Gå til innhold

Hvor kaldt må det være før man trenger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tja.. topic sier vel det meste ;)

Mener du rundt CPU sokkelen hvis du skal bruke f.eks peltier element?

Bør legge neopren "pakning" isolering så snart du begynner å nerme deg kondens dannende tempraturer så det blir lavt. fra 3'C og nedover til flere minus grader dannes jo kondens og rim.

Lenke til kommentar
Ved kjøle-temperaturer under romtemperatur vil det være en fare for kondensdanning. :-)

Nja, det avhenger av luftfuktigheten. Er den høy kommer det fortere kondens, er den lav må man ennå lengere under lufttemperatur før det kommer kondens. Dette kan lett finnes ut av med en tabel som jeg ikke huser navnet på, men den har blitt postet før. Har selv kjørt kjølevann på 10 grader i et rom på 15 grader uten den minste antydning til kondens.

Lenke til kommentar

Vil tro at faren for kondens øker desto større forskjell det er fra romtempratur og komponent-temperatur. Men luftfuktighet er jo en stor faktor. Det kan jo ikke danne seg kondens hvis det ikke er vann i lufta...

Ville uansett anbefale å isolere hvis du skal leke deg med kald kjøling... Isbiter i vannet, kaldt vann fra springen, peltier, freon etc...

Lenke til kommentar

Fant en gammel post jeg hadde.. grensen når man trenger isolasjon vil være der det er fare for at vann kondenserer på kalde deler. Den kritiske temperaturen på den kalde delen finner man slik:

Med den relative luftfuktigheten kan man finne ut hvor mange gram vanndamp det er per kubikkmeter luft, og temperaturen i rommet kan hjelpe oss til å finne ut hva som er maks teoretisk mengde vanndamp/kubikkmeter luft. 100% luft fuktighet betyr at luften er mettet med vanndamp, luften vil ikke oppta mer.

Dere kan måle den relative luftfuktigheten med billige målere fra f.eks clas ohlson, så leser dere av temperaturen i rommet og så ser dere på dette mollier diagrammet:

mollier_diagram.gif

La oss ta eksemplet ovenfor. Er det 21 grader i rommet ditt og den relative luftfuktigheten er 50% så merker du først av 21 grader Cel. på diagrammet og lager en linje opp til 50% luftfuktighet kurven. Så trekker du en strek til venstre for å finne ut når luften er mettet og videre en strek ned for å finne ut ved hvilken temperatur kondensering vil oppstå. Altså ca 10,2 grader kan vi lese ut.

Det vil altså begynne å kondensere på f.eks et peltier element, holder den kalde siden 10,2 grader

Lenke til kommentar
Jo men nå har jeg radiatorn i kjellern og ingenting er isolert vannet ligger på mellom 4-10 grader og rom temp fra 23- 26 har aldri kondens setter jeg på pelt begynner denne å kondensere ver 2-3 grader.

Men har du 50% luftfuktighet? Hvis man ikke gidder å isolere og ligger på grensen så kan vel en luftavfukter gjøre susen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...