgang er det gjerne for å encode en film, rippe fra bluray til disk, administrere mappetilganger osv, og da har jeg til nå brukt remote desktop, noe jeg ønsker å gjøre videre. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2015 Det er vel egentlig dette jeg lurer på nå: Hvilke fordeler gir Server 2012 R2 i forhold til Windows 8 eller Windows 10? Hvilke fordeler gir Windows 8 eller Windows 10 i forhold til Server 2012 R2? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Sånn umiddelbart virker det som win8pro er tilstrekkelig for ditt bruk. Server gir deg tilgang til mange flere roller men da kan du jo 'bare' legge inn hyper-v(eller vmware) på maskinen ved behov.. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Ang services.. Du kan jo bare sette på automatisk innlogging, og kjøre det som ikke støttes som services, ved innlogging istedet.Dette er noe som funker på både desktop og server OS fra MS ihvertfall, og ville vært rart om linux ikke støtter det Har en server hjemme selv, der ble OS Windows 2012R2 Standard.. Ikke noe spesiell grunn til det valget, men det får gjort alt jeg vil ihvertfall Samt kjører hyper-v rolle på den, som kjører en fast VM, samt litt testing av andre ting Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Jeg har satt opp en laptop som server, CentOS 7 er valgt som OS. Denne skal primært fungere som hypervisor, da laptopen er ganske kraftig (quad-core), har remote KVM-funksjonalitet i hw. Bruker qemu-kvm som virtualiseringsplattform. Hvilke tjenester jeg skal sette opp er jeg fremdeles litt i tenkeboksen på, men server-OS er i hvert fall satt opp. Så får jeg se hva det blir til. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2015 Ang services.. Du kan jo bare sette på automatisk innlogging, og kjøre det som ikke støttes som services, ved innlogging istedet. Dette er noe som funker på både desktop og server OS fra MS ihvertfall, og ville vært rart om linux ikke støtter det Har en server hjemme selv, der ble OS Windows 2012R2 Standard.. Ikke noe spesiell grunn til det valget, men det får gjort alt jeg vil ihvertfall Samt kjører hyper-v rolle på den, som kjører en fast VM, samt litt testing av andre ting Ja jeg vet jeg kan logge inn på den måten, men synes ikke det burde være nødvendig når det i teorien kan kjøres som en service. I tillegg mener jeg å huske at det var et mareritt å finne oppstartsmappen i server 2012 R2 Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Lett tilgjengelig hos meg, men jeg kjører classic shell, så jeg har startmeny som minner mer om Windows 7 Men ja, det meste burde være mulig å få lagt inn som en service på en eller annen måte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå