Gå til innhold

eGPU


ili

Anbefalte innlegg

Med USB-C og Thunderbolt 3 håper jeg på eksterne grafikkkort (eGPU) løsninger som kan kobles til bærbare (og kanskje telefon/nettbrett). 

 

Del gjerne linker, tanker og håp dere har.

 

Personlig skulle jeg gjerne sett en eGPU løsning som brukte GTX970m og USB-C/thunderbolt 3 til både overføring og strøm. Denne ville da forhåpentligvis blitt såpass liten at den lett kunne blitt tatt med og ville gjort vanlige maskiner som feks surface pro 4-5 om til gode spill maskiner. 

 

http://www.gamecrate.com/thunderbolt-3-and-why-it-matters/11093 

Endret av ili
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alienware har jo allerede noe lignende i form av deres Graphics Amplifier som kobler seg til den relativt slanke Alienware 13 og tar desktop-skjermkort. Grunnen til at ingen har gjort noe lignende med laptop-skjermkort er nok fordi disse koster vesentlig mer enn sine Desktop-navnebrødre og leverer vesentlig dårligere ytelse attpåtil.

http://www.dell.com/no/p/alienware-13/pd

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Og det er svært få egpu på markedet nå. Grunnen til dette er mange, men hovedsakelig tilkoblingsmuligheter. Og med usb-c/tb3 løses dette. Da slipper du store og skreddersydde løsninger slik som amplifier.

Jeg ser et par potensielle problemer her:

  1. Det er kun TB3 som har båndbredde nok til at dette gir mening.
  2. TB3 er fortsatt begrenset til 100W, dette er ikke nok til å dekke en laptop med et dedikert skjermkort av type 970M eller høyere, da gir det i hvert fall ingen mening å drive en egpu.
  3. GTX 980M har svakere ytelse enn et GTX 970 (3500 kr,) men koster minst 7000 kr løst.

 

 

Det må fortsatt kobles en strømforsyning til eGPU, hvis denne skal være av god kvalitet blir det minst 800 kr.

Chassis og kjøleløsning for eGPU vil sannsynligvis komme på rundt 700 kr også.

Jeg tror du overvurderer markedet her, de som er interessert i dette utgjør sannsynligvis mindre enn 1 prosent av et ekstremt snevert marked i utgangspunktet, og av de er det nok svært få som bryr seg om størrelse på eGPU igjen.

Lenke til kommentar

970m gir 15% mindre ytelse enn 970, noe som gir god nok ytelse til alle spill akkurat nå.

 

En TB3 for overføring av grafikk og en usb-c for overføring av strøm (970m krever ca 97 watt)

 

970m koster rundt 5000, chassis kan koste 1500 muligens. Dette gir utgift på 6500 kr for å gjøre en bærbar eller nettbrett som feks surface 4-5 til spill maskin. En gaming laptop nå med 970m koster fort 13000 kr.

Lenke til kommentar

970m gir 15% mindre ytelse enn 970, noe som gir god nok ytelse til alle spill akkurat nå.

970M er svakere enn et GTX 960 ifølge notebookcheck, og et 960 er et helt OK 1080p-skjermkort som kjører de fleste nyere spill på 45-50 fps i 1080p, ikke akkurat lovende.

En TB3 for overføring av grafikk og en usb-c for overføring av strøm (970m krever ca 97 watt)

 

970m koster rundt 5000, chassis kan koste 1500 muligens. Dette gir utgift på 6500 kr for å gjøre en bærbar eller nettbrett som feks surface 4-5 til spill maskin. En gaming laptop nå med 970m koster fort 13000 kr.

En Surface 4-5 vil ikke kunne nyttegjøre seg av kraften til et slikt skjermkort fordi prosessoren er klokket for lavt, og ikke vil kunne opprettholde akseptable klokkefrekvenser for spilling.

 

Igjen ignorerer du pris i forhold til ytelse her. Hvis man går for i5-varianten av Surface Pro (12000 på elkjøp nå,) så vil totalprisen havne på nærmere 20 000 kr med et eGPU av typen 970M. Når tilsvarende løsning med integrert GPU koster 13 000 ifølge deg selv er det svært vanskelig å forsvare prishoppet når man i tillegg må betale ekstremt mye for å oppgradere i fremtiden (dette blir aldri volumvarer, følgelig blir det aldri gode innkjøpspriser for større butikker.) Til sammenligning tilbyr Alienware sin Graphics Amplifier deg å kjøpe ethvert skjermkort fra Nvidia eller AMD for PCIe-montering, du betaler mindre enn halve prisen for å oppgradere, og det er i praksis ikke store forskjellen i "bærbarhet" av eGPU-løsningen (du vil måtte ha en større bag eller sekk for begge løsninger.

 

Det er heller ikke slik at en eGPU med et 970M vil være så spesielt liten, jeg vil tippe at løsningen vil havne på omtrent samme størrelse som en Wii U, og ettersom strømforsyningen til en Surface Pro eller typisk laptop er alt for svak til å levere 100W for skjermkortet i tillegg til resten av maskinen er det 100% nødvendig med en ekstern strømadapter til eGPUen, med mindre du foreslår at alle skal bære rundt på en tre ganger så stor/tung strømadapter da?

 

Ellers er det stadig flere tegn på at industrien går vekk fra MXM-standarden, for eksempel tilbyr Nvidia MXM kun til selskaper gjennom MXM-SIG. Flere av toppkortene til Nvidia og AMD på laptoper er rett og slett såpass strømkrevende at de ikke støttes av MXM-standarden, og de fleste laptoper i dag har loddet GPUen direkte på hovedkortet for å spare plass og kostnader.

Lenke til kommentar

970M er svakere enn et GTX 960 ifølge notebookcheck, og et 960 er et helt OK 1080p-skjermkort som kjører de fleste nyere spill på 45-50 fps i 1080p, ikke akkurat lovende.

Overall, the GTX 970M is fast enough to run even the most demanding games with highest details and FullHD resolution. Additional quality features like anti-aliasing and anisotropic filtering are also not a problem for this card in most titles as of 2014.

 

That is taken from your link.

 

En Surface 4-5 vil ikke kunne nyttegjøre seg av kraften til et slikt skjermkort fordi prosessoren er klokket for lavt, og ikke vil kunne opprettholde akseptable klokkefrekvenser for spilling.

Igjen ignorerer du pris i forhold til ytelse her. Hvis man går for i5-varianten av Surface Pro (12000 på elkjøp nå,) så vil totalprisen havne på nærmere 20 000 kr med et eGPU av typen 970M. Når tilsvarende løsning med integrert GPU koster 13 000 ifølge deg selv er det svært vanskelig å forsvare prishoppet når man i tillegg må betale ekstremt mye for å oppgradere i fremtiden (dette blir aldri volumvarer, følgelig blir det aldri gode innkjøpspriser for større butikker.) Til sammenligning tilbyr Alienware sin Graphics Amplifier deg å kjøpe ethvert skjermkort fra Nvidia eller AMD for PCIe-montering, du betaler mindre enn halve prisen for å oppgradere, og det er i praksis ikke store forskjellen i "bærbarhet" av eGPU-løsningen (du vil måtte ha en større bag eller sekk for begge løsninger.

 

Det er heller ikke slik at en eGPU med et 970M vil være så spesielt liten, jeg vil tippe at løsningen vil havne på omtrent samme størrelse som en Wii U, og ettersom strømforsyningen til en Surface Pro eller typisk laptop er alt for svak til å levere 100W for skjermkortet i tillegg til resten av maskinen er det 100% nødvendig med en ekstern strømadapter til eGPUen, med mindre du foreslår at alle skal bære rundt på en tre ganger så stor/tung strømadapter da?

 

Ellers er det stadig flere tegn på at industrien går vekk fra MXM-standarden, for eksempel tilbyr Nvidia MXM kun til selskaper gjennom MXM-SIG. Flere av toppkortene til Nvidia og AMD på laptoper er rett og slett såpass strømkrevende at de ikke støttes av MXM-standarden, og de fleste laptoper i dag har loddet GPUen direkte på hovedkortet for å spare plass og kostnader.

Det er jo en selvfølge at dette er for folk som allerede har en surface, godt apple produkt eller lignende og vurderer en gaming laptop I tillegg. Med tanke på hvor mange som faktisk kjøper disse gode, men lette bærbare og hybridene. Og at markedet for gaming laptops bare øker kan markedet for mobilt egpu være der. Vet at vanlig egpu med vanlig skjermkort selvsagt vil være større. For prosessoren er sterk nok. Er allerede folk som kobler selvlagde egpu med vanlige skjermkort og kjører spill på høy kvalitet på en av Apples bærbare (og en del andre som hp kontor maskiner). Men de må trikse litt pga TB3 ikke er her enda. Og de bruker ofte Xbox ladere for strømforsyning.

 

 

Men er størrelsen jeg lurer mest på for jeg reiser mye. Nøkkelen må bli at den er mindre enn en gaming laptop. De kommer fort opp i 3-4 kg. Så blir spennende å se om de faktisk får krympet den. Eller om noen faktisk lager en slik en :-)

 

Jeg drasser rundt på en hp 8760w med quadro 3000m på 3.6 kg. Med gaming driveren kjører den feks assassin Creed på ca maks (1600x900). Vet det ikke er ideel gaming laptop, men fikk den gratis og ble overrasket at den kjører mange spill såpass bra :-).

 

Jeg har allerede en vanlig maskin med GTX 970 og i7 2600k eller noe slikt hjemme som kjører det meste på maks. Utviklingen på prosessor har ikke gått fort de siste årene.

 

 

Angående mxm vet jeg at det er en god del som bruker den nå, men visste ikke at mange planlegger å gå bort i fra den. Jeg liker godt standarder og muligheten for oppgradering så håper det ikke stemmer

 

Angående amplifier liker jeg den ikke. Pga den fungerer bare på en gaming laptop. Da blir poenget litt borte.

Lenke til kommentar

Overall, the GTX 970M is fast enough to run even the most demanding games with highest details and FullHD resolution. Additional quality features like anti-aliasing and anisotropic filtering are also not a problem for this card in most titles as of 2014.

 

That is taken from your link.

Jeg er klar over at det er det som skrives på siden, men om du ruller ned til benchmarkene av spill ser du at for eksempel The Witcher 3 kjører på 48 fps med "High" settings i 1080p.

Det er jo en selvfølge at dette er for folk som allerede har en surface, godt apple produkt eller lignende og vurderer en gaming laptop I tillegg. Med tanke på hvor mange som faktisk kjøper disse gode, men lette bærbare og hybridene. Og at markedet for gaming laptops bare øker kan markedet for mobilt egpu være der. Vet at vanlig egpu med vanlig skjermkort selvsagt vil være større. For prosessoren er sterk nok. Er allerede folk som kobler selvlagde egpu med vanlige skjermkort og kjører spill på høy kvalitet på en av Apples bærbare (og en del andre som hp kontor maskiner). Men de må trikse litt pga TB3 ikke er her enda. Og de bruker ofte Xbox ladere for strømforsyning.

I så tilfelle er det fortsatt et problem med CPU, ettersom ingen av disse ultraportable maskinene har mer enn en tokjerner og man ideelt sett bør ha en firekjerner kjørende på 3+ GHz for gaming.

 

Jeg tviler forøvrig på at markedet for gaming-laptoper blir stadig større, det er alt for mange ulemper med dem sammenlignet med en selvbygd PC: ikke mulig å oppgradere skjermkort, masse støy, liten skjerm, ingen mulighet for stor lagringsplass...

Men er størrelsen jeg lurer mest på for jeg reiser mye. Nøkkelen må bli at den er mindre enn en gaming laptop. De kommer fort opp i 3-4 kg. Så blir spennende å se om de faktisk får krympet den. Eller om noen faktisk lager en slik en :-)

Vekten på gaming-laptoper er vel ikke det største problemet? Det er vel heller størrelsen og batteritiden?

Uansett vil en slik løsning mest sannsynlig havne på 1.5 til 2 kg hvis det skal være et greit kabinett, strømadapter, og skikkelig kjøleløsning, grunnen til at gaming-laptoper er såpass store og tunge er jo nettopp fordi de må ha en skikkelig kjøleløsning som ikke høres ut som en jetmotor.

Jeg drasser rundt på en hp 8760w med quadro 3000m på 3.6 kg. Med gaming driveren kjører den feks assassin Creed på ca maks (1600x900). Vet det ikke er ideel gaming laptop, men fikk den gratis og ble overrasket at den kjører mange spill såpass bra :-).

Den er jo nå fem år gammel, på den tida hadde det sikkert fungert bra som en gaming-laptop.

Jeg har allerede en vanlig maskin med GTX 970 og i7 2600k eller noe slikt hjemme som kjører det meste på maks. Utviklingen på prosessor har ikke gått fort de siste årene.

Det som skjer på prosessorfronten nå er å få ned strømforbruket, det har ført til at selv gaming-laptoper på 15" klarer over fire timer på batteri når du surfer.

Angående mxm vet jeg at det er en god del som bruker den nå, men visste ikke at mange planlegger å gå bort i fra den. Jeg liker godt standarder og muligheten for oppgradering så håper det ikke stemmer

Det er synd, men når det hjelper lite når standarden ikke brukes. Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Dette har jeg mye erfaring med, da jeg har det selv.

 

Det fungerer allerede med thunderbolt 2. Ta en tur innom techinferno. Fks med et gtx980 så ligger du på ca 85% av ytelsen til kortet (grunnet thunder bolt 2 sine begrensninger).

 

Når båndbredde blir doblet fra tb2 til tb3 bør det være 90-95%. Intel har aldri gått ut og støttet dette offisielt før nå. Har heller ingen begrensninger til watt på de DIY systemene, og siden intel har gått ut og visst desktop GPU'er, så tror jeg at man sikkert kan få med en kraftig strømforsyning.

 

 

DIY med thunderbolt 2

 

x2 titan z

llDKdfH.jpg

 

gtx980

13042d1415129572t-na211tb_3.jpg

 

 

 

Offisielle greier

 

 

Offisielt bilde fra intel på lanseringen av Thunderbolt 3

msi_external_graphics_thunderbolt.jpg

 

 

og til slutt en video

https://www.youtube.com/watch?v=BFkp0GHz5v8

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Ble skuffet av at Surface pro 4 og surface book ikke hadde TB3, men kom noe annet godt ut av det:

 

Når du ser på hvordan surface book er bygd opp, er det tydelig att dette er en egpu løsning. CPU, minne, integrert grafikk osv er i skjermdelen. GeForce grafikken er i tastaturet og det ser ut som de har funnet en måte som gjør at du kan koble fra og til uten å skru ting av. Dette har vært et problem med egpu tidligere.

Endret av ili
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...