IcedInsanity Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Har lite (ingen) peiling på slikt bortsett fra at eg klarte å rote frem noen brikker som passet til PC'en min via en brikkevelger hos Komplett. Men eg trenger tips fra dere som kan dette om hva eg burde gå for. Dette er det eg har pluss info som eg regner med er relevant PC'en skal brukes til hovedsaklig videoredigering, Photoshop og diverse filmprosjekter. Har brukt den til dette før, men den begynner å bli noe treg etterhvert og er ikke like kjapp i vendingene som før. Maks budsjett er rundt 2k.. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) Har du sjekket at det er ram som er flaskehalsen? her er noen greie alternativer. 32Gb kit: ca 1900krhttps://prisguiden.no/produkt/kingston-hyperx-savage-ddr3-1600mhz-32gb-cl9-4x8gb-226567 eller 16Gb kit: ca 950kr https://prisguiden.no/produkt/kingston-hyperx-fury-ddr3-1600mhz-16gb-cl10-2x8gb-207006 Endret 22. juli 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2015 Nei, har ikke sjekket det. Hvordan skal eg gå frem isåfall? Er ting som å åpne program som feks Vegas og Photoshop og "rendering" tidene som har økt betraktelig.. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Nei, har ikke sjekket det. Hvordan skal eg gå frem isåfall? Er ting som å åpne program som feks Vegas og Photoshop og "rendering" tidene som har økt betraktelig.. i win7 trykker du ctrl-alt-delete for å komme til task manager, her er det en fane som viser cpubruk og minnebruk. Hvis cpu står på 100% og ram på 50% vil det ikke hjelpe å oppgradere ram. Cpu skal stå på 0-2% (lave tall) når du ikke jobber med noen programmer. Hvis prosesoren hele tiden jobber går du glipp av ytelse, under prosesser kan du se hva som bruker ram/cpu (husk å trykke på "vis prosesser fra alle brukere"). Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2015 Slik ser det ut, prosessorbruk ligger å hopper mellom alt fra 0 til 19% var vel det høyeste eg så mens eg satt å fulgte med noen minutter. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Ingenting unormalt der.Hvordan ser det ut når du jobber og føler pcen går tregt? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2015 Det vet eg ikke enda. Kan sjekke hvordan det ser ut når eg jobber/åpner de tingene som ikke går like fort lenger. Lenke til kommentar
ulle1040 Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Bruker du SSD eller vanlig HD? Når du beskriver at programmene er tregere i oppstart virker det som om du har en sliten og småfull harddisk som kunne trengt en oppgradering til SSD. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2015 Men har harddisk noe med den økte rendering tiden på prosjekter i Vegas? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Men har harddisk noe med den økte rendering tiden på prosjekter i Vegas? 241013e257d772a5e56011b18b9c47e9.png Hvis du bruker den eksterne harddisken så ja, og i veldig stor grad om den ikke er usb 3.0 og tilkoblet usb 3.0 port. Du kan begynne å kopiere filer til harddisken før du jobber med de, for å mitigere på dette. Har du to disker kan du lese fra den ene og skrive/lagre til den andre. Du kan eksperimentere litt og se hva som går fortest, men jeg blir ikke overrasket om det raskeste er å kun bruke den interne disken. Usb 2.0 har en overføringshastighet på ca 20mb/s mener jeg. Usb 3.0 har mange ganger så mye. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) Er så godt som alltid den eksterne disken eg lagrer på, og/eller der filene ligger som blir feks rendret i Vegas. Men om eg skulle kjøpt ny disk, da er det SSD disk som er veien å gå? Og hvilken passer til min PC? Endret 22. juli 2015 av IcedInsanity Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 Da ville jeg anbefalt deg en ssd for operativsystem og diverse. Og en ny harddisk, så du får 2 harddisker til Vegas, en til å lese av, og en til å skrive til. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 22. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2015 Beklager min uvitenhet, facepalm er lov nå..men er ikke SSD og HD det samme? Bare at en SSD tydeligvis er kjappere, bedre osv? Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 22. juli 2015 Del Skrevet 22. juli 2015 (endret) SSD er raskere, og tåler mye mer støt en hdd siden det ikke er noen mekaniske deler i den. En ssd er rundt 3 ganger så rask som en vanlig harddisk (hdd) og er veldig kjekt å ha programmer og operativsystem på. Omtrent den eneste negative siden med ssd for en vanlig forbruker er at de koster mye mer sammenlignet med harddisker. Er derfor mange bruker ssd operativsystem og diverse, og hdd til masselagring som ikke har behov for høy skrive/lese hastighet (f.eks videofiler til Vegas) Ville gått for en 250GB/500GB ssd, og 1 eller 2 vanlig harddisker, vet ikke hvilken størrelse du vil ha. 2 harddisker hvis du vil bruke den harddisken du allerde har til diverse saker, og 2 nye til kun Vegas. 1 hvis du bruker lite av plass til diverse, og det holder med 250/500GB til alt du har på pc'en utenom Vegas filer, som du bruker den nye harddisken og den gamle til. (en til å lese fra, og en til å skrive til) Si ifra hvis du lurer på noe mer, eller jeg forklarte dårlig (sitter på mobil). Endret 22. juli 2015 av Bjonness406 Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 Så en SSD til operativsystem og diverse nick nacks, og en evt to nye HDD til redigering og slike ting hvis eg skjønner deg rett nå? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 (endret) Sett på den CPU-meter gadget saken til Windows når du rendrer så ser du hvor mye CPU'en bruker. Hvis denne ikke går ganske så høyt, minimum 80%+, så er det ikke CPU som er problemet. Samma med RAM bruk, er det ikke over 70-80% så er det ikke RAM. PC'er kan "stagnere" litt hvis den bruker over 80% RAM, etter hva jeg har merket på mine PC'er hvertfall RAM er oppskrytt når det gjelder redigering og rendering, hvis det er bare ved rendering den er treigere så er det nesten garantert ikke RAM hvis du har 8GB. Når man rendrer så bruker man bare RAM til de små delene av videoen som blir lest, rendret og lagret. samtidig. Den spytter ut infoen fra RAM'en med en gang den er ferdig. Bruker du CUDA kjerner til renderingen? Har du forandret hvor du leser filer fra og hvor du rendrer til? Har du begynt med høyere oppløsning eller bitrate? Hvor leses lyden fra, separat lydspor? Er det noe annet som har forandret seg den siste tiden etter det ble tregere? Angående SSD, en SSD er som et minnekort mens en HDD er som en CDROM, sånn veldig enkelt forklart En HDD har nok lese/ skrive kapasitet til å rendre alt, hvis du har en HDD som ikke klarer å spille av en video med en gitt oppløsning/ bitrate så er den for treg, har skjedd meg en sjelden gang på store bluray/ DVD rip's med USB 2.0 pinne. En HDD liker stort sett ikke å skrive og lese samtidig, lesehodet må flytte seg overdrevent mye for å gjøre det så da får du en flaskehals med en gang. Ved mindre filer som har lav bitrate, oppløsning og dermed mindre størrelse pr sekund video så trenger ikke HDD å lese og skrive så mye at det er merkbart. Vegas har ikke flaskehals når det gjelder å lese og skrive samtidig da det er det den gjør når det rendres og det er det Vegas er laget for, men det stopper opp når HDD ikke klarer å gi nok informasjon eller skrive nok informasjon. 2 HDDer er nesten et krav spør du meg, jeg nesten halverte renderingtidene mine når jeg gikk over til 2 HDDer. Dette er Fraps filer på ca 100GB pr halvtime video, jeg har audiosporet separat som ligger på samme HDD som råvideoer. Det anbefales IKKE SSD til råvideo lagring eller ferdig rendret video da prisen pr MB er for høy og du ikke har noenting å tjene på det. En SSD tåler visst mindre når du kjører den hardt med mye lesing og skriving også. Edit; Har du byttet codec når du rendrer? Sony AVC/ACC og Mainconcept AVC har ganske drøy forskjell på renderingtidene uten merkbar kvalitetsforskjell, hvertfall ikke i mine videoer eller etter min erfaring. Håper dette fikser seg Edit2; Jeg skrev nok mye som du visste fra før her, ble en laaang regle, kanskje litt teit når jeg tenker etter? Poenget er hvertfall at 2 harddisker er lurt og raskere. Du har mer sikkerhet også, skulle HDD'en med ferdige filmer krasje så har du fortsatt HDD'en med råfilmene og omvendt Endret 23. juli 2015 av Dante's Inferno 1 Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Så en SSD til operativsystem og diverse nick nacks, og en evt to nye HDD til redigering og slike ting hvis eg skjønner deg rett nå?Jepp En HDD liker stort sett ikke å skrive og lese samtidig, lesehodet må flytte seg overdrevent mye for å gjøre det så da får du en flaskehals med en gang. Ved mindre filer som har lav bitrate, oppløsning og dermed mindre størrelse pr sekund video så trenger ikke HDD å lese og skrive så mye at det er merkbart. Vegas har ikke flaskehals når det gjelder å lese og skrive samtidig da det er det den gjør når det rendres og det er det Vegas er laget for, men det stopper opp når HDD ikke klarer å gi nok informasjon eller skrive nok informasjon. 2 HDDer er nesten et krav spør du meg, jeg nesten halverte renderingtidene mine når jeg gikk over til 2 HDDer. Dette er Fraps filer på ca 100GB pr halvtime video, jeg har audiosporet separat som ligger på samme HDD som råvideoer. Det anbefales IKKE SSD til råvideo lagring eller ferdig rendret video da prisen pr MB er for høy og du ikke har noenting å tjene på det. En SSD tåler visst mindre når du kjører den hardt med mye lesing og skriving også. Veldig bra forklart +1 Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 Har sjekket noen ganger ved rendering om CUDA er tilgjengelig, men det er vist veldig tilfeldig om de er eller ikke. Kom også på når eg leste innlegget ditt Dante at filmer som ligger på PC'en som blir avspilt enten med media player eller VLC har begynt å hakke. Det gjorde dem ikke før, så har tenkt at om filmer som eg har på PC'en hakker så må det være noe som ikke er helt rett. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 (endret) Dette høres mistenksomt ut. Da er det (mest sannsynlig) samme feil som gjør renderingen treig. Windows 7 og oppover skal vel defragmentere diskene selv, men du kan analysere disken hvertfall for å sjekke. Hvis det er mye "surr" der så kan det være en årsak. Opplevde det i gode gamle Win98/ XP dagene Du bør feilsøke litt før du kjøper noe nytt. Kan du teste en annen HDD eller en minnepenn eller no for å se om det hakker når du spiller av der? En HDD kan også oppføre seg rart og bli treig rett før den dør så du bør ta backup før du sjekker for feil eller defragmenterer den. Endret 23. juli 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 23. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2015 Skal eg feks prøve å legge en film over på den eksterne HDD og spille den av fra der og se om det fortsatt hakker da kanskje? For om den ikke gjør det så er det vel noe med den "innebygde" HDD? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå