Gå til innhold

Lenovo bærbar PC, ok valg?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker en relativt enkel laptop som ikke skal brukes til gaming, men som gjerne bør være relativt rask og smidig. Budsjettet er på kr. 6.000,- og jeg vil bestille fra Komplett.no. Jeg har sett litt på Acer til kr. 5.995,- men disse har ikke CD/DVD-rom. Jeg så derfor på Lenovo G70-70 (link: https://www.komplett.no/lenovo-g70-70-173-hd/845443 og Lenovo G50-70 (link: https://www.komplett.no/lenovo-g50-70-156-hd/833262) som begge har svakheter og styrker sammenlignet med hverandre. Jeg har ingen erfaring med Lenovo, så om dere har noen tilbakemelding på merket og om jeg eventuelt bør velge noe annet, setter jeg pris på dette.

Endret av MadOx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.komplett.no/lenovo-g50-80-156-hd/838726

Denne er en del raskere enn de andre maskinene som koster rundt 6000kr.

Byggkvaliteten er laber på alle disse. Jeg hadde ikke kjøpt maskin med i5-4xxxU. Disse er møkktrege.

Ehh, i5-4xxx møkktrege til hva? Til vanlig windows/office bruk så duger de plenty, samme med full HD avspilling mm..

Jeg sa i5-4xxxU. Ikke quote meg på noe jeg ikke har sagt. Og ja, disse er møkktrege til vanlig bruk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Kan skrive under på den påstanden. Har selv en Lenovo og den er noe av de verste eg har vært borti. Helt elending til det meste. Kommer aldri til å kjøpe noe som det står Lenovo på i fremtiden.

Kan du utdype? :)

Jeg har vært av den oppfatning at Lenovo skal være meget solid maskiner, men er selv noe skuffet over min Lenovo Yoga 2 som jeg betalte hele 9K for. Det virker som den fungerer bedre nå, men i begynnelsen var den treg og viften støyet fælt. Fortsatt usikker på om jeg skal levere den tilbake eller ikke.

Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/lenovo-g50-80-156-hd/838726

Denne er en del raskere enn de andre maskinene som koster rundt 6000kr.

Byggkvaliteten er laber på alle disse. Jeg hadde ikke kjøpt maskin med i5-4xxxU. Disse er møkktrege.

Ehh, i5-4xxx møkktrege til hva? Til vanlig windows/office bruk så duger de plenty, samme med full HD avspilling mm..

Jeg sa i5-4xxxU. Ikke quote meg på noe jeg ikke har sagt. Og ja, disse er møkktrege til vanlig bruk.

i5-4xxxU da. Jeg har selv en maskin med en i5-4200U, og har solgt tusenvis av maskiner med akkurat denne CPU'en i. Jobbet inntil nylig for en av verdens største PC-produsenter med salg.

At den er "møkktreg" er rett og slett bare tullprat, og det kommer så klart helt på an på konfigurasjonen på minne, er det SSD eller 5400 rpm disk? i3/i5/i7 U-serien er volum-modellene til Intel i bedriftsmarkedet, og det skal faktisk godt jobbes å finne laptoper uten xxxxU.

Når du skriver "møkktreg" uten noen bevis eller spesifikk informasjon så fremstår du lite kompetent.

http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i5-4200U-Notebook-Processor.93563.0.html

The performance of the Core i5-4200U is similar to the old and slightly higher clocked Core i5-3337U. However, when using new instruction sets such as AVX2 the performance can be significantly better. Thus, the CPU has sufficient power for office and multimedia purposes as well as more demanding applications.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

"Lenovo er ikke Lenovo". 

La meg utdype: 

Lenovo, HP, Dell, Fujitsu har alle flere ulke modeller som er produsert for å nå visse spesifikke markeder. 

Du kan kjøpe topp kvalitet fra alle disse produsentene, feks Lenovo Thinkpad serien, HP Elitebook, Dell Latitude osv..

Dersom disse produsentene skal være med å spille hos aktører som Elkjøp, Lefdal ,Expert så er de nødt til å ha modeller som er særdeles rimelige å produsere. Så en reklame på TV her om dagen, hvor det var salg på en Lenovo maskin til 2222 kr, mener det var Lefdal.  Hvor kutter de kostnadene? Valg av materiale, jalla keyboard, dårlig kjøleløsninger, trege harddisker, dårlig supporttilbud, dårlige displays med lav oppløsning mm..

Alle disse produsentene har fantastisk gode laptoper, og de har også fantastisk dårlige maskiner. Det blir helt feil å si at HP, Dell eller Lenovo er dårlig på et generelt grunnlag. 

Se på prisforskjellen: 

https://www.komplett.no/lenovo-ideapad-100-156-hd/847262

https://www.komplett.no/lenovo-thinkpad-t550-156-full-hd/837128

Bedre spec på thinkpaden, men alikevell... 

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Jeg har selv en maskin med en i5-4200U, og har solgt tusenvis av maskiner med akkurat denne CPU'en i. Jobbet inntil nylig for en av verdens største PC-produsenter med salg.

Voldsomt så stor e-peen du har da.

Jeg skal ikke skryte av jobberfaring, lønn, verdens største selskaper, tusenvis av maskiner eller lignende. Godt å høre at du er en troverdig kilde med med masse tung erfaring i ryggen!

Når du skriver "møkktreg" uten noen bevis eller spesifikk informasjon så fremstår du lite kompetent.

Jeg antar at jeg er lite kompetent i forhold til deg. Du virker enormt smart. Kan neppe gå i ringen med deg.

Det du dog glemmer er at "møkktreg" er et relativt begrep. Møkktreg for meg kan bety noe helt annet for deg. Dersom jeg hadde som intensjon å presentere absolutt informasjon ville jeg ikke brukt adjektiver, men håndfast informasjon. 4200U yter ca det samme som en 5 år gammel "low-end" desktop GPU. Etter min mening er dette en møkktreg CPU som kneler raskt dersom den får et par oppgaver på en gang.

Jeg presenterte min personlige mening da TS spurte om noen kunne komme med råd. Det at du er uenig med min mening driter jeg i :)

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Dette skriver TS : "Jeg ønsker en relativt enkel laptop som ikke skal brukes til gaming". Budsjett: 6000 kr.

Så kommer du med tidenes mest gjennomtenkte påstand "I5-4xxxU er møkktreg". Jeg driter også i din personlige mening, jeg bryr meg om at det du skriver rett og slett er feil ifht hva TS ønsker seg, og har ingen betydning for denne tråden. 

E-penis er noe jeg ikke føler behov for ha, men jeg har grunnlag for å skrive det jeg gjør.

Sånn, da har jeg fått sagt mitt..

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Du virker veldig engasjert. Bra. Bruk det til å tilføre tråden noe meningsfylt.

Min erfaring er at i5-4xxxU kneler raskt ved enkel bruk. Spesielt når man har et par prosesser kjørende på en gang.

Helt fint at du er uenig fflex, men du trenger ikke være en drittsekk.

Lenke til kommentar

JA! Min Lenovo ideapad U410 har blitt druknet i vann, slått ekstremt (fall fra sofa til gulvet, ble en stor bulk og den 'delte seg' litt, trodde det var over og ut for den) og kjører fremdeles uten problemer 3 år senere eller noe sånt. Min neste laptop blir også en Lenovo for å si det sånn!

edit:Åja, en kompis av meg FALT på laptopen min (den var lukket) og den ble enda mer bulket bakpå på grunn av det, men null problem med maskinen og skjermen er fortsatt fin.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

JA! Min Lenovo ideapad U410 har blitt druknet i vann, slått ekstremt (fall fra sofa til gulvet, ble en stor bulk og den 'delte seg' litt, trodde det var over og ut for den) og kjører fremdeles uten problemer 3 år senere eller noe sånt. Min neste laptop blir også en Lenovo for å si det sånn!

Kan ikke sammenlignes Lenovo sine gamle bedriftsmaskiner med det som lages i dag, spesielt ikke konsumentmodellene.

Den modellen du har er laget for juling. Man kan ikke forvente det samme av Lenovo i dag dessverre. Byggkvaliteten har dessverre dalt på det som en gang var verdens mest solide laptopper.

Lenke til kommentar

Kjøpte selv denne på tilbud til 5500kr i helgen som var. Ikke fått den end men usikker på om man får så mye mere maskin for 5500kr.(kommer sikkert på tilbud igjen)

Ikke innebygd dvd-brenner (ett plus for min del) men koster ~300kr for en usb variant.

http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/LE80K80003MT/lenovo-flex-2-pro-2-i-1-15-6-sort#

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det finns ingen perfekte konsument laptopper til 5000 eller mindre.nenten de lages av Dell, HP, Lenovo, Acer, ASUS mfl.

Hadde det gjort det hadde de store PC fabrikantene helt sikker laget det for å få sin del av kaka.

Det blir et kompromiss man må gjøre som kjøper på flere ting i dette pris sjiktet.

Det som gjøres er å spare inn på matrialkostnader der man kan . Skjerm/panel er det som først blir erstattet med noe billigere deretter den rimelige å produsere paneltype HD (1366*768).

4xxxxU er ingen dårlig cpu. Den er U med hensikt. Den har Intel IGP grafikk , ja og fullt brukandes til windows og office og å se HD materiale med.

Jeg er i bedrift sammenheng flere års bruker av lenovo og da selvfølgelig thinkpad serie (er på min tredje thinkpad ) og føre det to eller tre HP. Føre det igjen Toshiba (men da er vi et stykke bak på 2000 tallet og det begynner å bli lite relevant ift til dagens PC/laptop marked og teknologi)

Ingen av disse (HP,Lenovo) har fortjent begrepene dårlig PC.

Jeg har også en ideapad (konsument) , men en fra det øvre sjiktet . Yoga 1 generasjon (den dyreste med i7-4210u ivy bridge kostet ca 12k) og har egentlig ikke noe dårlig karakter å gi den.

Tastaturet kunne vært litt bedre (som ble også endret i senere utgaver og ble vel best i pro/thinkpad utgaven som ble testet på jobb).

U cpuene er low voltage, dual core og har ikke høy klokkehastighet for å være strøm snille . Det er med hensikt for å få lengre tid på batteri.

Jeg bruke to bærbare i jobb siden en x1 Carbon med SSD og i7 og 8GB ram ikke egner seg til å dra tre fire servere i vmware.

Til det har jeg en gamlere thinkpad (tung 15") med QM cpu og 16GB ram installert.

Hver sak sitt bruksområde.

Skal man ikke spille 3D spill trenger man aldri noe mere enn cpu med igp grafikk.

Skal man spille noe må man inngående kompromissene mellom grafikk arkitektur og hvilket spill man ønsker som lommeboka tillater , og fysisk PC størrelse samt varme.

Det finns ingen perfekt laptop (ultrabook) man kan bruke til spilling heller.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...