Gå til innhold

Hvordan behandler AMD/Nvidia skjermkort 1080p innhold på 4K skjermer?


Oly

Anbefalte innlegg

Nå som 4k/UHD TVer og dataskjermer med 3840x2160 oppløsning begynner å bli stadig vanligere, er det greit å vite hva dette innebærer for oss som fortsatt sverger til 1080p innhold (ved gaming f.eks).

 

I mitt tilfelle så har jeg dataen min koblet til både min 55" TV og min 24" monitor. I og med at begge disse er 1080p, så har jeg ingen utfordringer når det kommer til oppskalering av innhold. For tiden ser jeg på litt større TVer på nettet (65"-75"), og felles for disse er at de nyeste modellene oftest er 4k.

 

Den tingen som derimot "skremmer" meg med 4k, er at spesielt TV-produsentene har mange fancy oppskalerings-metoder for å piffe opp bildet; men hva med å heller bare doble antall piksler slik at bildet blir identisk som på en 1080p skjerm uten masse fancy utjevnings/forbedrings-effekter? Mitt spørsmål er om AMD/Nvidia driver-programvaren har en måte for å enkelt å greit doble antall piksler på når man skal vise 1080p innhold på en 4k-monitor, eller om TVen/monitoren overstyrer dette helt og fullt ut med sine egne fancy algoritmer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil du heller ha dobbelt så store piksler enn at TV-en gjør oppskalering?

Og hvorfor du får vel strengt tatt billigere 65" som er 1080p hvis du ønsker å holde deg til 1080p.


Jeg tror du kan skalerer ned bildet ved å gå inn på Adjust desktop size and position i Nvidia sitt kontrollpanel. Default er det vist skjermkortet som skalerer til riktig størrelse, er iallefall sånn hos meg.

Endret av Vakuum
Lenke til kommentar

Ja, jeg vil mer enn gjerne ha dobbelt så store piksler, uten at noen fancy oppskaleringsmetoder fra TVen trer inn. Jeg kunne også tenke meg å fortsatt holdt meg til 1080p, hadde det ikke vært for at en del TV produsenter har en input lag som ikke ligner grisen på 65" og større TVer (viktig for oss som gamer en del å ha lav input lag, liste over input lag verdier på TVer her).

 

Jeg har med andre ord svært lite å velge i for tiden når det gjelder 1080p TVer i stor nok størrelse med lav input lag, for de fleste nye TVene (som ikke er utgåtte modeller) med lav input lag er 4k. Dermed blir jeg på en måte tvunget til å gå over til 4k før eller siden hvis jeg skal opp i størrelse på TV.

 

 

Det er da jeg håper at AMD/Nvidia tar vare på de særeste og mest pirkne gamerne og legger til pikseldobling i sine driverprogramvarer, men jeg er redd for at slike folk som meg er en minoritet der. I og med at jeg har null erfaring fra bruk av 4k skjermer, vil jeg høre om det er noen andre her som vet hvor bra en moderne PC håndterer 1080p innhold på en 4k skjerm.

Lenke til kommentar

Slår du av alt av oppskalering og fancy crap og setter 4K skjermen til 1080p oppløsning så får du det du vil. Ikke noe problem i det hele tatt :)

 

Må nevne at min brors 4K TV har fantastisk oppskalering så lenge bildet den skal oppskalere er relativt bra. Er det utrolig mange mørke områder og tåkete så sliter den litt, men det blir ikke dårligere enn bildet den mottar uansett :)

 

Hvorfor ikke teste, kjøp en TV hos Elkjøp og benytt angrefristen hvis den ikke lever opp til forventningene. Hvis du spør veldig pent så kan du kanskje få tatt med PC'en ned og teste litt før du bruker kjøp-angrefrist metoden :p

Lenke til kommentar

Hei. Takker for alle svar her :)

 

Grunnen til at jeg vil ha TV i tillegg til PC skjerm, er at jeg liker best å nyte en film, tv-serie og konsoll spill i en sofa. Skal det spilles party spill på Wii Uen med venner, passer det ypperlig med en stor TV utenom. I leiligheten min har jeg 4 stasjonære PCer med skjerm (som alle er brukbare på nyere spill) til lan når jeg får besøk, i tillegg til en 55" Sony TV (valgte Sony pga lav input lag).

 

Jeg har en sitteavstand på 3,5-4 meter til TVen, så derfor ønsker jeg på sikt å gå opp i størrelse der. 55" blir litt i minste laget der synes jeg, selv om det går greit nok.

 

Jeg hadde en stund nå siklet på denne Sony 75 tommeren; for Sony svikter jo ikke når det gjelder input lag. Det var nemlig akkurat dette Sony var kjent på å fokusere på, ettersom de har PS4 og gaming i fokus. Men neida, nå sviktet de; denne TVen hadde i følge tester en input lag på 36ms, noe som er betydelig høyere enn 17-18ms som er på min nåværende TV.

 

 

Jeg har kikket litt på denne Samsungen, som er på 65 tommer. Samsung var tidligere ikke kjent for å fokusere på input lag, men har fokusert mer på dette i senere tid. Denner er derimot 4k, så det er nå jeg skjelver litt i buksene med tanke på 1080p innhold.

 

Dette ble en litt spesiell tråd, for jeg vet ikke om den passet best i denne seksjonen av forumet, elle under TVer. Jeg valgte å plassere den her fordi jeg lurer på om driverprogramvaren til AMD/Nvidia tar skalering av 1080p til 4k skjerm på alvor og dobler antall piksler, uten fancy utjevnings/bildeforbedrings-effekter.

Lenke til kommentar

Dette ble en litt spesiell tråd, for jeg vet ikke om den passet best i denne seksjonen av forumet, elle under TVer. Jeg valgte å plassere den her fordi jeg lurer på om driverprogramvaren til AMD/Nvidia tar skalering av 1080p til 4k skjerm på alvor og dobler antall piksler, uten fancy utjevnings/bildeforbedrings-effekter.

Du kan sette både AMDs og Nvidias drivere til å alltid levere full oppløsning til TVen, men husk på at det er kun Nvidia som har støtte for HDMI 2.0 og 3840x2160@60Hz.

Angående oppskaleringen, så vil oppskaleringen på skjermkortene levere et bedre bilde i 4K enn om TV-en skulle gjort samme oppskalering, dette fordi GPUen vil ha tilgang til subsamples når den skalerer opp og bruke disse når bildet skaleres opp i motsetning til TV-en, som kun får et bilde tilsendt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...